Gå ned mange kilo? Noen med erfaring?

Ser du har fått mange gode tips. Det som eg trur ingen har nevnt er at det ein eter faktisk betyr opptil 90%, mens trening altså så lite som 10%.
Det er nesten kun toppidrettsutøvere som trenar så mykje at dei kan ete det dei vil alltid.
Eg har gått ned 10 kg i vekt tre gangar. Først lavkarbo, så vektklubb, og så av amming;) Anbefalar vektklubb.no, da får ein oversikt over inntak og trening:)
Lykke til:)

Sent from my iPhone using BV Forum

Jeg begynte på et program i høst der planen var å gå ned 15 kg. Jeg gikk ned 8 kg før jeg oppdaget at jeg var gravid og måtte justere betrakelig.

Men poenget var: jeg hadde personlig oppfølging av ernæringsfysiolog og trener. Vi startet med samtaler for å utrede mine personlige tanker om kosthold, trening, vekt og slike faktorer, og lagde et program som var personlig tilrettelagt det jeg så for meg som realistisk. Det innebar også at jeg ikke måtte spise masse greier jeg ikke likte, og tok høyde for intoleranser. Det er superviktig, ellers er det ikke gjennomførbart.

Den første og viktigste tingen jeg lærte var at kalorier ikke har noen betydning. Vi fant ut at jeg hadde insulinresistens og det var utrolig å oppdage hvor stor rolle insulin spiller på fettforbrenning. Jeg begynte med et såkalt "kickstart" der jeg ikke spiste noe stivelse, ikke engang frukt, og ikke lettbrus. Pga intoleranser spiste jeg heller ikke melkeprodukter eller hvete. Jeg telte ikke en eneste kalori, men levde på ca 1100 om dagen. Det er uansett irrelevant. Jeg levde på proteiner og sunt fett. Dette skulle egentlig foregå i fire uker, men måtte bryte etter 3 pga svangerskapet.

Da jeg brøt, var jeg 5 uker på vei, og begynte å bli kvalm, så det var bare om å gjøre å få i seg mat. Kyllingfilet og ruccola er ikke akkurat det man har lyst på når man spyr. Men i løpet av tre uker hadde insulinet mitt lært å gjøre jobben sin riktig, og jeg fortsatte å gå ned i vekt, selv om jeg levde på grandis og cola.

Trening er et stort og komplekst tema. Det er viktig å trene. Muskler hjelper på fettforbrenning, og trening er sunt på utallige måter. Likevel er det kostholdet som utgjør den store forskjellen om man vil gå ned i vekt. Jeg tror ikke på at man kan trene seg slank, med mindre man har et ekstremt regime. Og det er ikke jeg lagd for :)

Har skrevet masse om dette både her inne og ellers, og kunne sikkert sagt mye mer om opplegget. konklusjonen min er imidlertid: Ikke gå inn for alle de mediemarkedsførte vidunderkurene og superdiettene. Det som funka for Kate Moss og Pia Tjelta kan kanskje gjøre mer skade enn nytte for deg. Invester i personlig veiledning ("lytt til erfarne fagfolk"). Og sett deg realistiske mål.

Jeg sa helt ærlig til min EF at jeg aldri kom til å gi opp god mat og snop fullstendig, og at jeg ikke liker å trene. Og hun var soleklart enig i at da kommer jeg ikke til å klare å gjennomføre noe opplegg, og langt ifra leve med, en livsstil som krever nettopp det. Så om du da må leve med de ""siste 5", så er det bedre å klare 10 kg med overkommelige, realistiske mål, enn å gå ned 15 på en uutholdelig diett, sprekke og gå opp igjen....

Lykke til!

Back
Topp