Får man vite kjønn på UL i uke 12/13?

O-40145993

Første møte med forumet
Hallo.

En venninne som var på første UL i uke 12/13 fortalte at de ikke fikk vite kjønnet på babyen. Den som gjennomførte undersøkelsen gjettet at det var pga. at ingen skulle ta abort pga. kjønn (!?).

Man ser vel kjønnet i uke 12/13?

Fikk dere vite/ ikke vite det?

Har hørt noe om det selv, det er jo faktisk folk ennå som tar abort pga. kjønn.
Spurte ikke på TUL, men fikk ikke vite. Tror ikke jeg har hørt om noen som har fått vite så tidlig offentlig. Hun jeg gikk til for TUL privat (i uke 7) sa hun kan se fra uke 13-14, så er kanskje ikke sikkert det er så synlig i uke 12. Hadde jeg ikke fått offentlig TUL hadde jeg kanskje gått tilbake til henne. Det kan jo være vanskelig senere også. På OUL måtte vi spørre for å få vite kjønn :p

De har ikke lov til å si noe før uke 12, men så tidlig som uke 12-13 er det lett å ta feil også, feks jentene kan være litt hovne og det kan se ut som penis, og ikke alle gutte-nub’ene har reist seg ennå. Så de vil vel kanskje helst unngå å si noe på grunn av det. Men det varierer nok fra jordmor til jordmor. Da jeg hadde TUL på sykehuset i uke 14, så spurte jeg om hun kunne se etter kjønnet, og det var greit, men hun syntes det var vanskelig å se. Jeg fikk vite hva hun trodde, men hun ba meg ta det med en klype salt fordi hun ikke var helt sikker :)

Hallo.

En venninne som var på første UL i uke 12/13 fortalte at de ikke fikk vite kjønnet på babyen. Den som gjennomførte undersøkelsen gjettet at det var pga. at ingen skulle ta abort pga. kjønn (!?).

Nei, det er ikke en del av undersøkelsen ved tidlig ultralyd som du får offentlig nå :) og man kan ikke alltid se kjønnet tydelig før nærmere uke 16. Da vil man derimot kunne se penis og pung eller kjønnslepper i rett vinkel. Før dette har både gutte og jentefoster en tutt/nub mellom beina.

Fra rundt uke 11-14 kan man bruke noe som heter nub-teori for å fastslå kjønn og de som er gode på det, kan fint tolke kjønnet på ultralyd etter dette. Men det er ikke en del av «pakka» og varierer om personen som tar ultralyd kan dette og ønsker å prøve å gjette :) Offentlig vil de sjeldnere gjøre det enn privat.

Jeg hadde tidlig ultralyd hos fostermedisiner (ikke jordmor) i uke 13+6 i 2 svangerskap pga risiko, og Kun den ene gangen at legen ville gjette noe (hun ga meg tilbud, jeg spurte ikke), og hun hadde rett.

Fikk vite kjønn i uke 13+4 på privat ultralyd :Heartblue Og samme på OUL, vi venter en liten lillebror:love7:binkybaby

Vi fikk vite kjønn på offentlig TUL 12+6. det stemte også.

Jordmor på tidlig offentlig ultralyd spurte om vi ville vite hvis hun så noe under undersøkelsen. Hun kunne se, og hadde rett! Eller, det stemte hvert fall med både ultralyd i uke 16 og ordinær ultralyd. Helt 100% sikkert vet jeg tross alt ikke enda :hilarious: var 12+4

Hallo.

Fikk beskjed da jeg gikk inn døra(uten at jeg hadde sagt noe annet enn hei), at de ikke oppga kjønn i uke 12, og at det var fordi man fortsatt kunne ta abort.

På tidlig ultralyd på ahus sa de at de aldri opplyser om kjønn på tidlig ultralyd. Vi var der i uke 14. men på ordinær kan du spørre ☺️ Vi var der i uke 20, men sa vi ikke ville vite

Back
Topp