Fryseforsøk

Signy-

Elsker forumet
Marshmallows 2022
Jeg er i gang med mitt første forsøk, som er ferskforsøk, men har fått 2 bonuser på frys.
Det føles selvfølgelig topp å ha 2 i bakhånd, men etter å ha lest litt rundt sank motet mitt litt.
Jeg får inntrykk av at det er veldig vanlig at de ikke overlever? Jeg tenkte at 2 på frys betyr 2 nye forsøk, men har hørt at man ofte tiner flere? Hører gjerne andres erfaringer :)

Jeg fikk 6 på frys. De tok opp ett tirsdag forrige uke og det overlevde opptining, så de satte inn dagen etter. Så foreløpig har det gått greit hos meg hvertfall. Det er vel noe statistikk/tall på sjansen for at et egg overlever opptining tror jeg (har sett det her inne, og damen på labben bekreftet det). Om jeg ikke husker feil var det 70% sjanse per egg (her kan kanskje noen andre og mer erfarne prøvere skyte inn). Hva som spiller inn på dette vet jeg ikke (kvaliteten på embryoet m.m?)

Last edited:
Kommer vel litt an på om det er 2, 3 eller 5dagers du har på frys [emoji5] vår klinikk ga oss 80% sjanse for at embryo skulle overleve (5dagers). Vi har tint 5, og alle 5 har overlevd [emoji5]

Jeg er i gang med mitt første forsøk, som er ferskforsøk, men har fått 2 bonuser på frys.
Det føles selvfølgelig topp å ha 2 i bakhånd, men etter å ha lest litt rundt sank motet mitt litt.
Jeg får inntrykk av at det er veldig vanlig at de ikke overlever? Jeg tenkte at 2 på frys betyr 2 nye forsøk, men har hørt at man ofte tiner flere? Hører gjerne andres erfaringer :)
Jeg fikk 7 på frys.
Har hatt et fryseforsøk som resulterte i barn, men de måtte tine to egg, da det første egget ikke klarte opptiningen.
(Dette var 3-dagers)

Skal i gang med fryseforsøk igjen i august, har 5 stk igjen. Håper det betyr 5 sjanser, men regner med at noen faller i fra sånn som første gang. (Bare et av de er 5 dagers, resten er 3 dagers)

Jeg fikk 5 blasto (5-dagers) på frys i februar ifjor! Det ga 4 fryseforsøk, da det var et egg som ikke overlevde opptining!

Vi fikk 4 på frys sist. De ble fryst sammen 2 og 2. Alle 4 overlevde tining og ble satt inn, men det resulterte dessverre ikke i noe :(

Jeg er gravid i uke 30 på fryseforsøk :-) Hadde også et negativt fryseforsøk tidligere, og selv om embryo overlevde opptiningen ble det ikke barn. Så alle har opplevd tining hos meg.

Har bare hatt to på frys, men begge overlevde til hvert sitt innsett. Ingen av de resulterte i graviditet.

Det kommer ann på hvilken fryseteknikk klinikken/sykehuset bruker. Det finnes to ulike slow freeze og vitrification. Tror sykehusene har den eldste metoden slow freeze. Da er sannsynligheten på rundt 70% for at de overlever tining. Men har de den mer nye metoden (min klinikk har det) Vitrification så er den på ca 90%.

På St Olavs sa de at over 90% av eggene de tiner vil overleve, fordi de stort sett bare fryser blastocyster. Blastocystene består av så mange celler at om noen av dem faller fra så gjør det ikke så mye, mens hvis du har 2- eller 3-dagers så har det mye større effekt om celler faller fra.

3 av 3 fryseforsøk har gitt innsett av fint egg :)

Har flere fryste egg som har overlevd opptining enn de som ikke har gjort det

Siste ferskforsøket vi har hatt (Hausken juni 16) endte i totalfrys. 4 blastocyst ble fryst ned, så langt har 3 blitt tint, der alle overlevde opptining, alle resulterte i positiv test og et har resultert i en gutt, de to andre endte i SA i uke 6 og 12

Tidligere har vi hatt flere fryseforsøk der ene resulterte i positiv test (SA uke 6) med tre dagers egg.

Denne tråden trengte jeg :)
Jeg har to egg på frys, begge går til tining i dag, tror jeg. Og om begge overlever er det innsett av begge i morgen :)
Så er fryktelig spent og nervøs, om ett eller begge overlever. Håper minst ett overlever, vil ikke ha avbrutt kjenner jeg.

Back
Topp