Fysioterapi

Villa88

Blir kjent med forumet
Hei :)
Noen som vet om man får dekket noe hvis man går til fysioterapaut? Legen min sa at man ikke trenger henvisning, men blir ikke klok på om man kan få noe dekket hvis man likevel har henvisning? :angelic:
 
Om du velger noen med refusjonsavtale går det på frikort 2. Men tror ikke man får alt dekket lenger.
 
Du må betale opp til egenandelstaket på rundt 2000 kr, etter det er det gratis
Så lenge man går til en med avtale
 
Jeg går til fysio pga bekkenløsning. Og får alt dekket. Betaler ingenting. Men det kommer gjerne an på hvorfor man må gå til fysioterapeut??
 
Så flott, da var det sånn jeg forsto det :happy:
Men må man legge ut, eller slipper man og betale etter 2000 kr (frikort)?
Jeg har bekkenløsning, så vil tro det gjelder da? :happy:
 
Diagnoselisten for gratis fysioterapi (f.eks bekkenløsning med gangvansker) ble fjernet 1.1.17. Nå må man betale egenandel opp til frikort 2 som er 2025kr så lenge man går til en fysioterapeut med driftsavtale. Frikort kommer automatisk i posten når en når grensen (så raskt fysio har rapportert inn til helfo, dvs de må rapportere hver 14.dag). Etter dette er det gratis ut kalenderåret.
 
Hm trodde svangerskaps relaterte plager ikke skulle koste noe. Var det mitt legesenter sa. Men så etterhvert kom de fram med alle unntakene. Jeg går til naprapat og betaler selvfølgelig alt selv. Vil uansett ikke rekke å komme opp i fribeløpet.
Vi bærer fram nye verdensborgere til glede for samfunnet, synes alt kunne vært dekket. Hormonene som snakker her:rolleyes:
 
Mange som ikke har fått med seg endringen selv om det har vært slik i halvannet år.

Ja det kan du godt si...... men samtidig syntes jeg ikke det er noe mer «urettferdig» at man som gravid må betale i forhols til mange andre pasientgrupper som hjerneslag, kreftpasienter etc. I dag er det barn under 16 og yrksskade som gir gratis fysioterapi.
 
Jeg må spørre igjen tydeligvis. 2000kr er jo mye for å bare gå å trene på det samme som jeg kunne ha gjort hjemme. Jeg gikk der for 2 år siden og jeg gjør fortsatt det samme som jeg gjorde den gangen. Får ingen oppfølging hos min fysio heller. Annet at hun sier hei om hun er der. Så om jeg skal betale over 2000kr for så lite så syns jeg det er rart. Men om det er slik så må jeg vel uansett betale, siden jeg var gått der mange ganger allerede. Men er det noen som vet om det inngår i det vanlige frikort grensen? Eller er det eget frikort kun for fysioterapi og slikt. Og lege og reising er noe annet?
 
Mange som ikke har fått med seg endringen selv om det har vært slik i halvannet år.

Ja det kan du godt si...... men samtidig syntes jeg ikke det er noe mer «urettferdig» at man som gravid må betale i forhols til mange andre pasientgrupper som hjerneslag, kreftpasienter etc. I dag er det barn under 16 og yrksskade som gir gratis fysioterapi.
Jeg syns no at alle de pasientgruppene burde fått det gratis. Slik var det jo før vel? Teit at de har fjernet det i så fall.
 
Det er et eget frikort for fysioterapi, frikort 2 (inkl også noe tannbehandling etc). Det er som sagt på 2025kr. Lege, pasientreiser erc er frikort 1.

Nei det har aldri vært gratis for alle før... f.eks har kreftpasienter, muskel-skjelettplager stort sett alltid måtte betale og da var frikortet vesentlig høyere enn i dag. Nå er det mer likhet for loven der det ikke lenger er noen utvalgte Som er fritatt. Stort sett betaler man jo for time hos legen (ikke som gravid da) uten at man tenker at visse disgnoser der skulle hatt det gratis. Jeg skjønner det er en overgang for dem som har hart det gratis, men det var veldig urettferdig før også at hadde du rett eller feil diagnose i forhold til å måtte betale og det er nok en utopi at staten vil dekke alle diagnoser til fysio selv om en kan syntes det hadde vært lurt....

Dersom du får så lite oppfølgig av fysioterapeuten dinså skal du jo kun betale veiledet trening e.l som er ca 25kr/gang hvis jeg husker rett. Eventuelt ville jeg bare trent selv eller byttet til en som gir tettere oppfølging....
 
Hm trodde svangerskaps relaterte plager ikke skulle koste noe. Var det mitt legesenter sa. Men så etterhvert kom de fram med alle unntakene. Jeg går til naprapat og betaler selvfølgelig alt selv. Vil uansett ikke rekke å komme opp i fribeløpet.
Vi bærer fram nye verdensborgere til glede for samfunnet, synes alt kunne vært dekket. Hormonene som snakker her:rolleyes:
Svangerskapskontroll og oppfølging er gratis etter frikortprinsippet. Men alt som ikke kommer inn under det kan man måtte betale for. Dessverre.
 
Back
Topp