Fyll i bløtkake

Tradisjonelt sett vaniljekrem, men ungene liker godt et lag sjokoladekrem

Jeg laget nesten aldri bløtkake sånn tradisjonelt med kremtrekk da egentlig. Oftest med marsipan men har også trukket en klassisk sukkerbunn med sjikoladdkrem jeg. En lett en altså.

Skal prøve å lage med lemon curd og mascarponekrem i dag. Håper det funker!

Klassisk bløtkake er krem, syltetøy og banan, men jeg syns det mer forfriskende med bringebærmousse :)

Jeg er nok litt kjedelig der, men har svennebrev som konditor og sett de mest utroligste kombinasjoner.
Jeg liker klassisk med bare jordbær syltetøy, kan godt ha friske jordbær i også.

Men et lag med en frisk mousse og friske bær kan også være godt.

Jeg liker banan og bringebærsyltetøy. Svigermor bruker aprikoskompott. Veldig godt det også!

Jordbær og krem er godt i et lag.

Jeg har laget en med jordbær og krem i et lag og hakkede mokkabønner og krem i det andre, pyntet med jordbær og krem. Til en som viste seg å ikke like mokkabønner... (er der mulig? Mokkabønner er godt)

Kiwi har jeg også hatt i.

Pleier lage hvit dame til pappas bursdag : makronbunn som bunnen og sukkerbrød som de neste lagene , et lag med vaniljekrem og de andre med krem. Har gjerne rørte bringebær i, ellers så brukes det bare masse bær til pynt. Marsipan utenpå.

California fruit cake erogså knallgodt, sukkerbrød med vaniljekremfyll, dekkes med krem og pyntes frukt/bær.

Smelter gjerne sjokolade (melkesjokolade plain/med daim/med japp, toblerone) i fløte og pisker opp og har i sukkerbrød.

Hakket Troika :joyful:

Er vant til klassisk bløtkake med krem, syltetøy og banan, evt. kiwi/bringebær/jordbær, men det er ikke min smak. Liker godt tanken på flere av forslagene her. Kanskje vaniljekrem + sjokolade hadde vært noe:D

Er vant til klassisk bløtkake med krem, syltetøy og banan, evt. kiwi/bringebær/jordbær, men det er ikke min smak. Liker godt tanken på flere av forslagene her. Kanskje vaniljekrem + sjokolade hadde vært noe:D

Et lag med vaniljekrem og et med krem med hakkende mokkabønner....mmmmm hørtes ikke dumt ut. Eller et med krem med jordbær og et med mokkabønner. mm.... fikk lyst på kake. Jeg havner sikkert på bakelista til 17. mai selv om jeg ikke skal, kasnkje jeg skal søren meg påta meg å bake rund kake, pyntet med jordnær og blåbær (det er jo 17. mai) og ha mokkabønnefyll i.

Selv om jeg egentlig har tenkt å si at dersom jeg må bake til 17. mai bør det vøre skuffekake for som 17. mai kommite er jeg opptatt på skolen hele 16. mai og enten har jeg morgenvakten 17. mai og derfor ikke kan pynte den da, eller så er jeg heldig nok til å ha ettermiddagsvekten og skal rydde opp, men da har jeg uansett tre unger som skal kles rett og leveres rett og lagt en plan for logistikken med instrumentet til musikanten. Så ikke så lyst å bake ruind festkake, skuffekake er mer overkommelig. Der kan jeg smelle sammen noe allergivennlig og greit.

Et lag med vaniljekrem og et med krem med hakkende mokkabønner....mmmmm hørtes ikke dumt ut. Eller et med krem med jordbær og et med mokkabønner. mm.... fikk lyst på kake. Jeg havner sikkert på bakelista til 17. mai selv om jeg ikke skal, kasnkje jeg skal søren meg påta meg å bake rund kake, pyntet med jordnær og blåbær (det er jo 17. mai) og ha mokkabønnefyll i.

Selv om jeg egentlig har tenkt å si at dersom jeg må bake til 17. mai bør det vøre skuffekake for som 17. mai kommite er jeg opptatt på skolen hele 16. mai og enten har jeg morgenvakten 17. mai og derfor ikke kan pynte den da, eller så er jeg heldig nok til å ha ettermiddagsvekten og skal rydde opp, men da har jeg uansett tre unger som skal kles rett og leveres rett og lagt en plan for logistikken med instrumentet til musikanten. Så ikke så lyst å bake ruind festkake, skuffekake er mer overkommelig. Der kan jeg smelle sammen noe allergivennlig og greit.

Ser den med tid og allergihensyn. :) Kanskje best å bake bløtkake ved en annen anledning heller? Skuffkake, kan det være banankake/krydderkake/marmorkake osv?

Jeg har aldri bakt bløtkake, og skulle jeg gjort det, hadde det meste blitt erstattet nettopp pga allergier. Syns fløteerstatningen Gryr (kokos og raps) er veldig god og anvendelig.

Ett lag med vaniljekrem og ett med pisket krem blandet med jordbærsyltetøy:)

Ser den med tid og allergihensyn. :) Kanskje best å bake bløtkake ved en annen anledning heller? Skuffkake, kan det være banankake/krydderkake/marmorkake osv?

Jeg har aldri bakt bløtkake, og skulle jeg gjort det, hadde det meste blitt erstattet nettopp pga allergier. Syns fløteerstatningen Gryr (kokos og raps) er veldig god og anvendelig.

Det er jo ikke egentlig vits i å bake den til 17. mai, det vr snakk om til skolen atlså, til kiosksalg så jeg får jo ikke smakt den selv. Heller bake noe til å ha hjemme :)

Det er jo ikke egentlig vits i å bake den til 17. mai, det vr snakk om til skolen atlså, til kiosksalg så jeg får jo ikke smakt den selv. Heller bake noe til å ha hjemme :)
Forsto det. Er nok bedre å lage bløtkake hjemme, ja:)

Back
Topp