Fryse ned mat

All song

Forumet er livet
Julibarna2014
Aprillykke 2016
Eg skall operere min hand om noen uker. 3 barn og en man som ikke kan lage mat. eg har begynt att tenka på hva før mat eg kan lage og fryse ned så vi har.
Ge meg tips og hvor lenge kan maten stå i frysen? Va fryser dere maten i?
Takk :)

Hva med å bruke ukene til å lære mannen å lage mat ? Kan jo komme godt med til senere også ;)

Hva med å bruke ukene til å lære mannen å lage mat ? Kan jo komme godt med til senere også ;)
:) Super ide men tro meg han jobber så mye er ikke mye hjemme och han har null interesse før matlagning. Så har han otroligt god tid vi får vel aldri maten til rett tid:p
Selvklart han kan steka pizza koka pasta lage noen skiver steke noen egg eller pølse men eg vill ha riktig mat da handen min kommer vara noen uker i gips sen skinne på handen.

Frys maten i slike «aluminiumsbokser» som selges på dagligvarebutikken. De kan settes direkte i ovnen for oppvarming. Lag ulike retter som pai, lasagne, tacolasagne osv i slike former. Ellers er det genialt å fryse ned ulike supper og foccacia brød :)

Lage lapskaus i stor porsjon og fordel i passende porsjoner for frysing:)

:) Super ide men tro meg han jobber så mye er ikke mye hjemme och han har null interesse før matlagning. Så har han otroligt god tid vi får vel aldri maten til rett tid:p
Selvklart han kan steka pizza koka pasta lage noen skiver steke noen egg eller pølse men eg vill ha riktig mat da handen min kommer vara noen uker i gips sen skinne på handen.

høres ut som en mulig ufrivillig slankekur med andre ord :p Da ville jeg gått for paier, gryteretter, lappskaus, suppe, pizza, karbonader/fiskekaker (bare å koke opp litt grønnsaker til så blir det en god middag).

Kyllingsuppe og focacciabrød (jeg liker godt Trines indiske kyllingsuppe, men det finnes jo mange oppskrifter på forskjellige supper.

Vårruller liker jeg godt å ha i fryseren, da kan man koke litt ris, å få barn og mann til å kutte opp litt salat.

Lakseform er også godt. Kutt opp grønnsaker evt Wokgrønnsaker, kutt opp laks i biter og frys det ned i slike aluminiumsformer. Hell over litt soyasaus evt smør og krydre med salt. Puttes rett i ovnen.

Hjemmelagd fiskegrateng

Hvis jeg var i din situasjon, hadde jeg nok valgt å lage dobbelt opp med middager i ukene frem mot operasjonen og fryse ned resten som en middag. Vi har en sånn vakuumpakker som er perfekt til å fryse ned alt fra supper til kjøtt. Da holder maten seg bedre og mye kan rett og slett bare varmes opp i vannbad. Enkelt og greit :happy:

Jeg lager lasagne og grønnsaksgrateng\pølsegratenger rett i ildfast form og fryser dem ned i den. Ellers gryteretter, kjøttkaker\boller er greitt å fryse, men jeg ville da kokt poteter\ris\pasta ferskt. Frosne grønnsaker er greitt å ha i frysen synes jeg.

Hvis jeg var i din situasjon, hadde jeg nok valgt å lage dobbelt opp med middager i ukene frem mot operasjonen og fryse ned resten som en middag. Vi har en sånn vakuumpakker som er perfekt til å fryse ned alt fra supper til kjøtt. Da holder maten seg bedre og mye kan rett og slett bare varmes opp i vannbad. Enkelt og greit :happy:
Genialt hvor får man kjøpt sånne vakuumpakker?

Jeg lager lasagne (flere former på en gang), diverse gryteretter, koteletter kan være ferdige, karbonader, ovnsbakt kylling you name it, det meste går jo. Men jeg er IKKE enig med de over som sier at det er ok å fryse poteter. Lagde masse lapskaus noen flere ganger, og ingen likte potetene i dem! De blir melne, og ikke gode i smaken...

Back
Topp