Gå til skole selv?

jealie28

Gift med forumet
Når er det normalt eller greit at barna begynner å gå til og fra skole selv?
(kort skolevei)

Min går selv, men aldri alene, passer alltid på at flere er sammen... Hun er 8,5.. 

Tenker det kommer VELDIG an på.. Min får nok lov til å gå til barnehagen selv om et år eller to (når han er 4-5), men jeg kan se han fra stuevinduet fra han forlater huser til han går inn grinda. (ca 100-200 meter). Bor i ei veldig lita bygd, så her er det 2. klassinger som går hjem "alene", dvs uten foreldre men med søsken/venner, gjerne halvannen kilometer. Her kjenner alle alle, hadde neppe sendt 8åringen min alene på skoleveien på andre tettsted/byer. Vanskelig å si, man må bare se an strøket, skoleveien og sitt eget barn [:)]

ORIGINAL: Bleiemos

Tenker det kommer VELDIG an på.. Min får nok lov til å gå til barnehagen selv om et år eller to (når han er 4-5), men jeg kan se han fra stuevinduet fra han forlater huser til han går inn grinda. (ca 100-200 meter). Bor i ei veldig lita bygd, så her er det 2. klassinger som går hjem "alene", dvs uten foreldre men med søsken/venner, gjerne halvannen kilometer. Her kjenner alle alle, hadde neppe sendt 8åringen min alene på skoleveien på andre tettsted/byer. Vanskelig å si, man må bare se an strøket, skoleveien og sitt eget barn [:)]

Jeg bor også på et liite tettsted, men jeg ville aldri latt ungen gå alene til barnehagen, det har noe med at de ansatte vil møte foreldrene..[:)]

Her går 1. klassingene tol og fra skolen alene, så fremst det ikke er så veldig langt [:)] De går på en veldig lite trafikkert vei [:)]

Der jeg kommer fra er det forventet at 2.klassinger går til og fra skolen.. Det vil da si alle som bor under 4 km fra skolen.. Bussene er fulle, så de får heller ikke tilbud om å betale for skyss.. Makan til møkka opplegg.. Tror dere det er mye sinte foreldre?![:@]

ORIGINAL: Kattekvinnen

ORIGINAL: Bleiemos

Jeg bor også på et liite tettsted, men jeg ville aldri latt ungen gå alene til barnehagen, det har noe med at de ansatte vil møte foreldrene..[:)]

Her går 1. klassingene tol og fra skolen alene, så fremst det ikke er så veldig langt [:)] De går på en veldig lite trafikkert vei [:)]

Jada, og den ser jeg jo!:) Kommer ikke til å bli daglig rutine at han går alene, men jeg rekner med han kommer til å få be om det selv av ulike årsaker. Og da er det jo helt greit, bare jeg ringer barnehagen først. Kjenner også alle barnehagetantene, noen er veninner av meg, andre er barnehagetanter jeg selv hadde da jeg var liten. Så det er ikke slik at de ikke får møtt meg..[8D]   Jeg nevnte det egentlig bare for å få fram hvor individuelt jeg mener sånt er. Å sende et barn alene til barnehagen i en storby ville jeg ALDRI ha gjort, selv om det bare var snakk om noen 100 meter.   Og jeg synes også det blir rart å sende 1.klassinger avgårde alene over lengre strekninger. MEN det kommer som sagt an på barnet selv, hvilke vei det er snakk om, hvor langt det er, hvor man bor, osv.. Så det blir egentlig umulig å svare på når det er riktig å sende barna til skole alene.

min eldste går til skolen. men det går bare 2 min å gå.

Synes det er kjempevanskelig jeg. Har en 1.klassing selv som jeg kjører de 2 minuttene det tar til skolen. Hvis hun hadde gått alene hadde det kanskje tatt 7 minutter- hun har gangvei hele veien og det er et trygt sted, men vi føler at hun er for liten enda. Spesielt synes jeg det ville være fælt å slippe henne avgårde alene om morgenen nå som det er så mørkt på den tiden. Kanskje hun får lov til å begynne å gå HJEM selv sammen med en venninne til våren, men jeg håper å drøye til 2. klasse ihvertfall- da kommer hun enda nærmere hjemme enn nå- (1.klassingene går i et eget hus litt lenger borte fra hovedskolen) vil ta henne 3-4 minutter å gå..........

Når det er sagt er der barn i klassen hennes som får gå alene allerede nå. Emilie får lov å gå fra bilen og inn på skolen hvis hun vil- da står jeg og ser at hun går inn døren på skolen, hehehe.... [8D] Tror man bare må kjenne på det selv, hva som er riktig for seg og sine.[:)]

Her så blir det buss,men jeg regner med at den første uka vil jeg følge han ned veien og til bussen og etter det går han selv til bussen og venter

Tror de fleste 1.klassingene blir fulgt til skolen av foreldre eller eldre søsken der jeg jobber. Er en stor overgang fra barnehage til skole, så kan nok være godt for mange å bli fulgt helt inn på skolen enda. Når de begynner i 2.klasse er det vel endel som går selv. Tror man må se ann modenheten på barnet, skolevei osv. Men i 3.klasse bør man vel klare det selv, om ikke skoleveien er farlig eller fryktelig lang...

Kommer til å følge jenta mi til skolen de første årene. Er ett stykke å gå+ det er ganske så trafikkert her jeg bor.

kommer til å følge han de første dagene, etter det får han gå alene, eller, det blir sikkert at han går sammen med nabobarn. Vi bor 2 min fra skolen da, og det er ingen veier han må gå på, kun en liten sti og litt gangvei. syns det er tull at folk følger barna sine/kjører dem til skolen hele tiden. Dem trenger "trimmen" og dem trenger å bli selvstendige. (snakker om alle som har normal skolevei, ikke dem som må gå på en traffikert vei og det er 50 min å gå til skolen liksom.. )

Kommer helt ann på barnet vil nå jeg si.
Datteren min har fem min til skolen. Hun har gått selv siden 1.klasse. jeg gikk sammen med henne de to første mnd og da ville hun ikke at jeg skulle være med lengre.
Det har gått kjempefint [:)]

elstemann begynte å gå alene fram å tilbake fra skolen, fra slutten av 1 kl,
det vill si ifra ca april måned,

Fulgte han til bussen (4-500m) den første uka. Skulle vært en veldig spesiell skolevei om jeg hadde fulgt han etter det.

Mine har alltid gått. De kommer seg fortere til skolen ved å gå, enn det tar å gå inn i bilen og feste bilbeltet[8D]

MEN barnehagen ligger rett ved siden av, så når jeg alikevell er på farten og skal levere han før jeg skal på jobb, så sitter de faktisk på[8D]

Back
Topp