Fy så skummelt....

Barbamamma30.04.17

Flørter med forumet
For en halv time siden våkner jeg brått av at jeg tenker at jenta mi ikke får puste.
Jeg opplever at hun kommer med streve etter luft-lyder som jeg ikke kam gjengi for alt skjedde så fort.
Jeg kjenner etter i krybben og finner at hun har ålt seg helt under dynen sin. Jeg hiver av dyna, og løfter opp ungen over skuldra og dunker henne i ryggen, etter noen sekund begynner hun å hive etter pusten og puster andpustent...

Nå sover hun i krybben sin i en sånn sovepose uten armer. Tar ikke sjangsen på den dyna. Krybben er såpass liten at selv om vi har vogndyne blir den så stor at deler av dyna henger over kanten på fotenden. Hvis hun åler seg, flytter ikke dyna seg, så da havner hun under..

Men ligger her lys våken nå og tenker, kunne hun ha dødd? Var hun i stor fare eller lå hun egentlig og drømte under der, alt skjedde så fort at jeg handlet kun på reflekser. Kanskje hun bare sov og så vekket jeg henne? Jeg håper egentlig det, for tanken på at hun var i ferd med å kveles er så grusom at jeg ikke våger tenke den ut.

Takker mamma-antennene for at de virker, og handlet så raskt.
Men lurer på når jeg skal klare å sove igjen med vissheten om at hun har det bra... Nå blir det sovepose framover, det er i alle fall helt sikkert. Har brukt dyna mest, for når jeg legger henne om kvelden har hun hatt det med å våkne til når jeg knepper igjen posen .

Akkurat det får hun bare venne seg til.

Kjære vakre barnet mitt.
 
Sniker litt :)
Kjenner til den følelsen. Har ei som hater dyne og sparker den av, men en gang havna hu under. Våkna og følte at noe ikke stemte, heldigvis. Har også liggi så urolig at gulpekluten som lå under hodet havna oppå. Våkna med samme følelsen da.
Godt med fungerende mamma-antenner :) Riktignok var ikke mamma-selvtilliten på topp i etterkant for min del..
 
Nå har jeg ligget våken siden det skjedde , og hørt etter pust. :-/ Hun lå fint i posen resten av natten.

Jeg kutter helt ut å bruke dyne fra nå av, kun pose og så evt. Et helseteppe eller noe over. Noe hun kan puste gjennom om hun skulle få det over seg. Ser at England ikke anbefaler dyne før barnet er et år, nettopp på grunn av kvelningsfare. ....
 
Huff, så skummelt!! Kjenner jeg får et stikk i meg etter å ha lest dette, blir innkjøp av sovepose her nå <3 Det er jo skrekken! Mamma-antennene er nok alltid på vakt, men "what if" er der like herlig! Og man skal jo ta forhåndsregler. Og om det var tilfelle som antatt, så må man også tenke at hun "sa jo ifra" med disse lydene, lille skatten.
 
Vi har brukt sovepose fra første dagen hjemme. I Tyskland får dem små sovepose allerede på sykehuset!
 
Huff, jeg har selv funnet den lille under dynen hit par ganger. Får helt angst! Men hun kryper under dynen med vilje og hun puster jo alltid greit når jeg finner henne så tror det egentlig går bra. Dynen er jo tynn og lett heldigvis. Men bestemte meg for å kjøpe sånn dynepose om det fortsatte, men etter at hun vokste litt i lengden så har det heldigvis ikke skjedd igjen.
 
Bruker pose nå, og hun sover mye roligere, slipper å flytte henne i senga flere ganger om natta.. :). Helt genialt for oss. Hun ligger roligere , mor sover bedre..;-)
 
Skummelt! :( Nå har vi puttet voksiposen i sengen i stedet for dyne, så slipper vi å tenke på at det skal skje ihvertfall :)

Snuppa her er kjempe glad i et par sånne kosekluter (Dinglis) som hun har både i sengen og i vuggen. Problemet er bare at de klutene er ganske store, og lett å få over hele fjeset, så de har jeg snurpet sammen med hårstrikker for at ikke det skal kunne skje :)
 
Problemet er bare at de klutene er ganske store, og lett å få over hele fjeset, så de har jeg snurpet sammen med hårstrikker for at ikke det skal kunne skje :)
Man blir ganske oppfinnsom som mor ;)
 
Har skjedd her også, men mini sa godt ifra selv. Fant han svett og hylskrikende under dyna. Fælt!
 
Back
Topp