Fryse ned spekemat?

lille marihøne

Forelsket i forumet
Hei!

Da jeg var gravid sist (2-3 år siden) var det også sagt at man som gravid burde unngå spekemat. Men hvis man la spekematen(salami for min del) i fryseren i minimum 20 grader eller noe i to døgn så var det ok å spise det etterpå. Men nå finner jeg ikke denne informasjonen.

Kanskje noen som kan hjelpe en kvalm gravid frøken som kun har lyst på knekkebrød med salami:)

Vel, frysing tar knekken på en av to. Toxoplasmose-smitten overlever ikke  frysing, men det gjør desverre listeria....

Steiking derimot, som nevnt over, funker utmerket ja :)

ORIGINAL: *Stella*

Vel, frysing tar knekken på en av to. Toxoplasmose-smitten overlever ikke  frysing, men det gjør desverre listeria....

jupp

Jordmora sa til meg at og fryse ned salami gjorde den trygg og spise..

hjelper ikke å fryse det ned.Blir kvitt en av to onder.Listerian er like farlig.Gled deg heller til babyen har kommet og du kan kose deg da[:D]

ORIGINAL: GuttasMamma!

hjelper ikke å fryse det ned.Blir kvitt en av to onder.Listerian er like farlig.Gled deg heller til babyen har kommet og du kan kose deg da[:D]

Jeg la inn "bestilling" lenge før termin: Når jeg kommer hjem fra sykehuset vil jeg ha: Ferskt brød (ikke loff), gullsalami og sjokomelk! (Mamma lurte da på hva som var galt med sjokomelka? "Ingenting, men det er godt til!") Min mann var pliktoppfyllende og sørget for at dette kom i hus kort tid etter meg og babyen, så jeg fikk min etterlengtede skive med gullsalami.

(Og i mellomtiden spiste jeg varmebehandlet fårepølse, på ostesmørbrød etc)

Jm sa til meg at hun ikke ville anbefale og fryse ned spekemat..

Spiste spekemat jeg under svangerskapet. Ikke store mengder. Men en eller to ganger. Rart det er blitt menneske av lille nuska.

Listeria er sjeldent i Norge. Toksoplasmose er VELDIG vanskelig aa bli smittet av.

Takk for alle svar! Ser at dere svarer litt forskjellig så jeg søkte videre på nettet. Da kom jeg over dette, uten at jeg ble helt klok. Noen som klarer å gi en god konklusjon?

http://www.barnimagen.com/barnimagen_site/innhold/tema/kosthold_og_ernaering/julemat_for_gravide_mager/(language)/eng-GB

ORIGINAL: Virra

Jordmora sa til meg at og fryse ned salami gjorde den trygg og spise..

fekk æg å beskjed om, så da gjor æg d æg... [&:]

Listeria som er den farligste bakterien for gravide som kan forekomme i spekemat, dør ikke ved frysing den går bare i dvale. Ville ikke tatt sjansen..  

Jeg fryser stranda skinke osv, for jeg har fått beskjed om at det er trygt. Spiser ikke veldig mye av det, men engang iblant.

ORIGINAL: Cathee

Jeg fryser stranda skinke osv, for jeg har fått beskjed om at det er trygt. Spiser ikke veldig mye av det, men engang iblant.

Hvorfor er det tryggere enn annen spekemat da? Listeria dør ikke ved frysing, og selv om sjansen er liten for at den fins i norsk spekemat, er det verdt risken mtp konsekvensene?

ORIGINAL: Sicily

Hvorfor er det tryggere enn annen spekemat da? Listeria dør ikke ved frysing, og selv om sjansen er liten for at den fins i norsk spekemat, er det verdt risken mtp konsekvensene?

Hmm, sa ikke at det er trygere enn annen spekemat? Jeg spiser ikke noe annet, derfor tok jeg ikke med noe annet en skinka. Visst jeg skulle holde meg unna ALT som det er 1% sjangse for å bli syk av eller reagere på, hadde jeg ikke kunne spise noe som helst. Tror det er farligere å kjøre bil, eller gå over veien. Det er greit at det KAN være en liiiten sjangse for å reagere på det, men det er stor sjangse for å kræsje, eller bli overkjørt. Man, kan også bli syk av myye annen mat. Å man trenger ikke vite at man bør holde seg unna visse ting heller.

Hmm, sa ikke at det er trygere enn annen spekemat? Jeg spiser ikke noe annet, derfor tok jeg ikke med noe annet en skinka. Visst jeg skulle holde meg unna ALT som det er 1% sjangse for å bli syk av eller reagere på, hadde jeg ikke kunne spise noe som helst. Tror det er farligere å kjøre bil, eller gå over veien. Det er greit at det KAN være en liiiten sjangse for å reagere på det, men det er stor sjangse for å kræsje, eller bli overkjørt. Man, kan også bli syk av myye annen mat. Å man trenger ikke vite at man bør holde seg unna visse ting heller.

Syns ikke det kan sammenlignes. De eksemplene er ulykker og du kan ikke gjøre noe for å unngå dem uansett. Spekemat kan du ta et valg om ikke å spise for å unngå alvorlige følger. [;)]

Syns ikke det kan sammenlignes. De eksemplene er ulykker og du kan ikke gjøre noe for å unngå dem uansett. Spekemat kan du ta et valg om ikke å spise for å unngå alvorlige følger. [;)]

Det kan man jo. Man, kan la være å gå ut! Det med mat kommer det alltid til å være diskusjoner om, for jordmødre, helsesøstre å leger sier veldig forskjellig ting. Samtidig så er det MASSE mat som er farlig, å som vi kansje ikke vet om ennda også. Så fordi om du mener jeg bør la være, så stoler jeg på min egen magefølelse jeg [;)]

Det kan man jo. Man, kan la være å gå ut! Det med mat kommer det alltid til å være diskusjoner om, for jordmødre, helsesøstre å leger sier veldig forskjellig ting. Samtidig så er det MASSE mat som er farlig, å som vi kansje ikke vet om ennda også. Så fordi om du mener jeg bør la være, så stoler jeg på min egen magefølelse jeg [;)]

Jordmødre, leger og helsesøstre kan ikke argumentere seg bort fra det faktum at de bakteriene man vil unngå i spekemat ikke dør ved frysing. [;)]

Back
Topp