Fullamming

IronMaiden

Forumet er livet
Lurer på hvor lenge dere fullammet???
 
Jeg fullammet i 6 mnd (som jo er anbefalt), og
ble da nesten "påtvunget" å begynne med middag av helsesøster.......[&:]
Dette førte ikke mye kos med seg, gutten ville ikke ha, fikk vondt i magen+
 å fullamme er mye mere praktisk!
Før var det jo vanlig å fullamme til de var både 8 og 9 mnd......
Da vil vel også nysgjerrigheten til barnet gjøre at de ØNSKER å
smake nye ting?[:D]
 
Lurer på om noen har erfaring med dette???
Håper det går like uproblematisk for seg med amming neste gang,
da skal jeg ikke la helsesøster bestemme" nei!!![:D]
 
 
tror de er redde for at barnet får jernmangel av å fullamme lenger enn 6mnd.ved 6 mnd alder begynner jernlageret til barnet å tappes og morsmelk innholder ikke nok jern til å opprettholde det.
 
Hmmm, hun sa ingenting om det!
Men det ville jo vært en logisk forklaring!
Jeg ble anbefalt å begynne med hjemmelaget potet eller gulrotpure......
Ikkeno jern der....?????
[&:]
 
 
Jeg fullammer min enda. Dvs vi prøver med smaksprøver jevnlig, men han synes ikke noe om det. Og da stresser vi overhodet ikke. Han får ta det i sitt tempo. Hs har også gitt klarsignal for dette. Jeg spurte spesifikt om dette med jern, men det skulle jeg ikke bekymre meg for i det hele tatt var svaret jeg fikk.
Og jeg mener å ha lest selv at man ikke trenger å tenke i de baner før barnet er rundt 9mnd. [:)]
 
Ta det i deres tempo men nok bare sunt at de får smake på litt forskjellig selv om de ikke spiser hele måltider med en gang. Jenta mi har jern mangel så jeg begynner å gi grøt til neste uke
 
ORIGINAL: Nallepooh

Jeg fullammer min enda. Dvs vi prøver med smaksprøver jevnlig, men han synes ikke noe om det. Og da stresser vi overhodet ikke. Han får ta det i sitt tempo. Hs har også gitt klarsignal for dette. Jeg spurte spesifikt om dette med jern, men det skulle jeg ikke bekymre meg for i det hele tatt var svaret jeg fikk.
Og jeg mener å ha lest selv at man ikke trenger å tenke i de baner før barnet er rundt 9mnd. [:)]

 
9 mnd  var det jeg også mente å ha hørt.
Håper å få til det neste gang, da!
Ammer du mye om natten?
 
 
ORIGINAL: MammaIta

ORIGINAL: Nallepooh

Jeg fullammer min enda. Dvs vi prøver med smaksprøver jevnlig, men han synes ikke noe om det. Og da stresser vi overhodet ikke. Han får ta det i sitt tempo. Hs har også gitt klarsignal for dette. Jeg spurte spesifikt om dette med jern, men det skulle jeg ikke bekymre meg for i det hele tatt var svaret jeg fikk.
Og jeg mener å ha lest selv at man ikke trenger å tenke i de baner før barnet er rundt 9mnd. [:)]


9 mnd  var det jeg også mente å ha hørt.
Håper å få til det neste gang, da!
Ammer du mye om natten?



 
Ja!! [;)][:D]
 
Det heter at fullbårne barn som regel har bygget opp stort nok jernlager til å klare seg de første seks månedene. Men det betyr vel ikke at det er tomt umiddelbart etter fylte seks måneder heller. Når det anbefales å starte med fast føde ved seks måneders alder har de helt sikkert tatt høyde for at barna starter med smaksprøver og at det enda kan gå noen måneder før de spiser porsjoner som har noe særlig næringsmessig betydning.

Det viktigste er vel å ta det i barnets tempo. Skulle barnet vise tegn på jernmangelanemi kan man jo få sjekket dette ved en blodprøve. Det er "standard" at premature barn får jerntilskudd første leveår, dette kan sikkert gis til fullbårne barn med "dårlig matlyst" å også, men jeg ville ikke ha gitt jerntilskudd uten at det avklares med lege først.
 
Forresten, glemte spørsmålet ditt jeg, jeg fullammet til hun var seks måneders alder og innførte gradvis fast føde etter det. Nå spiser hun fire måltider per dag, bortimot hel porsjon ved hvert måltid. Har alltid hatt ei matglad jente jeg, med stor apetitt på både pupp og mat!
 
Mål blodprosenten så du har litt kontroll på hvordan hun ligger, for skulle det bli så lavt at hun trenger jern tilskudd har du noen forferdelige uker foran deg[:'(]
 
Fikk omtrent samme beskjed som deg, men forsto det slik at en skulle begynne å gi smaksprøver ved 6 mnd ej da?? At det ikkje trengte å vere fulle måltid? Men feks litt graut til kvelden å slikt?
Mange fullamma jo til godt over 6mnd så det kan vel neppe vere skadelig! Men sikkert lurt å få målt blod%!
 
ORIGINAL: cattis83

Mål blodprosenten så du har litt kontroll på hvordan hun ligger, for skulle det bli så lavt at hun trenger jern tilskudd har du noen forferdelige uker foran deg[:'(]

 
 
Når mine får jernet sitt så smatter de og viser ingen tegn til misnøye.[:D][:D]  
 
ORIGINAL: liv1

Jeg fullamma Lilja til litt over 7 mnd når vi så starta med mat var hun veldi skeptisk og ville ikke ha noe. Sånn fortsatte det lenge.
Denne feilen ville jeg ikke gjøre nå så Birk fikk tidlig smake på mat. Gav han ikke måltid, men lot han få to-tre skjeer grøt/middag etc.
Nå er Birk 9 mnd og spiser ALT.

 
Jeg har hørt mange som har opplevd at dette ikke har sammenheng (som har flere barn). At noen er mer glad i fast føde raskt enn andre, uavhengig av lengde på fullamming. Jeg har også lest endel rundt dette når jeg skulle bestemme hvor lenge jeg skulle fullamme. Når jeg tok det opp med hs sa hun også at det ikke var noe jeg skulle være redd for i den sammenheng. Hvor glad barna er i fast føde vil variere uavhengig av om de får smaksprøver når de er 4mnd, eller 6mnd sa hun.
 
ORIGINAL: gakka

ORIGINAL: cattis83

Mål blodprosenten så du har litt kontroll på hvordan hun ligger, for skulle det bli så lavt at hun trenger jern tilskudd har du noen forferdelige uker foran deg[:'(]



Når mine får jernet sitt så smatter de og viser ingen tegn til misnøye.[:D][:D]  

 
Går greit å gi jern her også, heldigvis.[:)] Men det er muligens vanskeligere hvis man plutselig skal begynne å gi det når barnet er litt eldre, for det smaker jo blod![:'(]
 
Fullammet frem til seks mnd,og trivdes med det.Lillegutt stoppet litt opp med tanke på vektøkning-han ble så aktiv i kroppen og satte helt klart tydelig pris på fast føde.Foreløpig begrenser vi det noe,men han elsker poteter,og får grøt minst en gang til dagen.Melk er mest stas om morgenen og kvelden-jeg som ville amme lengst mulig,har en følelse av at jeg har fått en gutt som ikke er helt enig med meg der[:(]
 
ORIGINAL: Glad70

ORIGINAL: gakka

ORIGINAL: cattis83

Mål blodprosenten så du har litt kontroll på hvordan hun ligger, for skulle det bli så lavt at hun trenger jern tilskudd har du noen forferdelige uker foran deg[:'(]



Når mine får jernet sitt så smatter de og viser ingen tegn til misnøye.[:D][:D]  


Går greit å gi jern her også, heldigvis.[:)] Men det er muligens vanskeligere hvis man plutselig skal begynne å gi det når barnet er litt eldre, for det smaker jo blod![:'(]

 
Har gitt jern siden hun var 6 uker og det er et problem enda,er nok forskjell fra barn til barn. Så nå gleder vi oss til hun får i seg litt større mengder grøt slik at hun blodprosenten stiger litt.
 
Back
Topp