Fullamming vs delamming

Hemmeligfrøken

Forumet er livet
Desemberglede 2015
Bare en tanke... Man snakker om at fullamming fungerer slm prevensjon.. De som fullammer får gjerne ikke tilbake mens heller (hvorvidt dette er korrekt eller ikke er ikke det denne tråden omhandler)..

Det JEG lurer på i forhold til dette er hva som regnes som fullamming i forhold til delamming. Jeg delammer - pupp først og flaske, til hvert måltid... Men jeg gir jo babyen alt JEG har til hvert måltid... Hvordan kan det da være forskjell sammenlignet med fullamming? :p
 
Fullamming er jo utelukkende din morsmelk, og ingenting annet. Jeg fullammet i 4,5 mnd. Fikk mensen etter 11 uker, så ingen god metode! :p
 
Ja jeg forstår jo hva fullamming er.. ;)
Men i forhold til f.eks prevensjon da.. Hvorfor er din fullamming bedre enn min delamming - når begge gir allt man har? Hvis du forstår hva jeg mener :p
 
Godt spørsmål :p vet at de kun skal ha pupp for at det skal fungere som prevensjon, men man ville jo tro at så lenge puppene blir helt tømt er det samme greia om de får flaske på slutten eller ikke. Men vet at man må amme regelmessig dag og natt, ca hver 4 time for at det skal fungere som prevensjon. Ofte(etter hva jeg har hørt) gjør MME at babyen spiser sjeldnere, og ofte vil de gradvis trappe ned på ammingen fordi de er mett fra forrige mmemating
 
Men ville brukt prevensjon om du vil unngå å bli gravid :p ammen fortsatt min 10mnd gamle jente og ingen mensen her selvom det noen ganger bare blir amming til kvelds og på natta :)
 
Er nok som Alaskahusky sier, det har noe med frekvensen å gjøre. :)
 
Godt spørsmål :p vet at de kun skal ha pupp for at det skal fungere som prevensjon, men man ville jo tro at så lenge puppene blir helt tømt er det samme greia om de får flaske på slutten eller ikke. Men vet at man må amme regelmessig dag og natt, ca hver 4 time for at det skal fungere som prevensjon. Ofte(etter hva jeg har hørt) gjør MME at babyen spiser sjeldnere, og ofte vil de gradvis trappe ned på ammingen fordi de er mett fra forrige mmemating
Er nok som Alaskahusky sier, det har noe med frekvensen å gjøre. :)

Ja og det forstår jeg jo.. Men her er det mat hver 3 time ;) hver 4 på natta ;) bare en litt spennende tanke som datt inni hodet mitt her.. For for kroppen min så vil vel det oppleves som det samme som for en med masse melk - puppen blir tømt ..haha
 
Men ville brukt prevensjon om du vil unngå å bli gravid :p ammen fortsatt min 10mnd gamle jente og ingen mensen her selvom det noen ganger bare blir amming til kvelds og på natta :)

Haha, ja såklart :) jeg har ikke tenkt å brukt det til prevensjon altså! Og Tror heller ikke mensen holder seg bort... Bare leste noe om fullamming og prevensjon også begynte jeg å lure på hvorfor det er forskjell på delamming og fullamming i den forstand, så lenge ammingen er like hyppig som ved fullamming ;)
 
Haha, ja såklart :) jeg har ikke tenkt å brukt det til prevensjon altså! Og Tror heller ikke mensen holder seg bort... Bare leste noe om fullamming og prevensjon også begynte jeg å lure på hvorfor det er forskjell på delamming og fullamming i den forstand, så lenge ammingen er like hyppig som ved fullamming ;)
Ja, synes det var spennende å tenke på - litt hjernetrim :D
 
Prøvd å google det? Mener jeg har lest noe om hvor ofte man burde amme for at det skal kunne regnes som prevensjon..
 
Det er hormoner som utløses ved amming som hindrer eggløsning. Gynekolog fortalte at det handlet om hyppighet på amming og at det var sjanse for el hvis det gikk 4-5 timer mellom nattammingene.
 
På barsel fikk jeg nå beskjed om at fullamming ikke ble sett på som god prevensjon, slik at hvis man ikke ønsket flere enda så burde man beskytte seg på andre måter. Og husk at man har eggløsning før mens, så det at ikke menstruasjonen har kommet tilbake er heller ikke trygt:p
Men et godt spørsmål da, siden man tømmer puppene like mye ned delamming:)
 
Prøvd å google det? Mener jeg har lest noe om hvor ofte man burde amme for at det skal kunne regnes som prevensjon..
Det er hormoner som utløses ved amming som hindrer eggløsning. Gynekolog fortalte at det handlet om hyppighet på amming og at det var sjanse for el hvis det gikk 4-5 timer mellom nattammingene.

Ja det e dette med hyppigheten som jeg også har fått opplyst at er viktig. samtidig som det trekkes fram fullamming. Men hvis vi ser litt "annerledes" på det så fullammer jo JEG, selv om barnet mitt ikke blir fullammet :p og hyppigheten er lik fullamming (sånn bortsett fra at mitt barn ikke henger i puppen i timesvis på kveldstid).. Men 3 timer i mellom ligger vi på på Dagtid :)
 
På barsel fikk jeg nå beskjed om at fullamming ikke ble sett på som god prevensjon, slik at hvis man ikke ønsket flere enda så burde man beskytte seg på andre måter. Og husk at man har eggløsning før mens, så det at ikke menstruasjonen har kommet tilbake er heller ikke trygt:p
Men et godt spørsmål da, siden man tømmer puppene like mye ned delamming:)

Hehe.. Nei hvorvidt det er trygt eller ikke er ett annet spørsmål ;)
 
Helt enig med du. Det er ikke forskjell for kroppen din om du gir pupp før flaske for hvert måltid. For deg så fullammer du. Men jeg fullammet (hver 3. time på natt også) og fikk tilbake mens etter noe slik som 3 måneder uansett. Så i beste fall fungerer det like dårlig å delamme som å fullamme med tanke på prevensjon ;)
 
Helt enig med du. Det er ikke forskjell for kroppen din om du gir pupp før flaske for hvert måltid. For deg så fullammer du. Men jeg fullammet (hver 3. time på natt også) og fikk tilbake mens etter noe slik som 3 måneder uansett. Så i beste fall fungerer det like dårlig å delamme som å fullamme med tanke på prevensjon ;)

Hehe.. Ja hadde ikke stolt på det nei!
Eller..nå brukte vi 4,5 år på lillesøster så jeg kan sikkert droppe å begynne på prevensjon også spre ryktet om at delamming fungerer utmerket som prevensjon :p
 
Haha, ja såklart :) jeg har ikke tenkt å brukt det til prevensjon altså! Og Tror heller ikke mensen holder seg bort... Bare leste noe om fullamming og prevensjon også begynte jeg å lure på hvorfor det er forskjell på delamming og fullamming i den forstand, så lenge ammingen er like hyppig som ved fullamming ;)
Jeg delammet gutten min og fikk ikke mensen tilbake før han var akkurat blitt 8 måneder. Men det er nå forskjell på folk. Noen får den tilbake nesten med en gang selv om de fullammer mens andre venter gjerne i over 1 år før den kommer tilbake. Har hørt at en ikke kan gjøre regning med at amming fungerer som prevensjon da eggløsning kommer tilbake før mensen
 
Back
Topp