Fullamming og smaksprøver

Babydilla123

Forumet er livet
* Fra frø til Juliblomst 2015 *
Nå blir det litt mange smaksprøve tråder her men.. Til dere som hittil har kun fullammet, har dere gitt smaksprøver enda? Forstår at det er litt forskjell på det og hvis man gir MME.

Hvordan har det isåfall gått? Mageknip? Hva gir dere og hvor mye? Leste det er anbefalt fullamme til 6 mnd, men han vekker meg nesten hver eneste time gjennom natta for mat nå, og er litt ivrig prøve finne en løsning selvom det nødvendigvis ikke vil hjelpe med fast føde .

Jeg fullammer og begynte med smaksprøver rett før 4 mnd, rett og slett fordi hun virket sulten! Nå får hun grøt hver kveld og litt fruktmos på dagtid! Ikke merket noe mageknip :)

Vi ga første smaksprøve idag, grøt. Hun er 14 uker gammel. Vi gav det til frokost, har ikke merka noe, annet enn at hun faktisk har sovet ikveld!! Tror det kan være tilfeldig, men vi har hatt store problemer med sovingen en stund nå og ikveld har hun sovet uten å våkne fra da vi la henne klokka 20..... :)

Jeg fullammer og begynte med smaksprøver rett før 4 mnd, rett og slett fordi hun virket sulten! Nå får hun grøt hver kveld og litt fruktmos på dagtid! Ikke merket noe mageknip :)

Så bra:) har du merket noe endring på søvnmønster da:)?

Vi ga første smaksprøve idag, grøt. Hun er 14 uker gammel. Vi gav det til frokost, har ikke merka noe, annet enn at hun faktisk har sovet ikveld!! Tror det kan være tilfeldig, men vi har hatt store problemer med sovingen en stund nå og ikveld har hun sovet uten å våkne fra da vi la henne klokka 20..... :)

Spennende, du må holde meg oppdatert på om hun sover noe bedre framover de neste dagene :D

Kan man gi de så tidlig altså? Jeg er så nysgjerrig og gleder meg så mye så vanskelig å vente helt til 4 måneder :P han ble jo også født nesten to uker på overtid så da sier de jo at han som oftest ligger to uker før i utvikling både fysisk og psykisk! ;) skal lage søtpotetmos og har allerede fått bekreftet at julegave fra mamma og pappa i år blir Philips sin dampmixer for å lage barnemat :D

Kan man gi de så tidlig altså? Jeg er så nysgjerrig og gleder meg så mye så vanskelig å vente helt til 4 måneder :P han ble jo også født nesten to uker på overtid så da sier de jo at han som oftest ligger to uker før i utvikling både fysisk og psykisk! ;) skal lage søtpotetmos og har allerede fått bekreftet at julegave fra mamma og pappa i år blir Philips sin dampmixer for å lage barnemat :D

Oi takk for julegave tips, det vil jeg ønske meg også, hihi :D

Jeg gav storesøster velling før hun ble 3 mnd :) Sålenge mat ikke erstatter mm/mme så ser ikke jeg noe problem med å begynne å introdusere.

Jeg har ikke gitt noe annet enn mm jeg. Ser her og i andre tråder og forum at "alle" begynner rundt 4 mnd, men er det ikke sånn at nasjonale anbefalinger er 6 mnd pga modning av tarmen? Skjønner ikke dette helt! :confused:

Jeg har ikke gitt noe annet enn mm jeg. Ser her og i andre tråder og forum at "alle" begynner rundt 4 mnd, men er det ikke sånn at nasjonale anbefalinger er 6 mnd pga modning av tarmen? Skjønner ikke dette helt! :confused:

Det stemmer det, og hs her anbefaler at man venter så lenge som mulig. Men ofte så har de som får mme behov for å starte tidligere pga man helst ikke skal overskride 1 liter mme i døgnet. Men om man ammer og barnet legger fint på seg så anbefales det å vente til 6 mnd :)

Som Knerthen skriver så er det anbefalt å fullamme så lenge de legger fint på seg til 6 mnd :) Jeg fikk for eksempel beskjed at min ikke legger bra nok på seg så hs har bedt meg om å starte med grøt/mos fra 4 mnd(han er 3 mnd nå). Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å vente litt til.

Last edited:

Jo nettopp, her legger han godt på seg og amming går fint så tror vi venter. Bare lurer litt i forhold til søvnmønster, for han ammer annenhvertime fra start til ny start på natta ..

Vi har tenkt til å begynne smaking ved 4 mnd alder. Ammer fortsatt og kommer til å fullamme til 6 mnd.

Det å begynne å smake betyr jo ikke at mat skal erstatte melka.. Det betyr rett og slett smaking :) om barnet får 1-2 teskjeer med mat om dagen, så vil jo ikke ammingen kalles delamming :)

Helsesøster som vi går til snakket om en "smaksportal" fra rundt 4 mnd alder, at det er lettere å få de til å akseptere smaker da. Men selvfølgelig, holde seg til én smak over flere dager, så man vet hvilken mat barnet evnt reagerer på.

Lille her fikk første smaksprøve i går, 4 mnd gammel! Søtpotet falt i smak ;)
Ååh den likte min også :D men jeg tror jeg ga litt for mye så hun fikk litt magesmerter senere på kvelden :(
Vi har grøtuke denne uka.

Neste uke skal jeg prøve sviskemos igjen.

Back
Topp