Full fart mot fødselsdepresjon

Bente1982

Andre møte med forumet
Jeg kjenner at jeg raser mot en skikkelig psykisk smell. Hvor ting før var tøft så hjalp det å få sove. Det hjelper ikke lenger. Kjenner en stor klump av tristhet og tårene triller med en gang om jeg lar meg selv kjenne på de følelsene i noen sekunder. Bor på annen kant av landet enn alle mine venner og min familie så kjenner på en intens ensomhet. I tillegg en baby som skriker pga luft flere timer hver kveld og natt (holder på med dråper og melkefri diett).

Er det noen tips eller råd for å klare og snu retning når det føles som man er på vei mot avgrunnen?
 
Jeg kjenner at jeg raser mot en skikkelig psykisk smell. Hvor ting før var tøft så hjalp det å få sove. Det hjelper ikke lenger. Kjenner en stor klump av tristhet og tårene triller med en gang om jeg lar meg selv kjenne på de følelsene i noen sekunder. Bor på annen kant av landet enn alle mine venner og min familie så kjenner på en intens ensomhet. I tillegg en baby som skriker pga luft flere timer hver kveld og natt (holder på med dråper og melkefri diett).

Er det noen tips eller råd for å klare og snu retning når det føles som man er på vei mot avgrunnen?
Uff så leit at du har det sånn, men er dessverre ikke så uvanlig er mitt inntrykk. Helsestasjonen har ofte en psykolog tilgjengelig for å forebygge/behandle fødselsdepresjon. Kan du ringe de i morgen tidlig og høre?
 
Uff så leit at du har det sånn, men er dessverre ikke så uvanlig er mitt inntrykk. Helsestasjonen har ofte en psykolog tilgjengelig for å forebygge/behandle fødselsdepresjon. Kan du ringe de i morgen tidlig og høre?
Har time med helsesøster i morgen men her i nord er avstanden så stor. Minst 6 mil til nærmeste noe som helst og det tærer på i en allerede tung hverdag. Må nok gå for en type selvhjelp men vet ikke hva eller hvordan
 
Hei!

Jeg har selv gått igjennom en fødseldepresjon. Å det er veldig vanskelig. Så flott at du skjønner at det er det som skjer hos deg. Jeg skjønte det ikke før lenge etter!
Om det skulle skje igjen med meg vet jeg at jeg må få hjelp av profesjonelle. Siden det er litt vanskelig for deg der du bor kunne du evt spurt om muligheter til å ta det på videosamtale?? :)
Det er vondt og ensomt i det mørket. Å ingen skam i å spørre om hjelp ❤️
Jeg håper helsesøster er god og grei med deg å gir deg støtte og god hjelp ❤️
Klem til deg!!
 
Har time med helsesøster i morgen men her i nord er avstanden så stor. Minst 6 mil til nærmeste noe som helst og det tærer på i en allerede tung hverdag. Må nok gå for en type selvhjelp men vet ikke hva eller hvordan
Hvordan går det med deg? Hvis det er store avstander kunne hjelp via videolink være noe?
 
Støtter forslaget om å få hjelp via video om du ikke har andre muligheter. Disse her har ekstra fokus på psykisk helse rundt graviditet, fødsel og barsel https://www.klinikkpartum.no/. Selvfølgelig kjedelig å måtte betale selv da, men om man ikke har noe offentlig tilbud så er det kanskje eneste mulighet?
 
Har time med helsesøster i morgen men her i nord er avstanden så stor. Minst 6 mil til nærmeste noe som helst og det tærer på i en allerede tung hverdag. Må nok gå for en type selvhjelp men vet ikke hva eller hvordan

Vet ikke om eller evt hvilken barneforsikring du har, men noen av disse har bl.a. inkludert psykologhjelp (via f.eks Dr. Dropin).. Det kan undersøkes i alle fall med ditt forsikringsselskap (om du har.).
Det finnes også diverse psykologhjelp man kan få tak i utenom for egen regning, via videochat.

Mental helse har gratis foreldresupport om man bare trenger lufte tankene for noen, eller evt litt veiledning. Både pr telefon og chat.

Ellers... Uten å vite noe om hva du gjør av rutiner og slikt, så vil jeg understreke at det er viktig å ta vare på deg selv også. Hvis man føler at man blir låst pga babyen, og prøver bare gjøre alt "helt etter boka", så blir det litt ekstra tungt.. og da hjelper det fort med korteste vei til målet.. Om amming får deg til å føle deg låst, så er både delamming og helflasking helt innafor (dette hadde jeg problemer med å innse med nr1, og det gikk utover psyken. Med nr2 og nr3, så følte jeg det heldigvis ikke på samme viset; kanskje fordi det ble mindre press). Om du kun får babyen til å sovne om du gjør sånn eller sånn, så fortsetter du med det.
Bare.. fjerne litt av presset, og gjør det som funker for dere. (Igjen, vet ikke om dette er noe dere sliter med, men det var min grunn til depresjon med nr1).

Ellers, er det blitt sjekket skikkelig for stramt tungebånd? Bare slenger det ut i tilfelle.

Uansett, jeg håper du får hjelpen du trenger, det er ikke greit å ha det slik :/
 
Så trist å lese, opplever at tema fødselsdepresjon er veldig vanskelig å snakke om og egentlig tabu å løfte frem på helsestasjon nesten. Nå vet jeg ikke hvilke tilbud som er rundt deg sånn rent sosialt, men her ble jeg å benytte meg mer av ting sammen med seniorer, da det ofte er de som er ute på samme tid. Masse lykke til, kan anbefale å se på en TikTok bruker som heter ‘its.kendrawilliams’ og har foresten benyttet meg av bibliotek og annet på trilleturen også lastet jeg ned pokemon GO for å gjøre gåturen mindre ensom, har gått 2-2.5 timers turer og fanget pokemon. :Heartred
 
Kjent mye på angsten for å være mye alene i barseltiden, spess på dagtid ogå bare se baby/samboer hver dag. Har ikke noe særlig med sosialt nettverk, har foreldre (som trigger en traume barndom) i nærheten men det hjelper ikke, har ikke venner ei og kjenner ingen med baby/barn. Også grusomt te angst for hvordan barnet/barna mine vil få det i oppveksten mtp mitt dårlige nettverk
 
Kjent mye på angsten for å være mye alene i barseltiden, spess på dagtid ogå bare se baby/samboer hver dag. Har ikke noe særlig med sosialt nettverk, har foreldre (som trigger en traume barndom) i nærheten men det hjelper ikke, har ikke venner ei og kjenner ingen med baby/barn. Også grusomt te angst for hvordan barnet/barna mine vil få det i oppveksten mtp mitt dårlige nettverk
Du får et annet nettverk også gjennom ungene. Det finnes ofte barselgrupper eller at man møter på andre i permisjon, og når barna begynner i barnehage møter man andre der som man ofte kan klikke godt med. Jeg synes ikke dere skal være så bekymret. Ha det i tankene, jobb med saken, men vit at ingenting er evig og at de fleste situasjoner kan forbedres. Vær bevisst og søke kontakt med andre.
 
Du får et annet nettverk også gjennom ungene. Det finnes ofte barselgrupper eller at man møter på andre i permisjon, og når barna begynner i barnehage møter man andre der som man ofte kan klikke godt med. Jeg synes ikke dere skal være så bekymret. Ha det i tankene, jobb med saken, men vit at ingenting er evig og at de fleste situasjoner kan forbedres. Vær bevisst og søke kontakt med andre.
har heldigvis ikke disse tankene atm, men i starten var det ekstremt... er også plaget med angst og depresjon samt går på medisiner, så håper det bare var sjokket og en fase jeg gikk igjennom
 
  • Omsorg
Reactions: B
har heldigvis ikke disse tankene atm, men i starten var det ekstremt... er også plaget med angst og depresjon samt går på medisiner, så håper det bare var sjokket og en fase jeg gikk igjennom
Det er tøft å få barn. Du har da erfaring og kjenner igjen de tankene før kanskje. Da vet du også at det er kroppen og hjernen som ikke er helt seg selv. Det er godt å høre du er bra nå. Så bra at folk kan fortelle at alt ikke alltid er så enkelt, me også at det løser seg.
 
Back
Topp