Gå fra samboer

M&ms

Forelsket i forumet
Hei!
Jeg har en stund tenkt på å gå fra samboeren min, vi har ett barn sammen og kjøpt hus for rundt 2 år siden. Jeg har ikke mulighet til å sitte med huset siden jeg ikke har fast stilling.. så jeg lurer på all logistikken med økonomi når jeg går.. er det lang behandlingstid på stønader? Og hvordan blir det med huset? Vi eier huset begge to..
Er veldig fortvilet, bekymret og lei meg.. syns dette er kjempevanskelig, men er nesten 100% sikker på at det er det riktige for meg.
 
Pragmatisk svar fra meg nå: Ta kontakt med banken din og be om kunderådgivning. Diskuter dette med bolig og lån og din mulighet til å ta nytt boliglån osv. Banken din kan gi deg klarhet i dette.
Ring så nav og spør om dette med stønader. Hvilke du vil ha krav på og hvordan søke, behandlingstid osv.
Å få kontroll på økonomien er bra, og med full oversikt vil du vite hva du går til og det blir ikke fult så skummelt.
 
Hei!
Jeg har en stund tenkt på å gå fra samboeren min, vi har ett barn sammen og kjøpt hus for rundt 2 år siden. Jeg har ikke mulighet til å sitte med huset siden jeg ikke har fast stilling.. så jeg lurer på all logistikken med økonomi når jeg går.. er det lang behandlingstid på stønader? Og hvordan blir det med huset? Vi eier huset begge to..
Er veldig fortvilet, bekymret og lei meg.. syns dette er kjempevanskelig, men er nesten 100% sikker på at det er det riktige for meg.
Som hun over sier: kontakt banken og spør dem hva de tenker.

Med huset blir det slik at dere enten legger det ut for salg og deler kjøpesum etter omkostninger, eller at dere kan få en takst (eller to hvis dere ikke blir enige om hvem, og ta gjennomsnittet) og at en av dere kjøper ut dem andre.

Jeg tenker at du bør involvere både samboeren og familievernkontoret nå snart. Slik kan dere få hjelp til å manøvrere gjennom dette. Hvis det er håp for dere kan familievernkontoret hjelpe dere, hvis ikke og du har bestemt deg så kan de gi ganske mye info om avtaler om barn og økonomi.

Det ER vanskelig med samlivsbrudd. Trøsten er ar det går seg til.
 
Back
Topp