Funn på ultralyd

Solbæra

Forelsket i forumet
Hei :) nå begynner ultralyd å nærme seg for di fleste her inne. Og lurer på til dere som har vært gravid før

Har det noen gang blitt gjort funn på ultralyd?
 
Siden du spør, så ja dessverre, men det hører jo sjeldenhetene til. De fleste av oss går ut derfra med noen fine bilder og enda mer glede for det som er i vente :love7:love7
 
Mitt første svangerskap ble avbrutt ved 18 uker etter funn av hypoplastisk venstre hjertesyndrom, men har også hatt et der alt var i skjønneste orden. Tror det er sjelden man finner avvik :)
 
Last edited:
Da vi skulle ha barn nr. to så fant de avvik på nyrene hans på OUL, det virker som at han bare hadde en liten nyre. Jeg valgte selvfølgelig å beholde barnet mitt selvom det var stor sannsynlighet for at han kom til å dø etter fødsel, men det er det jo ingen som kan vite 100% sikkert på forhånd. Han ble født og døde etter et døgn, men jeg er sååå glad for at jeg bar han frem og fikk se den perfekte gutten før han reiste til himmelen :Heartblue
 
Ingen erfaring med funn på OUL, men har blitt gjort funn på TUL. Da viste det at foster hadde sluttet å utvikle seg og det endte med MA.
 
Ingen funn på oul og håper det blir slik på kansje tredje og siste også. Tul så bra ut men ja skummelt med ul de finner av og til avvik
 
Da vi skulle ha barn nr. to så fant de avvik på nyrene hans på OUL, det virker som at han bare hadde en liten nyre. Jeg valgte selvfølgelig å beholde barnet mitt selvom det var stor sannsynlighet for at han kom til å dø etter fødsel, men det er det jo ingen som kan vite 100% sikkert på forhånd. Han ble født og døde etter et døgn, men jeg er sååå glad for at jeg bar han frem og fikk se den perfekte gutten før han reiste til himmelen :Heartblue

fytti så tøff du er bøyer meg i støvet
 
Da vi skulle ha barn nr. to så fant de avvik på nyrene hans på OUL, det virker som at han bare hadde en liten nyre. Jeg valgte selvfølgelig å beholde barnet mitt selvom det var stor sannsynlighet for at han kom til å dø etter fødsel, men det er det jo ingen som kan vite 100% sikkert på forhånd. Han ble født og døde etter et døgn, men jeg er sååå glad for at jeg bar han frem og fikk se den perfekte gutten før han reiste til himmelen :Heartblue

Sniker fra... ingen steder egentlig, bare henger rundt :rolleyes:

Enig med solsikke over her, så tøft det må ha vært :Heartred
Vi hadde også funn på vår lille jente, hvor vi ble forespeilet enten dødfødsel eller at hun døde kort tid etter fødsel. Vi valgte å avbryte 20+4, mest på grunn av vår levende datter. Vanskelig å forklare at når lillesøster blir født, så dør hun, ikke gled deg for mye:Heartred

Til TS: Nå får du en del svar her av folk som har opplevd det verste på OUL. Husk at det tilhører sjeldenhetene og at det stort sett går helt fint :) I vårt tilfelle var vi 1 av 10000, så max uflaks der kan du si..

Lykke til, går nok veldig bra :)
 
Som Dårris sier, nå får du jo høre fra oss som har opplevd det verste, så jeg får legge til at jeg har to friske barn, hvor OUL har vært en drøm :love7
 
Ikke ved OUL, men litt seinere. Selv om det skulle vært oppdaget ved OUL og hadde nok blitt det hvis den hadde vært i Norge. Vi fikk mye press om å avslutte svangerskapet, men det var ikke snakk om. Vi lagde ikke det livet, så vi skulle ikke ta det. De kunne ikke si noe om hva som var feil, bare at det var mulig deform i ansikt, og at babyen ikke vokste som den skulle. Han ble født 40+2, med en veldig sjelden diagnose. Smartere enn meg, og morsommere enn de fleste. Han er en helt normal 3-åring nå, ser ut som alle andre, bortsett fra høreapparat og knapp i magen. Han er også super-sosial og har mange venner :happy: Kunne aldri tenkt meg livet uten han, og han er en velsignelse uten like! Sjelden med funn på OUL - men hvis det er, så vet man aldri hva livet har å gi uansett.. :Heartred
 
Ved OUL med frøkna vår så trodde dem at de fant "double bubble" syndrom, fikk en UL til dagen etterpå på lokalsykehuset og fikk kontroll på Rikshospitalet en dag deretter hvor de avkreftet det. Solskinnshistorie dette her :happy:

Men jeg følte vi fikk veldig god oppfølging når vi fikk beskjed om at de trodde at det var noe galt og Rikshospitalet ringte oss samme kveld som lokalsykehuset tok kontakt med dem.
Unner ingen beskjed som dette eller lignende eller værre og håper alle blir tatt godt vare om det skjer :Heartred
 
Det går vel stort sett bra for de fleste. Samtidig er det jo en medisinsk undersøkelse der de kan finne avvik. Selv er jeg spent. På siste TUL fant legen bare to årer i navlestrengen, og det skal være tre. Og det kan være tegn på mer som kan være galt med babyen. Jeg ble ganske usikker. Men etter litt googling ble jeg først skremt, men så beroliget av forum som dette. For det første kan det hende han tok feil. For det andre går det bra med de fleste med dette avviket. Særlig siden han ikke fant noe annet galt. Men jeg håper selvfølgelig at han så feil og at alt er i sin skjønneste orden når jeg skal på OUL neste fredag.
 
Alt var fint på vår OUL :) men det er nov viktig å være forberedt på at det kan gå begge veier.
 
Med min første fant de ut at den ene foten var vridd / feilstilt, og hadde flere oppfølgings UL for å sjekke at det ikke var flere funn (som f.eks downs syndrom som visstnok ofte har feilstilling på føtter). Fant heldigvis ikke noe annet, så han ble født med en fot vridd feil vei og startet livet med gipsing, operasjon og masse tøying. Han er nå en 12 år gammel frisk aktiv gutt som løper like fort som de andre og ingen kan se at han fikk en litt tøff start på livet. Ved de andre tre svangerskapene mine var det ingen funn på UL :happy:
 
Da jeg var på OUL i august fant de ut at babyen hadde stor ryggmargsbrokk, vannhode og klumpfot (som ofte henger sammen pga nerveskade). Vi valgte å ta abort i uke 20 fordi det ville blitt et veldig tøft liv for den lille. Mange operasjoner gjennom livet og mye smerte.
Jeg var klar over at man var på OUL for å oppdage eventuelle feil, men det skjer jo så sjeldent at jeg egentlig antok at alt var bra før jeg kom dit.
Mye kan gå galt med babyen hele veien gjennom svangerskapet, mye kan gå galt ved fødsel, mye kan gå galt etter fødsel.. men som regel går det veldig bra :)
Krysser fingrene og håper på mange friske babyer til sommeren :)
 
Sniker fra junigruppa

Jeg har nettopp vært på OUL og de fant ut at det aller meste var i orden, utenom den ene nyra. Det var en cystenyre. Jeg blir fulgt opp videre på sykehuset for å følge med på utviklingen.

Jeg tenker at for de fleste går det veldig fint, men man bør også ha en realistisk tilnærming til OUL. Det er ikke bare en «kose-time» der de skal finne kjønn og si at alt er i den skjønneste orden. OUL er en medisinsk undersøkelse, og da er det jo alltid en viss sjanse for at de finner ut at ikke alt er helt i orden. Det er ingen selvfølge å føde 100% friske barn, men det meste går det jo an å leve med :)
 
Hos meg har det ikke vært noen funn i de to tidligere svangerskapene, men begge gangene har jeg fått ny time en liten måned senere for at de ikke fikk sett det de skulle. Måten barnet lå på skygget for hjertet. Men alt var heldigvis fint begge gangene. Heldigvis har vi et godt helsevesen og får god oppfølging om vi skulle trenge det :)
 
Veldig trist å lese at så mange i den "lille" juligruppa har opplevd det største marerittet på UL.

I tilfelle dere ikke er klar over det, så finnes det et veldig fint og skjult forum for de som har mistet (ligger under kategori for de som har mistet før 12 uker, men det skjulte er for alle). Der er det også en kjempefin tråd for oss som har mistet sent, og som er gravid igjen nå :Heartred Der får vi utløp for tanker og følelser som dukker opp i nytt svangerskap.

Hos meg lå lille langt bak i vekst på OUL sammenlignet med TUL. Jordmor fikk ikke sjekket skikkelig fordi barnet lå dårlig til, og da jeg kom tilbake to uker senere var det meste galt. Vi valgte å avslutte svangerskapet av hensyn til den lille som med veldig veldig liten sannsynlighet ville levd nå med sin grusomme diagnose. Veldig takknemlig for at valget finnes, for det finnes ingen fasit, og hvert eneste tilfelle må vurderes individuelt.

Det høres så voldsomt ut i en slik tråd, men dette er jo likevel veldig sjeldent selv om det har kommet veldig mange historier her nå :Heartred
 
Det må være veldig tøft for de som har opplevd at alt ikke var som det skulle på oul.. :(
Jeg har hatt to svangerskap og alt har vært bra begge gangene og jeg føler meg veldig heldig!
Jeg er like nervøs for det nå også tilfelle de finner ut alt ikke er bra denne gangen.. Har alltid vært nervøs hele svangerskapet og også ang fødsel... Så bare tanken på hvor vanskelig det er hvis man får vite ting ikke er som det skal er jo helt forferdelig.. Sender en stor klem til alle tøffe mammaer og gravide her:shy:
 
Back
Topp