Fysisk arbeid

High_Voltage

Betatt av forumet
Så det var spørsmål om løfting litt lengre ned her, men jeg må alikevel spørre rent generelt: hvor mye fysisk arbeid går bra/kan være skadelig? Jobben min krever en del løft og mye måking med spade (stein/tre). I tillegg kjører jeg en del truck på humpete underlag og det er naturlig med en del kræsj. Tenker at dette ikke akkurat står som toppjobb for gravide, men jeg kan ikke akkurat sykmelde meg heller. Tar jo pauser når jeg føler meg svimmel eller kjenner at det strammer seg litt, meb lurer likevel på hvor tungt arbeid som kan være helseskadelig for babyen.. :)

Xander 2760 g, 47 cm, 15.08.09
Termin februar, usikkert når :p

Så det var spørsmål om løfting litt lengre ned her, men jeg må alikevel spørre rent generelt: hvor mye fysisk arbeid går bra/kan være skadelig? Jobben min krever en del løft og mye måking med spade (stein/tre). I tillegg kjører jeg en del truck på humpete underlag og det er naturlig med en del kræsj. Tenker at dette ikke akkurat står som toppjobb for gravide, men jeg kan ikke akkurat sykmelde meg heller. Tar jo pauser når jeg føler meg svimmel eller kjenner at det strammer seg litt, meb lurer likevel på hvor tungt arbeid som kan være helseskadelig for babyen.. :)

Min svigerinne jobber i butikk, fruktansvarlig blant annet, og hun mista.. Meeen nå er det ikke sikkert det er derfor hun mista!! Men når det strekker så kjenner du jo det og stopper opp litt om du er redd noe skjer. Har hørt det er opp til 15 kg man kan bære, fra ei som er inni aaalt som har med svangerskap å gjøre.. Så jeg hører ihvertfall på det :)

Max 20kg om du er frisk og ikke har mistet før :)

Gullet født 10.04.12 på termin
Ny termin 03.02.14

Jeg har veldig tung jobb også, to av mine kollegaer som var gravide ble ut i svangerskapspenger når de gjorde det kjent at de var gravide (sykemeldt fra de fant det ut før svangerskapspeng) Jeg har gradert sykemelding nå pga noe annet, og har 1 arb.dag før jeg skal på oppfølgingsmøte med lege/leder, jeg vurderer å sykmelde meg den dagen, nå pga jeg allerede har fått bekkenplager i tillegg :(

Jeg har veldig tung jobb også, to av mine kollegaer som var gravide ble ut i svangerskapspenger når de gjorde det kjent at de var gravide (sykemeldt fra de fant det ut før svangerskapspeng) Jeg har gradert sykemelding nå pga noe annet, og har 1 arb.dag før jeg skal på oppfølgingsmøte med lege/leder, jeg vurderer å sykmelde meg den dagen, nå pga jeg allerede har fått bekkenplager i tillegg :(

Ja, apropos det. Når er det vanlig at bekkenet skrangler? Kjenner alt til den seige smerten i bekkenet jeg kjenner igjen som bekkenløsning :/

Ja, apropos det. Når er det vanlig at bekkenet skrangler? Kjenner alt til den seige smerten i bekkenet jeg kjenner igjen som bekkenløsning :/

Jeg har en venninne som fikk bekkenløsning før hun testet positivt...

Venninna mi fikk bekkenløsning i uke 7 med nr 1. Gikk aldri over før hun ble gravid nr 2. Legene anbefaler henne å ikke få fler barn.

Ny termin 03.02.14

Fant dette på nettet, håper det er til hjelp ;)

Det er ingen grunn til å tro at et arbeid på en vanlig norsk arbeidsplass, er til skade hverken for mor eller foster, men det er klart at enkelte arbeidsmiljøfaktorer kan ha betydning.
Dersom du har et arbeid med mange tunge løft eller langvarig stående arbeid og arbeide i tungvinte stillinger, kan dette gi en økt risiko for for tidlig fødsel og lavvektige barn. Det samme gjelder en svært oppjaget arbeidssituasjon.

Her er linken:
http://www.helsenett.no/index.php?o...518:arbeid-og-graviditet&catid=195:graviditet

Jeg ville hørt med fastlegen/jordmor for å få en mer konkret tilbakemelding - istedet for å måtte forholde seg til ulike synsinger og meninger her inne. Det er flere individuelle faktorer som spiller en rolle - for eksempel om du har hatt bekkenløsning før, hvor trent du er osv osv. Derfor tenker jeg du bør høre med kvalifisert personell.
Du skal også bli tatt hensyn til på arbeidsplassen, les om det på arbeidstilsynets nettside.

Det er sikkert individuelt, men alle gangene jeg mistet jobbet jeg. Har også jobb, der jeg må løfte en del utleveringer til kunder o.l. Jobber i møbel forretning. Selv om jeg ikke tok de tyngste løftene, ble det mange små løfting som fort blir flere hundre kilo / tonn løpet av en arbeidsdag der vi får varer. Og står mye på beina og ikke minst stress. Denne gangen sykmeldte jeg meg og har foreløpig en spire som klorer seg fast og ser ut som alt skal gå bra :) tar ting med ro hjemme også ;)

Kjenn på hva magefølelsen sier og anbefaler deg å snakke med jordmor eller lege. Men ut i fra det du forteller ville jeg ha sykmeldt meg, hvertfall gradert hvis du ikke vil bli 100% borte

Med tvillinger ble jeg sykemeldt i uke 20, og ut i fra jobben jeg hadde så var det i vertfall annbefalt å ikke jobbe lengre. Jobber på kontor, og stille sittende jobb var det værste fikk jeg beskjed om.. Ikke rart en blir forvirra...

Jeg har ikke tatt hensyn til tunge løft, løfter det jeg er i stand til. Guttene liker enda å bli bært, og helst samtidig, så 40 kg+ er vanlig her ;)

Med tvillinger ble jeg sykemeldt i uke 20, og ut i fra jobben jeg hadde så var det i vertfall annbefalt å ikke jobbe lengre. Jobber på kontor, og stille sittende jobb var det værste fikk jeg beskjed om.. Ikke rart en blir forvirra...

Jeg har ikke tatt hensyn til tunge løft, løfter det jeg er i stand til. Guttene liker enda å bli bært, og helst samtidig, så 40 kg+ er vanlig her ;)
Jeg jobber også i helt stillestående jobb, type kontorjobb. Sleit med halebeinet i slutten av forrige svangerskap, spennende å se hvordan det går nå..

Jente født 24.02.2011 <3
Gravid igjen, med termin 21.02.2014 <3

Jeg sliter litt med dette jeg og. Første svangerskapet jobba jeg i bhg. Det var jo bæring der og. Men merka ikke så mye til det før jeg fikk benkenløsning i ca 4mnd.
Nå jobber jeg i butikk og jeg kjenner det strekker en del når jeg har bært nå. Jeg har veldig veldig mye luftsmerter og. Så det er sikkert en kombinasjon. Men om det skal være sånn fremover, så vet jeg ikke hvor lenge jeg kan bli. Alternativet er å stå i kassen. Ingen mulighet til å sitte. Ikke veldig bra det heller. . 2 uker til sommerferie nå. Skal holde meg på jobb til da. Så får jeg kjenne på det når jeg kommer tilbake igjen.

Sent from my GT-I9300 using BV Forum mobile app

5kg

Ny termin 03.02.14
Oi da skal jeg hvertfall passe på, min mann tar seg av alt klesvask og støvsuging vasking her hjemme. Han er så god, passer på meg;)

Back
Topp