Fylle opp fryseren

LilleS

Forelsket i forumet
*Aprilbaby 2018*
Junilykke 2020 ♡
Hei. Noen som har gode tips til middager og bakverk som er greit å ha i fryseren til den første tiden/barselbesøk?
 
Har laget lasagne, pølsegrateng og brød til barselstiden. Og min mor har bakt piroger til oss. Tenker å lage pizzasnurrer, pannekakerøre, ostehorn og gryterett å fryse ned også, og har noen ferdige pizzabunner fra butikk i fryseren også. Blir mye hjemmelaget "fastfood" etter fødsel, men det får heller stå til [emoji4]
Kjøper noen pakker kjeks å by gjester på, de kommer nok ikke på besøk for å få mat eller snacks, så det blir enkel servering [emoji28]
 
Har laget lasagne, pølsegrateng og brød til barselstiden. Og min mor har bakt piroger til oss. Tenker å lage pizzasnurrer, pannekakerøre, ostehorn og gryterett å fryse ned også, og har noen ferdige pizzabunner fra butikk i fryseren også. Blir mye hjemmelaget "fastfood" etter fødsel, men det får heller stå til [emoji4]
Kjøper noen pakker kjeks å by gjester på, de kommer nok ikke på besøk for å få mat eller snacks, så det blir enkel servering [emoji28]

Gode tips. Har du laget lasagne/grateng i aluminiumsformer? Visste ikke at det var mulig å fryse ned pannekakerøre... [emoji85]
 
Gode tips. Har du laget lasagne/grateng i aluminiumsformer? Visste ikke at det var mulig å fryse ned pannekakerøre... [emoji85]
Lasagnen laget jeg ferdig og frøs ned i bokser, så den er det bare å varme i mikroen [emoji4] pølsegratengen har jeg i aluminiumsformer, ja [emoji4]
Har lest flere steder tips om å ha pannekakerøre i isterningsbrett, så blir de passe størrelse og man kan ta opp akkurat så mange man vil ha [emoji6]
 
Som de andre skriver; lasagne, fiskegrateng, tacograteng, pølsegrateng....all mat som kan gå i former er fint. Boller, brownies som en fryser ned ferdig oppkutta, halvstekte pizzabunner og ferdiglagd pizzasaus-en kan også fryse ned revet ost så har en alt tilgjengelig. Blir nok til at vi kjøper en del frossenmat som kan tas opp også for enkelhets skyld. Barselbesøket får ta med seg noe spiselig selv ;) så stiller vi med kaffe og nydelig baby! Har dog ikke begynt enda, skal gjøre meg ferdig med stellekommode og sengeplass og sånn før jeg starter med fryseren. Men har litt lengre igjen da, 9 uker.
 
Bør man ha mye mat ferdiglaget? Jeg har en mann som vanligvis lager mye god middag, men er det slik at også de ikke orker det etter fødsel eller?
 
Bør man ha mye mat ferdiglaget? Jeg har en mann som vanligvis lager mye god middag, men er det slik at også de ikke orker det etter fødsel eller?

Har aldri fylt frysen før fødsel [emoji85] går fint med litt ferdigmat/ skiver diverse de første dagene/uken. Men er nøye på å ha handlet inn en del når det nærmer seg slutten, så kjøleskapet og skapene er fulle av diverse [emoji119]
 
Bør man ha mye mat ferdiglaget? Jeg har en mann som vanligvis lager mye god middag, men er det slik at også de ikke orker det etter fødsel eller?

Lurer jeg og på[emoji848] er ikke noe glad i ferdigmat, rester fra kjøleskapet og hvert fall ikke fryst mat.
Hvis mennene stiller opp og lager noe enkelt og godt, hvis de ikke har tid til å kokkelere i flere timer, burde det vel gå greit tenker jeg. Du som attpåtil har en mann som disker opp mye godt klarer deg sikkert helt fint;)
 
Lurer jeg og på[emoji848] er ikke noe glad i ferdigmat, rester fra kjøleskapet og hvert fall ikke fryst mat.
Hvis mennene stiller opp og lager noe enkelt og godt, hvis de ikke har tid til å kokkelere i flere timer, burde det vel gå greit tenker jeg. Du som attpåtil har en mann som disker opp mye godt klarer deg sikkert helt fint;)
Vi fyller opp fryseren men mest pga at mannen jobber turnus, og for at jeg skal slippe å lage middag til storebror alene på starte men er han hjemme får han lage middagen [emoji16]
 
Samme her! Mannen min jobber også turnus, og husker fra sist gang at det var vanskelig nok å få laget mat til meg selv - og nå må jo storesøster og ha noe å spise!
Verden blir litt lettere nå med bæresjal, men det løser jo ikke alt [emoji85].

Og når kiloene raste av pga amming og jeg ikke fikk i meg nok da så har jeg veldig fokus på at jeg har noe å spise lett tilgjengelig [emoji4]
 
Samme her! Mannen min jobber også turnus, og husker fra sist gang at det var vanskelig nok å få laget mat til meg selv - og nå må jo storesøster og ha noe å spise!
Verden blir litt lettere nå med bæresjal, men det løser jo ikke alt [emoji85].

Og når kiloene raste av pga amming og jeg ikke fikk i meg nok da så har jeg veldig fokus på at jeg har noe å spise lett tilgjengelig [emoji4]
Ja det jeg tenker på å. Må forsette med rutinene til storebror og mat til meg selv. Skal ordne til masse ferdig doserte smoothie poser i fryseren, der jeg kan bare ta en opp og rett i maskina [emoji4] og masse frukt og knaske på [emoji4] minst mulig sjokolade, det var min tabbe sist gang [emoji87][emoji85]
 
Har aldri fylt frysen før fødsel [emoji85] går fint med litt ferdigmat/ skiver diverse de første dagene/uken. Men er nøye på å ha handlet inn en del når det nærmer seg slutten, så kjøleskapet og skapene er fulle av diverse [emoji119]

Ja, fullt kjøleskap er nok deilig
 
Ja det jeg tenker på å. Må forsette med rutinene til storebror og mat til meg selv. Skal ordne til masse ferdig doserte smoothie poser i fryseren, der jeg kan bare ta en opp og rett i maskina [emoji4] og masse frukt og knaske på [emoji4] minst mulig sjokolade, det var min tabbe sist gang [emoji87][emoji85]

Jeg spiste mengder med chips
 
Fylte ikke opp fryseren sist, gikk HELT fint. Far er jo hjemme et par uker minst, da klarer vi å lage middag, selv med to små. Etter dette klarer vi nok greit å få til middag, enten jeg før de andre kommer hjem, eller far etter jobb.

Bevertning får barselgjester sørge for selv...
 
Skillingsboller er alltid en hit her. Og hjemmebakte rundstykker er koselig å kunne servere. Ellers er min erfaring også at de fleste er flinke til å ta med seg noe når de kommer på barselbesøk. Hvis jeg disker opp er det fordi jeg har overskudd til det og synes at det er kjekt. Så får ta det litt etter dagsformen. Middager får far og storesøsken hjelpe til med Vi har alltid noen enkle løsninger på lur i frysen også.
 
Gode tips. Har du laget lasagne/grateng i aluminiumsformer? Visste ikke at det var mulig å fryse ned pannekakerøre... [emoji85]

Pannekakerøre kan du også fint fryse ned i tomme melkekartonger. [emoji4] Kan være lurt å skrive utenpå kartongen når røra er laget. Når du tiner den, kan den ha skilt seg litt, men rør godt rundt i den, så skal det gå veldig bra [emoji1360]

Har frosset ned pannekakerøre mye selv, som oftest hvis jeg har hatt en del melk som har gått ut på dato, men ikke hatt behov for pannekakemiddag i de nærmeste dagene. Putter røra oppi den kartongen jeg nettopp har tømt. Veldig kjekt [emoji4]
 
Fryser ned pannekaker, om mannen ikke spiser de opp [emoji14]
Og noen matmuffins tenker jeg.
Ser ikke poenget med å fryse pannekakerøre? Er jo stekinga som er det slitsomme :eek: [emoji14]
også tenkte jeg å fryse ned lasagnesaus.

Har ikke blitt noe av de andre gangene da, så får se hvordan det blir nå...
 
Back
Topp