Fyring i ovnen.. Oppdatert!

lykkepillen

Forumet er livet
Juli13-jentene
VIP
Enten så er jeg HELT idiot.. eller så er det noe galt med ovnsopplegget her..
Jeg har aldri vært flink til å få fyr i peisen, men etter å ha slosst mot fyr og flamme i årevis, så har jeg da lært med endel triks... (tennbrikettene er min venn osv...)
Vel.. Her har jeg da altså gjort ALLE triksene jeg kan.. og enten får jeg ikke fyr.. (sliter til og med med å få PAPP til å brenne) eller så slutter det å brenne etter en stund... Tilbake ligger bare en haug med halvbrente kubber... Jeg MÅ fyre med full trekk.. Lukker jeg litt igjen på trekken, dør det ut momentant.. Helst må jeg fyre med døra oppe. [8|]

Eeeeeh.. noen som har hatt samme problem??[8|]

------------------------------------------------------------------------------------------

Ville bare si at det er ikke jeg som er helt amøbe..[:D]
Feilen lå i kjelleren. Ovnen der sto med full trekk oppe, noe som igjen førte til dårlig trekk med meg = ingen/dårlig fyr. Nå er den lukket, og det sa nesten pang i ovnen når jeg kom med fyrstikken!!
Endelig skal jeg slippe å kjempe med ovnen...[:D][:D]

tennveske?![;)]

ORIGINAL: Susseline2

Noen ganger er d veldig vanskelig å tenne opp[:@]
Kan du ikke fyre m trekken oppe da, d gjør jeg alltid jeg?!. Ha døra på gløtt til d tar ordentlig fyr. Men husk å lukke den da[:D]

Det er jo det jeg gjør...

Har du sjekket at spjeldet er åpnet?For hvis det ikke er åpent nok dør bare ilden ut(har slitt mye med vedovnen på hytta[8D])

har du åpnet den "luken" man skal åpne for at flammene skal få litt oksygen istarten og begynne å brenne sikkelig?[:)] Det glemte jeg ofte, og da sluttet alt å brenne inne ovnen[;)]

Bare glem det, så nå at noen hadde skrevet det[;)] hihi[:D]

ORIGINAL: Tackoma

Pipa er ikke tett eller noe sånt??

Hvordan finner jeg ut det da? Kommer ikke røyken innigjen da? Den gjør iallefall ikke det..

ORIGINAL: Daizee

Har du sjekket at spjeldet er åpnet?For hvis det ikke er åpent nok dør bare ilden ut(har slitt mye med vedovnen på hytta[8D])

spjeldet? Hvor finner jeg det da?

Ofte er det på døra,en rund dings du kan snurre på liksom.Guuuuud jeg er så dårlig på å forklare og vettu,men det er som et hjul du åpner og lukker ved å spinne på det[8D]Veit jo ikke åssen ovnen din ser ut da,men de ovnene jeg har brukt sitter spjeldet på døra.Lykke til[;)][:D]

Ofte er det på døra,en rund dings du kan snurre på liksom.Guuuuud jeg er så dårlig på å forklare og vettu,men det er som et hjul du åpner og lukker ved å spinne på det[8D]Veit jo ikke åssen ovnen din ser ut da,men de ovnene jeg har brukt sitter spjeldet på døra.Lykke til[;)][:D]

åja.. men det er jo trekken det..[:D] Heeelt oppe..[8|]

Men det er en dings BAK på ovnen.. på røret som går inn i pipa liksom.. Kan det være noe stenge/lukkegreier kanskje?[8|]

ORIGINAL: caprice

Jeg fikk et råd av sambo siden jeg brukte i hvertfall 3 timer for å få fyr i en ved kubbe hehe... tok et halvt stearin lys oppå ved kubben... brenner som bare det[:D]

stearinlys? Tenner du på DET da liksom? Eller?? *dum*

Kanskje litt lettere å hjelpe deg, hvis vi får se ett bilde av ovnen ? [:)]

ORIGINAL: lykkepillen

Men det er en dings BAK på ovnen.. på røret som går inn i pipa liksom.. Kan det være noe stenge/lukkegreier kanskje?[8|]

Det kan det være!Skjer det noe hvis du prøver å åpne og lukke der da?På ovnen på hytta er det også en dingse-greie bak ved pipa,det har en sammen heng med spjeldet/trekken hvis jeg ikke husker altfor feil...[8D]

Hadde veldig problemer en periode jeg oxo med å få fyr i peisen..
Så tilslutt så tok jeg sånne fake vedkubber og tente på de og når det var godt med fyr på de så la jeg på ved..

Du vet de sponkubbene med papir rundt..
Prøv sånn da..

Lykke til[:)]

ORIGINAL: lykkepillen

Det kan det være!Skjer det noe hvis du prøver å åpne og lukke der da?På ovnen på hytta er det også en dingse-greie bak ved pipa,det har en sammen heng med spjeldet/trekken hvis jeg ikke husker altfor feil...[8D]

Vet ikke.. den er jo dritvarm...[8D]

ORIGINAL: Tvilling74

Hadde veldig problemer en periode jeg oxo med å få fyr i peisen..
Så tilslutt så tok jeg sånne fake vedkubber og tente på de og når det var godt med fyr på de så la jeg på ved..

Du vet de sponkubbene med papir rundt..
Prøv sånn da..

Lykke til[:)]
Jeg sitter å fyrer me sånne nå jeg [:)] Det ble dessverre kaldt fortere enn vi rakk å reise te pappa å hente ved hehehehehehe

Med oss så er spjeldet på røret som går fra ovnen og inn i pipa, når den står horisontalt så er den stengt, når den står loddrett så er den åpen.[;)]

Men er det sånn askeskuffe under døra på ovnen din?? Vist det er det så lukker du døra på ovnen og åpne askeskuffa litt, da får ilden luft neden fra og opp og da blir det mye lettere å få fyr. Eller kanskje den bør tømmes, vist askeskuffa er full så kan det også være vanskelig å få fyr.

Vi sliter også med at det på en måte blir litt vakuum i huset vårt siden det er så nytt og tett, så av og til må vi åpne veranda døra litt for å få fyr.

Er helt amøbe selv på å få fyr, så har måtte lært meg en del triks selv, ikke alltid det hjelper da men. Kanskje jeg skulle prøve tennbrikketer jeg også.[8|]

Dersom du får godt fyr, kan du prøve å legge innpå en slik "rense-pipa-kubbe". Det kan jo være at det sitter masse dritt oppgjennom pipa.

prøve å åpne på den dingsen som var så varm, du...(ta noe å holde med ja[8|][:D])

kan nå godt høres ut som om spjeldet er lukka[:D]

Back
Topp