Fullamming 6 mnd

Hun nærmer seg fire og en halv måned, men ikke fått annet enn melk sålangt. Har tenkt å introdusere litt smaksprøver på grønnsaker og frukt nå snart, men håper å kunne drøye det til nærmere seks måneder før fast føde blir mer enn bare en liten munnfull om dagen :)
 
Fullammer en god stund til tenker jeg, selv om jeg så veldig smått gir smaksprøver nå. En t-skje med ulike smaker om dagen. Regnes som fullamming så lenge man ikke bytter ut noen melkemåltid med annen mat.
 
Fullammer en god stund til tenker jeg, selv om jeg så veldig smått gir smaksprøver nå. En t-skje med ulike smaker om dagen. Regnes som fullamming så lenge man ikke bytter ut noen melkemåltid med annen mat.

Da har jeg fullammet de store veldig lenge. For jeg ammet alltid før jeg gav fast føde (og så mye melk de selv ville ha) lenge etter vi introduserte mat.. Snakker om 3-5 mnd :p

Er det bare meg som synes babymat perioden er slitsom? ;) altså morro å se de oppleve nye smaker men likevel stress.. Moset mat, rett mat når.. Skulle helst bare hopper fra pupp til vanlig mat i biter jeg :p
 
Jeg skal fullamme til seks mnd. Tarmene og magen er vel ikke klar for annen mat før det... Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen begynner med grøt før.
 
Jeg skal fullamme til seks mnd. Tarmene og magen er vel ikke klar for annen mat før det... Jeg skjønner ikke helt hvorfor noen begynner med grøt før.

Tarmene kan få mat ved 4 mnd. Det anbefales fullamming i 6 mnd pga verdenshelseorginisssjon anbefaler det. Og det pga forhold andre steder i verden som gjør fullamming til det beste alternativet blant annet pga vannkvalitet.

Å innføre fast føde ved 4 mnd alder kan ha god helsemessig effekt, noen sier også at hvis barne viser interesse for mat kan det skade mer å vente til 6 mnd enn å gi etter fylte 4 mnd. Det kan vist føre til spisevegring i følge noen

Artikkelen sier noe om b12 mangel og allergier.

http://forskning.no/forebyggende-he...arn-og-ungdom/2013/11/dropp-fullamming-i-seks



Jeg tenker å begynne med smaksprøver ved 4 mnd alder. Hvis han ikke er interessert prøver jeg igjen etter noen dager. Tenkt å gjøre det blant annet pga at faren har cøliaki og de tror at hvis man innfører gluten i små mengder tidlig så kan man vende tarmen til gluten og dermed innga å få cøliaki.
 
Last edited:
Tenker å fullamme til 6 mnd, men gi smaksprøver fra 4 mnd. Ikke bytte ut måltider med grøt osv.
 
Jeg skal fullamme til seks måneder, men minien får nok bittesmå smaksprøver før dette. Har ingen intensjoner om å starte med mat, men de sier jo at smaksprøver fra fire måneder skal være forebyggende mot allergier.
 
Ser ut til at det blir 6mnd her og, startet med gradvis innføring av mat litt etter 5mnd med storebror da han virket veldig interessert. Prøvde å gi snuppa litt grøt nå siden det er så mye mas om at de burde få fra 4mnd, men hun virket ikke interessert eller ble ivrig så tenker jeg venter til 6mnd nå som hun snart er 5mnd.
Mye av grunnen til at noen leger vil ha 4mnd er at ikke alle har nok av vitaminer i melka si, men jeg vil tro jeg har ganske bra melk enda da storebror klarte seg veldig godt og hun har samme utvikling.
 
Er begynt med smaksprøver :) 4,5 mnd, men har planer med å ikke gi full porsjon på en stund endA. :) men er en stor gutt som krever mye, så blir spennende å følge med på vekta og oppførsel.. Føler han er oftere sulten nå..
 
Skal fullammer så lenge prinsen r fornøyd! Når han blir urolig og ikke tilfreds mer da skal han få annen mat I tilegg.
 
Back
Topp