Fylle kjøleskap og fryser til barseltiden

Siadle

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
Junilykke2018
Jeg er i full redebyggermodus, og skriver handleliste til mamma - som skal være hjemme hos oss mens vi er på barsel.

Jeg er ofte sulten når jeg ammer, men glemmer å spise. Ofte velger jeg usunne, men enkle løsninger, fordi jeg bare må ha noe med en eneste gang. Derfor skal mamma få fylle kjøleskap, og til dels fryseren mens vi er borte, slik at jeg har mye å velge i når jeg kommer hjem.

Men altså, det er ikke så lett å tenke på andre ting enn sånt jeg ikke kan spise nå. :knegg: Så lista består så langt, i all hovedsak, av spekemat. :hilarious:

Hva vil dere ha i kjøleskapet når dere kommer hjem etter fødsel?

Spekemat og brie[emoji23]
Tenker jeg skal få bakt noe fylte horn til fryseren, sammen med boller osv[emoji6] Også lasagne... Elska sist at jeg hadde ferdig hjemmelaget lasagne i fryseren jeg kunne ta opp til middag[emoji4]

Takk for påminnelsen! Jeg måå huske å lage kanelbolle-emner og hive i fryseren så jeg har til besøk. De jeg har lagd tidligere er spist opp *sjokk*!

Jeg baker selv litt, og prøvde faktisk noen kanon gode grove rundstykker (synes er greit å ha i frysen til meg selv, unger evt gjester). Så de de skal jeg lage mer av. Ellers så blir det nok litt spekemat, egg, brie, smoothie av forskjellige varianter, gresk yoghurt...okey, nå er det rett før jeg sikler her....smoothie is er og en god ting.

Jeg kommer til å prøve å ha disse tingene i hus til jeg kommer hjem fra barsel: :)

Kjøleskap:
- Spekeskinke
- Blåmugg-ost
- Egg
- Melk
- Sursøt saus

Fryser:
- Protein rundstykker (lager selv med cottage cheese, egg og havregryn)
- Nedfryste middags-porsjoner. For eksempel; biff stroganoff, kylling curry suppe, Chili con carne, lasagne, o.l.
- Tikka masala ferdigmiddag (den er faktisk ganske god til å være ferdigmat synes jeg :) )
- Kyllingfileter
- Wok-grønnsaker

Ellers i kjøkkenskapet:
- Havregryn
- Nudler

Sist hadde jeg lasagne og tomatsuppe (hjemmelaget) i fryseren. Må vel vurdere det nå og.

Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe klart eller styre med at jeg må ha noe i hus når fødselen starter.. butikkene er jo åpne hver dag og omtrent hele døgnet, så vi handler når vi er hjemme igjen.

Så satser jeg på mye fint vær så de fleste middager blir grilling, enkelt og greit :)

Jeg kommer nok ikke til å gjøre noe klart eller styre med at jeg må ha noe i hus når fødselen starter.. butikkene er jo åpne hver dag og omtrent hele døgnet, så vi handler når vi er hjemme igjen.

Så satser jeg på mye fint vær så de fleste middager blir grilling, enkelt og greit :)

Vi har ikke bil, derfor jeg benytter meg av mamma når vi er på barsel, og hun alikevel er her med barna. [emoji6]

Og i Trøndelag kan man ikke satse på finvær akkurat, selv om grillmat akkurat nå hørtes himmelsk ut.

Vi har ikke bil, derfor jeg benytter meg av mamma når vi er på barsel, og hun alikevel er her med barna. [emoji6]

Og i Trøndelag kan man ikke satse på finvær akkurat, selv om grillmat akkurat nå hørtes himmelsk ut.

Se det ja, det skjønner jeg veldig godt!
Vi har både bil og butikk i gåavstand, så det blir jo veldig annerledes.

Også bor vi i Kristiansand, så grillsesongen pleier å levere, selv om både vinteren og våren nå har vært tøff, satser jeg på at sommeren blir som den skal!

Baker jeg nå så spiser vi det opp lenge før fødsel!!:-p
Vi har bil og butikker i nærheten, så blir nok handla litt etterhvert slik vi pleier

Så enig! Hvis folk vil ha mat her med nyfødt baby, bring it on! haha

Jeg har gjort det enkelt:

Bestilt adams matkasse, kommer til å bruke kolonial.no for matvarer og ellers be besøk ta med noe godt til kaffen fra butikken :p jeg ORKER IKKE å styre så veldig. Nå skal det sies at med to babyer vet jeg det kommer til å bli kaos, samt at samboer skal i all hovedsak være borte på jobb i hele juli, august og september :p

Men når det gjelder raske og enkle ting å spise i løpet av dagen, er jeg helt avhending å ha frisk frukt og grønnsaker, smoothie mix i fryseren, barer av ulike sorter, eller lage meg kjøleskapsgrøt dagen før.

Jeg har gjort det enkelt:

Bestilt adams matkasse, kommer til å bruke kolonial.no for matvarer og ellers be besøk ta med noe godt til kaffen fra butikken :p jeg ORKER IKKE å styre så veldig. Nå skal det sies at med to babyer vet jeg det kommer til å bli kaos, samt at samboer skal i all hovedsak være borte på jobb i hele juli, august og september :p

Men når det gjelder raske og enkle ting å spise i løpet av dagen, er jeg helt avhending å ha frisk frukt og grønnsaker, smoothie mix i fryseren, barer av ulike sorter, eller lage meg kjøleskapsgrøt dagen før.

Åhh, skulle ønske de leverte her! Men her sier de at de ikke kommer før så og så mange melder interesse, og når vi er så mange, så øker de antallet igjen.

Vi kommer til å si ifra til besøk vi også, om at de må ta med noe til kaffen om de ønsker det. Kaffe og te har vi.

Jeg tenker at jeg skal bake et eller annet når permisjonen starter, greit å ha noe å ta opp når vi får besøk. Men siden det er sommer tipper jeg vi bare fyller fryseren med is til kaffebesøket[emoji28] og jordbær!

Til meg selv vil jeg ha spekemat, brie, roastbeef, røkelaks.... men tror ikke vi kommer til å kjøpe noe av det på forhånd. Sender samboer på butikken [emoji28]

Mannen får handle tenker jeg. ;) Og hvis folk forventer noe å spise og drikke når de kommer på besøk første tida, så får de ta med selv eller ta til takke med vann fra springen. :bored:

Her kunne jeg tenkt meg å fylle opp med:

Fryseren:
Ferdigstekt kjøtt, type elgsteik eller noe sånt som da bare er å varme i saus (vi har veldig mye elg :p ) eller has i toro-gryter
Lapskaus
Fiskegrateng
Pølsegrateng eller lignende, som bare er å hive i ovnen og varme
Lasagne
Grove fylte horn
Pizzasnurrer (kan også lages ganske sunne med grovere deig og hva en putter i dem)
Ferdigkutta grønnsaker
Brød og rundstykker
Diverse paier
Grillmat

Kjøleskapet:
Spekemat her også!
Egg
Røkt ørret
Pepperlaks - spinndyrt men akk så godt! :D
Røkt blåkveite (vi har i fryseren, men de er laget av blåkveite over 3 kg så har droppa å spise det nå *sukk*)
Cherrytomater
Skyr og gresk yoghurt, gjerne med noe musliblanding
Melk
Diverse juice
Ferdigstekt kylling, veldig godt som pålegg syns jeg, eller bare å spise som det er
Grillmat, type potetsalat og sånt i tillegg til kjølevarer som kjøtt etc.

Ehm ja, og sikkert endel andre ting. Skulle ikke tro jeg egentlig er skikkelig matlei for tiden. :p

Kjekt med litt bakverk i frysen. Ellers blir det som de andre gangene laget middag hver dag. Man inngår ikke krisetilstand i huset. Og man klarer fint å få til middag mm uten å lage alt før. Strøken lager seg selv i steikeposen i ovnen. Det samme gjelder mye annet kjøtt/fisk , brune det på Steikepannen, i steikeposen og i ovnen. Eller rett i ovnen. Da slipper man å stå med komfyren hele tiden. I tillegg så blir mange av kjøtt og fisken mer saftig.

Ta ungen med på trilletur til butikken. Handle det man trenger. Da er det lettere å komme seg ut på tur. Besøket kan fint ta med seg noe. Ta en dag av gangen.

Sist gang hadde jeg et barn som ikke sov en natt før hun var 5 år gammel, pga cerebral parese. Sov Max to timer i strekk. Men det gikk rundt selv om jeg var aleine med to små.

Besøkende tok med seg noe eller jeg bakte litt selv. Går fort å få noen boller eller annen gjærbakst i ovnen. Unngikk kaker, da det tar ofte lenger tid.

Eneste jeg skal huske å handle inn denne gangen er er endel mellombarer da de er geniale når jeg ammer. Ellers satser jeg på grilling og masse is i fryseren :) Bruker kolonial og tar trilleturer for ferske bær <3

Back
Topp