Fysisk aktivitet under og etter svangerskap

hildemy76

maibarn 2015 :-)
Hei!Jeg har et spørsmål ang trening og deltakelse på løp.
Er førstegangs gravid, 38 år gammel, og har termin i mai. Holder meg i aktivitet, om enn noe "urytmisk" (altså ikke til faste tider og ikke bestemt antall økter pr uke). Jeg liker å løpe (er ikke noen racer, men koser meg med lett jogging), og har vært med på KK-mila, og 10km i Oslo Maraton-arrangementet, og lurer på om dette er noe jeg kan satse på når september kommer? Og jeg lurer på hvorfor så mange reagerer negativt på at jeg f.eks. måker snø el.l. nå mens jeg er gravid, for jeg selv tenker det er en form for fysisk aktivitet. Hva er det som gjør at folk tror fysisk aktivitet er skummelt, og skulle gjerne visst om jeg er for optimistisk mht løp i september;-). Bør kanskje legge til at blodtrykk og puls er optimalt - og graviditeten går på skinner foreløpig.

Mvh

Hilde Anett
hildeanett.blogspot.no

Kjør på, sier jeg! Så lenge du selv kjenner at det er riktig så må du bare måke snø under graviditeten og delta på løp noen måneder etter fødsel :)

Kjør på, sier jeg! Så lenge du selv kjenner at det er riktig så må du bare måke snø under graviditeten og delta på løp noen måneder etter fødsel :)

Takk :-). Blir litt usikker når noen nærmest peker på meg og sier "FY" til litt fysisk utskeielse. Men jeg er da i god form, så hvorfor ikke :-).

Jeg tenker at det kjenner du best selv og at ingen kan si hva som er riktig/galt for deg. Så lenge du holder deg unna makspuls er vel alt ok?

Jeg må le litt når folk reagerer med "Du skal ikke bære noe!? Jeg tar den for deg!", mens jeg går på trening og løfter vekter etterpå :p Jeg løfter jo lettere enn før graviditeten, men sikkert tyngre enn mange andre som trener styrke likevel. Handler jo bare om hva kroppen er vant til :)

Signerer her! DU kjenner kroppen din best, og merker hva som er ok og ikke. Skal mye til at du klaree å gjøre noe riktig galt, uten at du føler det med en gang. :)

Bare å melde seg på!!! fint å ha et mål! :) :) :)
Og kroppen sier fra om du gjør noe som ikke er ok.så bare måk snø så lenge det kjennes ok!
Folk mener så utrolig mye rart at man kan bli gal av mindre....

Kjør på hvis du kan, sier jeg :) Selv har jeg bekkenløsning, men trener svømming annenhver dag og litt slynge med veiledning av fysioterapeut. Går veldig greit, men savner å gå på ski.

Back
Topp