Fryst morsmelk.

hb77

Elsker forumet
Fryst morsmelk er vel holdbar ca 6 måneder har jeg lest et sted. Nå har jeg altså et lager med melk i fryseren som da snart går ut på dato. Noen tips til hva jeg kan bruke denne til? Vet at jeg kan blande den med kokte poteter og sånn, men da må det vel gis med en gang, man kan ikke fryse det igjen? Og snuppa spiser ikke så mye ennå, så da må jeg jo kaste mesteparten (har fryst i poser på ca 100 ml pr pose). Har også lest at man ikke skal bruke melk i grøt som er beregnet på vann. Noen som vet? Noen tips? [:D] Jeg har fremdeles masse melk til amming, så jeg trenger det ikke for å gi henne på flaske (hun er ikke noe glad i flaske heller).

Fy søren, jeg skulle akkurat spørre om holdbarhet jeg også. For jeg mener og ha lest noen steder at det er 3 mnd. holdbarhet, og jeg "rydda" i fryseren i dag og da fant jeg noen fra 11.10 som jeg hadde tenkt og bruke til uka når jeg skal på skolen.

Men det er 6 mnd altså?

Står 6 mnd noen steder og 3 mnd noen steder[:)] Jeg bruker den når jeg gjør noe annet[:)] Tar en tur til venninner en kveld f.eks, da gir mannen på flaske. Eller så bruker vi det til beteforeldre besøk[:)] Så hos oss er det barnevakt melk[:)]

Jeg snakket med de på morsmelkmottaket om holdbarheten og der fortalte de at de har den opptil 6 mnd i fryseren. Dette er jo melk som brukes til premature barn og om de kan spise melk som er opptil 6 mnd gammel, så må jo våre "store" babyer kunne gjøre det samme. Har fryseren full i melk selv og ingen tips desverre. Når jeg lager mat som skal fryses bruker jeg nypumpet melk for at melken ikke skal fryses 2 ganger.

I dypfryser er vel holdbarheten 6 måneder, mens i kjøleskapets fryseboks er den 3-4 måneder. Kommer vel an på temperaturen i fryseren (skal være -18 grader i dypfryser). [:)]
http://ammehjelpen.no/artikkel/42/Oppbevaring-av-melk

Back
Topp