Fulltidsjobb og student

Bkno6407362

Blir kjent med forumet
Lurer på en ting ang støtte fra lånekassen. Jeg er student, samtidig som jeg jobber 100%. Har en årsinntekt på ca 400 000. Men lånekassen har d jo sånn at man kan få foreldrestipend selv om man jobber ved siden av. Noen som har opplevd denne situasjonen? Veldig greit med ekstra penger om man har krav på det. Er jo så mange smutthull.

Har ikke opplevd enda selv, siden jeg er førstegangs, men jeg er også student + at jeg jobber deltid. Siden lånekassen og NAV ikke har noe med hverandre å gjøre, så kan vi få penger fra begge parter :)
Skal selv søke om foreldrepenger fra NAV, og søke om foreldrestipend fra lånekassen :)

Tror nok du har alt for høy inntekt. Du kan sjekke selv på Lånekassen.no, der ligger det en kalkulator du kan bruke :)

Dere kan få fra begge plasser hvis dere skal egentlig fortsette studiene i august :)

Tror nok du har alt for høy inntekt. Du kan sjekke selv på Lånekassen.no, der ligger det en kalkulator du kan bruke :)

Jeg tror ikke det blir prøvd mot egen inntekt, men mot ektefelle/samboers. Dersom han har inntekt over 385000 (eller noe i den duren), så får man lavere forsørgerstipend. De 9700 får man uansett (vanlig lån og stipend), men man kan få nesten 12000 dersom mannen ikke har for høy inntekt.

Jeg tror ikke det blir prøvd mot egen inntekt, men mot ektefelle/samboers. Dersom han har inntekt over 385000 (eller noe i den duren), så får man lavere forsørgerstipend. De 9700 får man uansett (vanlig lån og stipend), men man kan få nesten 12000 dersom mannen ikke har for høy inntekt.

Jeg hadde fødselspenger fra lånekassen sist og de ble redusert etter min inntekt ;)

Jeg hadde fødselspenger fra lånekassen sist og de ble redusert etter min inntekt ;)

Her er det som står på Lånekassen sine sider iallefall:

"I perioder der du mottar foreldrestipend, blir ikke stipendet behovsprøvd mot din egen inntekt eller formue."

Her er det som står på Lånekassen sine sider iallefall:

"I perioder der du mottar foreldrestipend, blir ikke stipendet behovsprøvd mot din egen inntekt eller formue."

Var no slik for 7 år siden :p jeg fikk rundt 3000kr i foreldrestipend.

Jeg fikk foreldrestipen, flere tusen ble omgjort til lån fordi samboer tjente for mye... Utrolig kjedelig. Jeg ville sjekket det grundig opp først :)

Jeg fikk foreldrestipen, flere tusen ble omgjort til lån fordi samboer tjente for mye... Utrolig kjedelig. Jeg ville sjekket det grundig opp først :)

Men må man ikke oppgi hva samboer tjener når man søker om stipendet? Jeg vet jo at mannen tjener for mye, så da er det kjedelig hvis man MÅ få utbetalt for mye, for så å få det omgjort til lån!

Men må man ikke oppgi hva samboer tjener når man søker om stipendet? Jeg vet jo at mannen tjener for mye, så da er det kjedelig hvis man MÅ få utbetalt for mye, for så å få det omgjort til lån!
Jeg måtte føre opp min egen inntekt og mannens. Jeg tjente langt under grensa... Så til sammen hadde vi ikke store inntekten... Dette fikk jeg et brev om lenge etter permisjonen var over. Kan jo hende de sjekker inntekter når man er registrerte samboere

Blir ikke foreldrestipend og forsørgerstipend blanda sammen her? Er vel bare forsørgerstipend som blir prøvd mot samboers inntekt?

Blir ikke foreldrestipend og forsørgerstipend blanda sammen her? Er vel bare forsørgerstipend som blir prøvd mot samboers inntekt?
Og så er det noe reduksjon når far har permisjon

Jo, tror du har rett i det :) men hvis hele forsørgerstipendet blir etterprøvd, så er det jo snakk om ganske mange tusen til sammen, så kan være greit å være obs på at man går glipp av 2000+/- i måneden dersom samboer tjener for mye.

Back
Topp