Gå ned i stilling

*Josefine

Forelsket i forumet
Er det opp til arbeidsgiver eller arbeidstaker å bestemme om det er mulig å ned i stilling f.eks. fra 100% - 80 % derso den ansatter ønsker det selv ?

Da jeg gikk ned i stilling ba jeg om et møte med sjefen og fortalte at jeg ville gå ned i stillingsprosent. Og vi ble enige om at dette var nok det greieste for meg. Så nå jobber jeg 85% i stede for 100%.

Så jeg vil tro det er noe du og arbeidsgiver må bli enige om, og så skrive ny kontrakt.

Jeg søkte om å få jobbe redusert (med grunnlag at vi ikke hadde barnehageplass) i en periode (permisjon uten lønn). Det var ikke noe problem. Det har vel litt med begrunnelsen å gjøre om man får det innvilget eller ikke.

Hvis du f.eks jobber 100%, men ønsker å gå ned til 50% for at du skal ta en annen jobb i tillegg, så er det ikke sikkert at arbeidsgiveren syns dette er så greit. Hvis du ønsker å jobbe mindre pga små barn, så tror jeg man har krav på dette (vi har i hvert fall det hos oss, gjelder barn under 12år).

Arbeidsgiver kan vel si nei, hvis de er avhengig av at du jobber 100%. Det står jo i kontrakten din hvor mye du skal jobbe, så alle endringer på det må jo søkes om. Hos oss må en permisjonssøknad leveres senest 3 mnd før den skal gjelde fra (men dette varierer nok fra arbeidsgiver til arbeidsgiver vil jeg tro)

Man har ikke krav på å fa gå ned i stilling. Man kan spørre arbeidsgiver, og hvis det lar seg gjøre ordner det seg vel som regel. Men det er ikke alle arbeidsgivere som klarer å få det til å gå opp.

er d noen som har de reglene svart på hvitt?? Tenker da på den i fra 100% til 80%

Arbeidsmiljøloven §10-2 

(4) Arbeidstaker som har fylt 62 år eller som av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det, har rett til å få redusert sin arbeidstid dersom arbeidstidsreduksjonen kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten. Når avtalt periode med redusert arbeidstid er over, har arbeidstaker rett til å gå tilbake til tidligere arbeidstid. Under ellers like forhold har arbeidstaker med redusert arbeidstid fortrinnsrett til å øke sin arbeidstid når stilling blir ledig i virksomheten, forutsatt at stillingen helt eller i det vesentlige er tillagt de samme arbeidsoppgavene. Fortrinnsrett etter §§ 14-2 og 14-3 går foran fortrinnsrett etter bestemmelsen her.

http://lovdata.no/all/tl-20050617-062-010.html#10-2

Vinkeline skrev:
er d noen som har de reglene svart på hvitt?? Tenker da på den i fra 100% til 80%

Da må du nesten sjekke hva som gjelder for din arbeidsplass, for jeg tror dette kan variere noe! Har dere ikke en personalhåndbok? Eller tillitsvaglt du kan spørre? Ellers er vel arbeidsmiljøloven stedet å lete?

Hvis du jobber i staten har du krav på inntil 2 års permisjon uten lønn. Disse to årene kan tas ut som redusert stilling. Hvis du jobber i privat sektor, så må du bare snakke med arbeidsgiver og håpe de vil godta det.

Back
Topp