Fyre opp i ovn?

AnneS

Forumet er livet
VIP
Desemberlykke2017
Hvordan er deres teknikk? Hva foretrekker dere å bruke når dere skal få fyr?

Her må jeg bruke litt avispapir i bunn (tidligere brukte vi tyri, eller hva man kaller det, men gått tom). Så gjerne tennbrikett og deretter småpinner. Samboer blir litt galen av at jeg bruker papir, det blir noe aske av det :hilarious:
Burde kanskje lære meg en bedre metode :rolleyes:

Legger to tykke kubber i bunnen, så litt flis og bark som jeg river av kubbene. På toppen to tynne pinner. Funker hver gang!

Legger også 2 tykke kubber i bunn, deretter 1 tennbrikett og et par mindre kubber i kryss over. Aldri hatt noe problem med å fyre opp på denne måten :)

Legger også 2 tykke kubber i bunn, deretter 1 tennbrikett og et par mindre kubber i kryss over. Aldri hatt noe problem med å fyre opp på denne måten :)

Slik gjør jeg også :)

Krøller sammen 3-4 avissider og legger i bunnen.
Så tørre tennpinner og litt større kuber over. Så tenner vi på.

Om dere lar ting brenne skikkelig ned med god trekk så blir det ikke så mye aske

Krøller sammen 3-4 avissider og legger i bunnen.
Så tørre tennpinner og litt større kuber over. Så tenner vi på.

Om dere lar ting brenne skikkelig ned med god trekk så blir det ikke så mye aske
Godt å se at jeg ikke er alene om å bruke litt avispapir :hilarious:

Her i huset også avispapir ja

Legger to tykke kubber i bunnen, så litt flis og bark som jeg river av kubbene. På toppen to tynne pinner. Funker hver gang!

Ca sånn jeg gjør også. Har jeg ikke nok bark bruker jeg tennbriketter. Har døra på ovnen litt åpen for trekk slik at det tar seg.

Litt sammenkrøllet avispapir i bunn og så er par kubber lagt over i kryss (med barken ned). Veldig god trekk i ovnen vår her og har ikke hatt noe problem med å tenne på denne måten.

Samme her.

Papp i bunn og små pinner + en kubbe

Bruker en tennbrikett . Fikk så kjeft med avispapir. Det er jo fare for pipe brann da.

Ellers skal jeg lage egne tennbrikketter.
Ironisk nok lages de av en liten bit sammenrullet avispapir, knytes med en hyssing stump , dyppes i stearin. (Smelter rester av kubbelys)
Fine å gi i julegave også:)

Første jeg gjør er å fjerne aske om det dekker bunnen av ovnen. Så legger jeg to store kubber siden av hverandre med litt mellomrom, en tennbrikett mellom de store kubbene. Legger to litt tynnere kubber over, motsatt vei så det dannes en firkant.
Viktig å fjerne aske under så det kommer godt med luft inn. Tenner briketten og lar døra stå på gløtt i fem min til det er god fyr

Ovnen vår er så smal at vi ikke kan ha vedkubbene liggende, så her tar vi to kubber som står litt på skrå med en tennbrikkett mellom.

Bruker en tennbrikett . Fikk så kjeft med avispapir. Det er jo fare for pipe brann da.

Ellers skal jeg lage egne tennbrikketter.
Ironisk nok lages de av en liten bit sammenrullet avispapir, knytes med en hyssing stump , dyppes i stearin. (Smelter rester av kubbelys)
Fine å gi i julegave også:)

Har laget tennbriketter av kongler og stearin før, men da kun til tur-/bålbruk. Vil ikke ha stearin i vedovnen..

Avispapir blir ikke så varmt når det brenner, brenner relativt raskt og lager masse aske som tar vekk varme. Veldig lite effektiv metode.

Bruker alltid bark på tynne kubber, for å få opp varme. Nytter ikke uansett hva man bruker så lenge temperaturen ikke øker :)

Back
Topp