Fuskepels, er det ok?

Hvorfor er gammel pels greit men ikke ny?
Sa jeg at gammel er greit, men ikke ny? Jeg fortalte bare at jeg har en som er gammel og at jeg synes det er helt greit med folk som velger å bruke pels. Jeg mener at man ikke er for dyremishandling bare fordi man velger å bruke pels. De to tingene er ikke synonymt bare fordi det fins uproffe aktører på markedet.

Jammen har ALL pelsindustri dårlig dyrevelferd?

Hvis man vet at dyret har hatt et bra liv, er det greit da?

Hva med dyr i fangenskap til matformål? Eller dun til jakker eller dyner... Er jo enkelte der som har det forferdelig også

Jeg har ikke vært hos alle, men det spiller liten rolle dersom alle lever i et nettingbur hele livet. Har man et bra liv da? Kunne du tenkt deg å sitte slik i bur? Jeg tviler.

Nå snakket vi om pels, jeg har ikke uttalt meg om noe annet. Men for å svare på det også: jeg kjøper aldri ting med dun. Dyrevelferden generelt burde bli mye, mye bedre. Kyr, sauer, geiter osv får i det minste komme ut og bevege seg.

Jammen har ALL pelsindustri dårlig dyrevelferd?

Hvis man vet at dyret har hatt et bra liv, er det greit da?

Hva med dyr i fangenskap til matformål? Eller dun til jakker eller dyner... Er jo enkelte der som har det forferdelig også

Det finnes nok helt sikkert pelsindustri hvor dyrevelferden er bedre enn forholdene i f.eks matindustri og forsøk.

Enkelte hevder at all form for dyrehold i fangenskap er uetisk. Vi benytter dyr til en rekke formål, blant annet matformål som du selv nevner. Personlig mener jeg at enkelte formål, slik som pelsoppdrett som dekker menneskers forfengelige behov, reiser flere etiske problemstilinger enn enkelte andre. I dagens samfunn har vi andre alternativ til å holde varmen. Per dags dato sitter over 800 000 rev og mink i nettingbur på 0,8m i påvent på å slaktes for menneskers forfengelighet. Jeg klarer ikke se det etiske i det. Allikevel er jeg enig med deg i at det også er mange andre former for dyrehold som bryter mot dyrs velferd.

Dette ble for øvrig en avsporing fra den opprinnelige debatten om fuskepels eller ei :)

Last edited:
Jeg er imot pels og kjøper heller ikke falsk. Det er hverken pent eller nødvendig etter mitt syn.

Jeg er ikke i mot pels, men i mot dyremishandling.
Jeg kan bruke fuskepels, men den er litt ekkelt for den er så fake ;)
Jeg har pels på jakken min, hentet fra ville dyr som har død en naturlig død.
Har ingen problem med å bruke en slik type pels :)

Fuskepels rundt hetta har en funksjon, så det vil jeg ha. Kjøper aldri ekte pels, og ser heller ikke på pels som pynt.

Jeg synes fuskepels er helt ok. Her det rundt hetta på jakka mi. Fuskepels er vel ikke verre som pynt på ei jakke enn som pelsen på en kosebamse.

Har begge deler...

Jeg har ei jakke fra cubus som det er pels på hetta på, men det er ikke nødvendig! Fins mange fine jakker uten pels :)

Jeg er ikke i mot pels, men i mot dyremishandling.
Jeg kan bruke fuskepels, men den er litt ekkelt for den er så fake ;)
Jeg har pels på jakken min, hentet fra ville dyr som har død en naturlig død.
Har ingen problem med å bruke en slik type pels :)

Hvordan vet du at de dør en naturlig død?

Er ikke i mot pels i seg selv. På en måte er fuskepels et greit alternativ mtp pris. Men nå er vi dessverre kommet til et punkt hvor det f.eks i Kina faktisk er billigere med ekte pels enn med fuskepels pga overproduksjon av ekte pels. Og med tanke på dyrevelferden der og i mange andre pelsindustrier er det tragisk. Men med den gamle metoden hvor man skyter dyret i det fri og bruker hele dyret, så er det fornuftig at pelsen også brukes. Noe annet ville vært sløsing. Men dyr i fangenskap, tett i små bur i elendige forhold er ikke greit, - verken for pels eller mat.

Fuskepels er ok. Både jeg og barna har det på en del jakker. Syns det kler mange jakker jeg :)

Ja til fuskepels, nei til ekte! Hvis man vet at dyret ikke har lidd noen nød, så ok, men jeg personlig synes det er ekkelt å gå med ett dødt dyr på meg.. Det er alt for mye humbug og lidelser i pelsdyrnæringen til at jeg noen gang kunne forsvart pelsbruk. Har du skutt reven sjøl, skal jeg ikke si noe..
Fuksepels ser jeg ikke noen store problemer med, men har ingen jakker med dette selv.. Neste jakke skal komme fra fjällräven, hvor de både har fuskepels OG dun fra døde fugler..

JA til fuskepels, NEI til ekte. Av den enkle grunn at jeg ser over hodet ikke vitsen med å avlive et dyr bare på grunn av pelsen (nei, heller ikke at dyret blir brukt i sminke osv...). Ja, de brukte pels før i tiden for å holde varmen, men vi er nå i 2015 og trenger dermed ikke pelsen for å holde varmen. Fuskepels er ok i den forstand at jeg synes det kan ha mye å si på enten sko eller jakke, det gjør fort det lille ekstra spør du meg.

Jeg tenker at fuskepels er helt ok, og bør kunne erstatte pelsdyrindtstrien helt og holdent snart. Vi trenger ikke pels for å holde oss varme lenger, så det er i alle fall ikke noe argument :-)

Syns fuskepels er helt ok og ganske så kledelig ;) tenker at jeg i utgangspunktet ikke på noen måter støtter pelsdyrindustrien men om mann skal tenke den veien kan vi vel heller ikke gå med dunjakke? Mange av dyrene som bidrar til dunfyll i jakker blir jo nappet fri for dun levende. Er dette bedre enn mink i bur f.eks? Tenker at om vi skal ta bevisst avstand fra en ting så er det mange andre ting vi også burde tenke på og da har vi vel snart ingenting å ha på oss :p

Hadde ikke kjøpt pels selv, og tenker ikke over om pelsene jeg ser er ekte eller ikke..

Back
Topp