Fukt i boligen

Sylvanas

Forumet er livet
Himmelbarn
Sommerfuglene 2017
Vi leier en bolig som har problemer med fukt i et rom.
Er det noen her som har erfaring med slikt?
Hva ble gjort av huseier for å forbedre dette? Kan huseier si opp kontrakten lovlig om problemet er stort nok?
Hvor lang tid kan det ta å forbedre feilen?
Og er det normalt å få avslag i husleien?
Vi har ikke lyst eller mulighet til å flytte, men huseier sier det kan ta mange uker å fikse problemet. Vi skulle derfor ta det opp igjen om de tiltakene vi innførte ikke virket.

Er det normalt å få fukt på veggene av at senga står inntil veggen? Kan man få fukt om man ikke vasker godt nok? Kan man få fukt om man har vannglass på nattbordet?

Ingen svar desverre, men Følger vi har også fukt..

Bv forum appen ♡

Følger, vi har fukt og...
Det jeg vet er at det ikke skal stå ting inntil en yttervegg, da det kan skape fukt bak møblene/bildene på den veggen.

Følger, vi har fukt og...
Det jeg vet er at det ikke skal stå ting inntil en yttervegg, da det kan skape fukt bak møblene/bildene på den veggen.

Det visste jeg ikke. Har ikke fått beskjed om det fra huseier. Da får vi fjerne nattbordet og se om det hjelper.

Kan fukt spre seg om man ikke vasker godt nok? Og hvordan vasker man isåfall godt nok?

Det med at ting ikke ska stå/henge på en yttervegg er bare tull. Fukt inni vegger forårsakes av dårli drenering ved grunnmuren samt utett tak/vinduer. Har ingenting å si om du har et glass vann stående på nattbord. Det kan trenge fukt inn i vegger hvis du har mye vann på gulvet.

Det med at ting ikke ska stå/henge på en yttervegg er bare tull. Fukt inni vegger forårsakes av dårli drenering ved grunnmuren samt utett tak/vinduer. Har ingenting å si om du har et glass vann stående på nattbord. Det kan trenge fukt inn i vegger hvis du har mye vann på gulvet.

Jeg fant denne siden, det virker som om lagring ved vegg kan ha noe å si i visse tilfeller.
Vi bor i sokkel så jeg vet ikke om det gjelder da (litt dårlig på sånne faduttrykk)
Fukten ser ut til å følge sengen vår. Kan det være at sengen har fått skader og sprer det videre? Vi flyttet nemlig hodet til sengen fra en vegg til en annen.

Edit: La inn linken

Kan oppstå fukt av f.eks. ha rammemadrassen helt inntil en yttervegg.

Dere skal få avslag i leien i perioden det blir fikset eller så skal huseier finne ett sted dere kan bo i mellomtiden. Men det kommer jo ann på hvor mye som skal gjøres. Er det noe som tar noen få timer får man ingenting men blir det over lengre tid må dere få noe. Men alt dette står på nettet. Det er jo ett eget forbund for leietakere og utleiere. Akkurat som når man kjøper og selger hus. Vi hadde maur i veggen der vi bodde før. Hadde en ny leilighet så vi fikk bare 1 mnd oppsigelse. Ville ikke betale for 3 mnd og ha 3 leiligheter å forholde seg til.

Sent from my iPhone using BV Forum

Vi har aldri hatt problemer med fukt fordi det ikke er vasket godt nok eller ting står tett mot veggen. Får man fukt av at man har møbler stående mot veggen er det noe gærnt med boligen! Har dere mugg? Det kan spre seg og ødelegge klær osv. Hvis dere har barn i leiligheten kan det være helsefarlig. Du kan vaske med klor og sørge for god ventilasjon, men som huseier sier vil det ta tid å fikse det om dere ikke ønsker at problemet skal komme tilbake.

Vi har aldri hatt problemer med fukt fordi det ikke er vasket godt nok eller ting står tett mot veggen. Får man fukt av at man har møbler stående mot veggen er det noe gærnt med boligen! Har dere mugg? Det kan spre seg og ødelegge klær osv. Hvis dere har barn i leiligheten kan det være helsefarlig. Du kan vaske med klor og sørge for god ventilasjon, men som huseier sier vil det ta tid å fikse det om dere ikke ønsker at problemet skal komme tilbake.

Det kommer ann på hvor mye isolasjon det er i veggene, ikke nødvendigvis noe galt med boligen. Eks. Et 70 talls hus er det tynne vegger hvor temperaturforskjeller gir kondens. Dersom det er muggproblemer det noe helt annet! Man får ikke fukt av et glass med vann eller av dårlig vasking.

Kjøp luftavfukter, det hjelper litt. Men den må nok stå på mer eller mindre konstant.

Fyste bud e å dra sengo ut frå veggen.
Me svette faktisk ganske mykje i løpet av ei natt, og deler av da ligge igjen i madrasso. Så da e heilt naturlig at da blir fukt oppette veggen når sengo står der.
Har dåka da kaldt på rommet,så danne da seg og kondens av pusten.
Kan v lurt å ha vinduet på lufting på dagen ;)

Slite med fukt i vinduskarmen på soverommet her. Har prøvd med luftavfukter, men e ikkje godt nok. Så me må ha åpent vindu :)

Tusen takk for gode svar :)
Det dreier seg kun om soverommet vårt, men min mann har astma så det er ikke bra i det hele tatt.
Gleder meg ikke til å ta denne praten med huseier. Jeg er redd for at h*n vil foreslå at vi flytter, og vi har bare ikke råd til det. Leiemarkedet er skikkelig dårlig, og skal man ha en leilighet til samme prisen så får vi bare et soverom. Noe som ikke er mulig med et barn og en mann som jobber natt. Det virker ikke som h*n har rett til å kaste oss ut, men jeg er en skikkelig pyse.
Meeeen, helsen må vel komme først :)

Back
Topp