Frykt for UL

Julegave15

Ny her ;)
Har akkurat fått tilbud om å ta UL på legekontoret.... Imorgen! Hadde egentlig bestilt privat i neste uke (uke 10). Vil så gjerne hive meg på og se den lille spiren alt imorgen, men er samtidig utrolig redd legen ikke skal finne et hjerte som slår.... Hvor vanlig er det egentlig med MA når man ikke har blødd og er mye kvalm + andre svangerskapssympt.? Sist jeg lå på benken der var for å sjekke om alt var blødd ut etter en SA, så har så dårlige minner med UL. Samtidig vil jeg veldig gjerne se at spiren er der og alt står bra til! Tar gjerne imot erfaringer fra dere :)

Hei :)
Den gangen jeg hadde ma så hadde jeg ingen symptomer. Følte meg rett og slett ikke gravid. Det at du har symptomer er jo et veldig godt tegn da ;)
Hadde jeg vært deg så ville jeg tatt den ul og fått det ut av verden hvis du skjønner hva jeg mener. Masse lykke til :)

Takk for betryggende svar :) Ja, har nok landet på at jeg gjør det imorgen... Mindre tid på å bygge det opp og grue seg. Føles bare som at det er 50/50 for at noe levende er inni der (er så uvirkelig fortsatt), men vet jo at oddsen er bedre enn det :P

Takk for betryggende svar :) Ja, har nok landet på at jeg gjør det imorgen... Mindre tid på å bygge det opp og grue seg. Føles bare som at det er 50/50 for at noe levende er inni der (er så uvirkelig fortsatt), men vet jo at oddsen er bedre enn det :p

Krysser fingrene for at det går bra i morgen :)

Skjønner følelsen. Heldigvis er risikoen for å miste nå bare et par prosent, og av de få som mister er det ifølge en av legene mine under 1% som opplever ma uten symptomer. Det meste med så lav risiko kaller vi ufarlig, la han til.

Takk alle sammen! Krysser alt jeg har for at spiren lever og alt ser bra ut - er nok passe shaky før timen imorgen! :/ Men blir en fantastisk følelse og dag hvis jeg endelig kan se hjertet slå <3

• Liker
Reactions: Io
Er helt utslitt, og fantastisk lykkelig!! Fikk se en liten bønne som beveget seg på UL idag og et hjerte som banket som bare det! <3 Fikk bilder og mannen tok video-snutt. Ifølge mål er jeg kommet litt kortere (litt under 9 uker, istedet for over 9 uker), noen som vet hvor nøyaktig lengdemål er så tidl? Uansett er det viktigste at knøttet lever! Nå blir det lettere å glede seg så smått ;) :)

Er helt utslitt, og fantastisk lykkelig!! Fikk se en liten bønne som beveget seg på UL idag og et hjerte som banket som bare det! <3 Fikk bilder og mannen tok video-snutt. Ifølge mål er jeg kommet litt kortere (litt under 9 uker, istedet for over 9 uker), noen som vet hvor nøyaktig lengdemål er så tidl? Uansett er det viktigste at knøttet lever! Nå blir det lettere å glede seg så smått ;) :)
Det var godt å høre!!
Har ikke erfaring med tidlig UL, så vet ikke noe om hvor nøye det er... Men det er vel alltid en sikrere indikasjon enn menstermin?

Så deilig.

Ul-termin er mer presis enn naegel/menstermin for å finne fødselsdato, men så tidlig er det lite forskning og OUL vil være enda mer presis. Hvis jeg forstår det rett, er dette fordi utvikling har mer å si enn tid. Strengt tatt burde vi kanskje regnet ul-terminer bakover fra 40, siden det er en statistisk beregning av termin heller enn av svangerskapslengde. For eksempel er det mulig at mensterminen gir befruktning riktig, mens ul-termin en uke senere gir rett termin.

Ok! Har allerede regnet en litt sen menstermin (lagt på litt) siden jeg fikk sen positiv test (tok en uke), men hvis UL er riktig ble jeg gravid rett før mensen skulle kommet så er mindre sannsynelig... men kan ha skjedd ;) :) Håpet jo heller å "vinne" noen dager ekstra, menmen, viktigste er at jeg ble gravid og at hjertet slår og spiren lever! Og man vet jo, som du sier, ikke helt når den kommer uansett (termin er jo uansett et estimat).

Når de flytter terminen sånn så skylder de jo ofre på at egget kan ha gått i dvale, slik at utviklingen til fosteret har startet senere enn antatt.

I mitt tilfelle hvor vi har fått IVF mener legen på sykehuset at jeg ikke skal godta mange dager flytting. Men da vet de jo akkurat når befruktning skjedde. Jeg har også vært ul UL hver uke siden uke 6, så egget kan ikke ha fått i dvale eller noe sånt...

Kan enten være litt dvale el veldig sen eggløsning... Tror mest det første siden jeg hadde tegn på eggløsning til "riktig tid" :) Vanlig mens-termin er vel ca 22 des, med 32 dagers syklus 24 des, UL-termin 31 des. Så blir spennende på neste ultralyd :D

Kan enten være litt dvale el veldig sen eggløsning... Tror mest det første siden jeg hadde tegn på eggløsning til "riktig tid" :) Vanlig mens-termin er vel ca 22 des, med 32 dagers syklus 24 des, UL-termin 31 des. Så blir spennende på neste ultralyd :D

Har du vært til lege å fått bekreftet menstermin der? For jeg fikk aldri gjennomslag for lengre syklus med gutten husker med..jeg hadde sykluser på godt over 30 dager men legen satte fortsatt termin utifra 28 dager..

Jeg er også spent på oul...på ul timene mine har jeg vært ukeantallet+2 hver gang, men de måler jeg til ukeantallet+6.. Men forholder seg kun til innsettsdato, så har ikke blitt flyttet

Nei, skal til legen til uken på første kontroll i det jeg trodde var uke 10. Brukte bare babyverden sin terminkalkulator. Jeg har i snitt ca 30 dagers syklus, men regnet m 32 siden jeg fikk litt senere pos test...men er ikke sikkert legene godtar det nei. Leste akkurat at såpass tidl ultralyd blir mer usikker mht termin/svangerskapslengde nettopp fordi 1 mm fra el til er såpass avgjørende. Så kan nok ikke vite om det er en uke +/- før på neste UL.

Ja det kan være store forskjeller ut ifra hvem som måler også, så tidlig. For 1 liten mm utgjør så mye som du sier.

Blir uvant for meg som er vant til å de den lille hver uke nå i 6 uker, men nå skal ikke vi inn før ætter sommerferien heller;)

Det blir rart for deg/dere å plutselig ikke skulle se utviklingen på en stund. Hvor langt er du på vei nå? Da er det nok mye som har skjedd neste gang! For meg var dette første UL, og skal ha en til, privat, i uke 12/13. Så får jeg "klare" meg etter det frem til uke 18 :P :D

Det blir rart for deg/dere å plutselig ikke skulle se utviklingen på en stund. Hvor langt er du på vei nå? Da er det nok mye som har skjedd neste gang! For meg var dette første UL, og skal ha en til, privat, i uke 12/13. Så får jeg "klare" meg etter det frem til uke 18 :P :D

Jeg er 11+4 nå blir rart men med førstemann så vi ikke noe før i uke 18 så går nok bra. Håper å få til nært samarbeid med jordmor for å få lyttet til hjerneslag..men fikk ikke førte time før om 3 uker så veldig spent...vet ikke om leger bruker å lytte etter hjertelyd, men har første time der neste uke

Da er du veldig nærme de trygge 12 ukene da :) Det må være deilig. Vil helst bare spole frem til uke 12, men prøver å tenke positivt, og nyte hver dag og ny uke alt ser ut til å gå bra <3 Vet ikke om legen lytter etter hjertelyd, kunne gjerne tenkt meg det selv i neste uke. Lykke til videre og gratulerer med 12 uker straks! :D

Back
Topp