Fruuustrert..Sjefen lite begeistra for sykemelding..*Oppdatert!!

Jannemor <3

Flørter med forumet
Huff.. er så frustrert om dagen.. Startet med at jeg blei sykemeldt i 3 uker etter ferien pga. kvalme.. Og rett før jeg skulle tilbake i jobb, blei kvalmen borte på magisk vis :)(uke 11/12)!! Sjefen syntes svært lite om at jeg blei sykemeldt og uttalte seg flere ganger om at det var pussig at jeg skulle være i så dårllig form, så tidlig..!
Begynte i jobb igjen og jobbet to uker 100%%! Jeg forsøkte å være ærlig i håp om litt empati fra sjefens side og fortalte henne at jeg var sliten, vondt i hodet og lite energi etter arbeidsdagene.. Jeg brukte ALL energi på jobben og for å klare neste dag på jobb, la jeg meg samtidig som sønnen min (klokken 19-20) HVER kveldi disse ukene! Sjefen mente at jeg sikkert bare var i litt feriemodus ennå, og sammenlignet med at hun selv brukte noen dager for å komme seg i jobbmodus igjen, etter ferie..!!
Etter to uker, bestemte jeg meg for å ringe legen og spørre om sykemeld og blei hjemme fra jobben mandag.
Jeg fortalte legen hvor sliten jeg var, at jeg ikke hadde ork og energi til å være mamma for sønnen min på 4,5 og at alt hussarbeid bare forfalt og at jeg orket knapt lage middag.. Blei bare usunne løsninger som frossenpizza, ostesmørbrød, pølser.. hvis ikke jeg bare droppet middagen og serverte brødskiver..! OG at jeg måtte legge meg etter barnetv;) for å orke neste dag..
Han var grei og sykemeldte meg 40% slik at jeg kunne jobbe annenhverdag og hvile, roe ned og komme meg mellom arbeidsdagene..!
DA blei ikke sjefen mye fornøyd..:( Ho himla med øya og viste utrolig godt med kroppsspråketsitt at hun ikke likte det og pressiserte IGJEN hvor spesielt d var at jeg blei sykemeldt SÅ tidlig og at "hvordan skulle dette gå, når jeg blei SM SÅÅÅÅ tidlig og med 40% nå.. kom jo ikke jeg til å komme tilbake til 100%, mente hun.."!
Jeg prøvde å si atjeg ikke maktet å jobbe 100 nå, men at sjangsen var stor for at jeg blei bedre!Og at jeg da kunne jobbe fullt igjen.. Men neida, fortsatt like sur..
Vi har søkt NAV slik at arbeidsgiver er fritatt for sykepenger fra dag 1 pga svangerskapsrelatert sykdom.. SÅ hva hun maser om,DET skjønner jeg ikke..!
Blir så lei meg og sliten av at ho skal være så negativ og ikke eier empati..!Ho har t.o.m.barn selv, men skryter av at hun selv jobbet til the bitter end!
Jeg jobber i bhg og d er ikke lett å tilrettelegge når det er hele dager med fullt kjør jegblir sliten av..Enkle ting som løft osv kan selvf tilrettelegges, men dersom jeg skal gjøre mindre.. så blir det jo masse på de andre som må gjøre d jeg skulle gjort og det på sikt er heller ingen gunstig løsning..!! Vi er IA- bedrift og ho plikter kanskje til å prøve å tilrettelegge..men jeg har liksom ikke vondt i en arm eller rygg.. jeg er gravid og kroppen min er sliten og eier ikke energi om dagen bare..:(!! Vurderer å snakke med verneombud om dette vedvarer.. Mister all motivasjon av dette..!!Og d skalogså sies at jeg har jobbet der i 1,5 år og vært hjemme med sykt barn EN gang og 3 dager med meg selv og d var omgangssyke!! MEN mitt lavesykefravær har visst ingen ting å si nå.. DET er takka..!!

Sorry for all sytinga.. men måtte bare få det ut..!!


16.sept:   Sånn, endelig er jeg innepå babyverden igjen.. Er altså så sliten at jeg fortsatt legger meg samtidig med sønnen min,stort sett hver dag.. Er fortsatt 40% sykemeldt og skal ikke på jobb i morgen.. Derfor jegholder meg oppe litt ekstra i kveld ;)! Men blir vel i seng senest kl.21 !
Møtet med jordmor gikk greiiit...Meeen, hun var ikke såååkoselig som jeg håpet.. hun erj o tross alt der fra bedrifthelsetjenesten og ønsker jo at en skal jobbe mest mulig.. Men hun sa ingenting på at jeg var 40% sykemeldt da og foreslo faktisk at man kunne søke nav om penger slik at man kunne få en vikar inn f.eks en dag som jeg også var på jobb, slik at jeg kunne sitte på kontoret og gjøre administrative ting, slik at jeg slipper å gjøre det på kveldstid hjemme..noe jeg pleier! SÅ det var jo positivt :)
Også spurte hun på slutten om hvordan jeg hadde d ellers på jobb.. og da sa jeg likså godt som d var, at sjefen ikke hadde møtt meg så bra.. at jeg følte meg mistenkeliggjort og siterte henne også på det at hun hadde sagt at  det var så spes. at jeg hadde blitt sykemeldt såååå tidlig..!! Da blei ikke sjefen så innmari blid.. ;) Men d bryr jeg meg ikke om..!
Snakket med fastlegen min også.. og hun blei skikkelig irritert og sa; Si minst mulig til arbeidsplassen! Bare lever sykemeldingen og ikke forklar eller unnskyld noe som helst..! Og i tillegg sykemeldte hun meg ennå lenger i samme prosent! Jeg har forferdelig vondt i hodet for tiden også, så trenger virkelig å roe ned hjemme noen dager!!

Tok en prat med sjefen på fredag og hun beklaga at hun hadde vært sånn og sånn og spurte om vi kunne beholde den gode kommunikasjonen vi egentlig har hatt tidligere!! Så da håper jeg ting bedrer seg..!!

Tusen takk for mange gode svar og tilbakemeldinger!!
 Håper dere alle virkelig slipper å bli behandla dårlig om dere blir sykemeldt! Og "god bedring" til alle som også har vondter og er sliiiitne!
 
duverden for en dyktig sjef du har.....eller ikke :P
pussig at du var dårlig "så tidlig"? eeh...det er mellom uke 5 og uke 16 man normalt opplever svangerskapskvalme, de som går over uke 16 er de som ofte må regne med å ha det dritt hele resten av svangerskapet men alt opp til uke 16 er helt normalt, du har fått kortversjonen av kvalme og likevel klager sjefen?

de som skryter av at de selv har jobbet hele svangerskapet er dem som ikke har hatt en eneste plage og når det da kommer til dem som HAR plager, om de ikke har noe trøstende å si kan de HOLDE KJEFT...rett og slett.

om det eneste du opplever på jobben er null forståelse, null tilrettelegging og psykisk nedkjøring fra sjefen syns jeg faktisk du har det på det tørre om du sykemelder deg 100%. Og om Nav etter noen uker kaller deg inn til møte ang hvordan få deg tilbake på jobb syns jeg faktisk ikke du skal legge skjul på hvordan du blir behandlet av sjefen når du er 40% sykemeldt og gjør ditt beste.
 
Tuusen takk.. trengte litt medfølelse nå, kjente jeg. Og godt å høre at d ikke er unormalt av meg å bli irritert og umotivert.. 
Pleier nav å kalle inn når d gjelder sykemeld. i svangerskapet?
Men OM de gjør d så kan jeg jo si som du sa..!

  :)
 
Ja, nav kaller inn selv i svangerskapet, har selv vært sykemeldt en stund og men hadde ferie 3 uker rett før de 4 ukene man må være sykemeldt før de tar kontakt.

Men den sjefen din syns jeg er helt ufordragelig. De har ikke lov å si noe sånt! FAKTISK. De har ikke lov å kommentere noe negativt på at du er sykemeldt! Så ja, hadde selv sykemeldt meg 100% og venta på samtalen med nav og lagt det frem da!

Det er helt uhørt av henne! Du gjør jo så godt du kan! Jeg har vært sykemeldt pga kvalme nå en god stund og når kvalmen slutter er det ikke bare å hive seg inn i 100% jobb heller, har null energi og MÅ bygge opp kroppen skal jeg klare alt stresset på jobb.
 
Hadde nok ikke viet sjefen en tanke gett... Jeg har oppdaget at min sjef er en forretnigsperson som tenker profitt og fremgang, etc. og det er jo greit sånn er hun og jobben hennes. dog forventer jeg forståelse når jeg kommer til henne. Sist svangerskap var jeg veldig unnskyldende, nå har jeg sagt "beklager, jeg har sykemeldt meg for egen helses del. sånn er det bare.". Meg først! Og det må du tenke også. ta med deg verneombudet og be om en samtale med sjefen. mange sjefer reagerer negativt på graviditet, og jeg forstår det, vi setter de faktisk i en liten knipe. men why the attitude?? altså, klag til nestleder da vel og fokuser på hvordan man skal løse nåsituasjonen. du var jo faktisk 60% i jobben din, og kan få gjort veldig mye de timene! jeg hadde LAV grense for å sykemelde meg 100% denne gangen og akter ikke å prøve meg i jobben igjen før det funker her hjemme. så får sjefene bare være så sure de vil! =)))
 
jeg må bare signere de ovenfor her! Sånn går det faktisk ikke å oppføre seg som sjef!!! Tenk på deg selv du, og om hun fortsetter å behandle deg sånn ber du om 100% sykemlding! Du kommer ikke til å føle deg noe bedre om du skal ha dette hengende over deg.

Jeg antar at jeg er heldig med sjefen min. Jeg gikk inn til henne i går for å snakke om tilrettelegging og sykmelding for jeg sliter med mye av det samme som deg, bare at jeg blir svimmel på ettermiddagene. Flater helt ut når jeg kommer hjem, klarer ikke å ta meg av vesla eller gjøre husarbeid, for ikke å snakke om å være sosial eller trene. Jeg foreslo at jeg kunne sykmelde meg 20% for å ta en dag hjemme å komme meg på. Hun trodde ikke det kom til å holde, så hun anbefalte meg 50% så jeg kunne gå halve dager istedet. Så fra i morgen skal jeg kun jobbe 3.75 time hver dag. Jeg jobber også i barnehage og klarer å utføre arbeidsoppgavene mine, men det blir bare rett og slett for mye! Nei, tenk på deg selv først, og ikke på sjefen i det hele tatt!
 
huff! Jeg er også sykemeldt 40% og har sykt dårlig samvittighet ovenfor jobb. Føler du får "blikket" når du er tilbake... Tror mange av oss er "pleasere" som vil gjøre alle til lags... Men må bare innse at livet i magen går foran alt, så får heller sjefer og andre kolleger bare ha det så godt....
 
Ja, jeg får tenke mer på meg selv..og mindre på ho.;)!! Trenger å høre litt fra dere, så takk for det :)!!
For føler liksom at jeg gjør noe feil.. at liksom  jeg får sånne blikk, ja.. og at folk ikke tror meg..! Hadde aldri trodd at hun skulle bli sånn..og være så urettferdig,, men der tok jeg feil..

Veit ikke om jeg tørr sykemelde meg 100%heller.. gjør bare vondt verre.. Men om d vedvarer så får jeg nok revurdere det!!
Men mitt lille håp nå.. ER.. for siden vi er IA-bedrift så har sjefen kontaktet bedrifthelsetjenesten og en jordmor skal komme for å ha en samtale med meg og ta en sånn kartlegging av arbeidsplassen og sånn ..Og det jeg tror er at sjefen sstser på at hun jordmoraskal fortelle meg at graviditet ikke er noen sykdom og at d bare er å legge litt tilrette så kan jeg jobbe fulle dager..
Men jeg krysser fingrene for at hun er ei skikkelig ålreit dame som har full forståelse for at jeg må tenke på meg selv og som forteller sjefen at man ikke kan behandle ansatte på den måten!! :) Håååååååååper....
 
Altså, hvis sjefen din mener at tilrettelegging skal gjøre at du kan jobbe fulle dager tar hun FEIL!! jeg er selv sjef og tilrettela for megselv jeg, men det gikk ikke likevel. Du får ikke mer energi av tilrettelegging. POenget med tilrettelegging er jo å holde seg i jobb lengst mulig. feks har du noe vondter kan tilrettelegging gjøre det mulig for deg å være i jobb noen uker lenger. det påvirker sjelden energinivå. er min mening da. men jordmødre er nok ofte mer på den gravides side ja. og alle vet at graviditet ikke er en sykdom, men det behøver ikke bety at symptomene ikke er merksnodig like! ;-))
 
Puster og teller til ti her jeg leser... Blir frustrert og sint på dine vegne. Flere her som har rett når de sier at hun rett og slett IKKE HAR LOV til å behandle deg slik! Dette ender jo bare med at du bruker den lille energien du har til å irritere deg og være lei deg for måten du blir behandlet på.

HVORFOR FINNES DET SÅ MANGE DÅRLIGE LEDERE DER UTE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ARGHHHHH!!! emoticon

Det er jo ikke rakettforsking og vite at du må behandle de du skal lede godt, for at de skal ØNSKE å være på jobb... Det er liksom ledelse ABC...

Sorry... litt frustrasjon som måtte ut...

Men tenk på deg selv, og vurder om du skal fortelle henne hvordan hun får deg til å føle deg. Det kan kanskje ikke skade?


Lykke til uansett!
 

Jobber selv i barnehage og jeg kjenner meg MASSE igjen i det du skriver ! Skal være alene med guttungen på 2 1/2 år i 1 1/2 uke mens kjæresten min er på samling. Kjenner jeg gruer meg noe sinnssykt ! Er så sliten at det skulle ikke vært lov, i tillegg sliter jeg med hodepine. Ble sykemeldt denne uken (var på jobb mandag da) og HELDIGVIS er vi en såpass liten barnehage med fokus på å ta vare på kollegaer og arbeidsmiljø og slikt og det var INGEN sure miner når jeg kom med sykemeldinga: bare oppmuntrende ord fra de jeg jobber sammene med. De klagde sikkert når jeg var dratt, men det må jo være lov.. ? Jeg fikk i allefall ingen dårlig følelse når jeg leverte sykemeldinga. 

Frykter jeg kommer til å bli masse sykemeldt om ikke hodepina begynner å gi seg snart. Tror absolutt at det å jobbe i bhg er den mest krevende jobben ever! Og som du sier: der er ikke barebare å tilrettelegge så mye annet enn løft uten at de andre kommer til å bli skikkelig overarbeidet. I mitt tilfelle for eksempel: hva kan man gjøre for at jeg skal kunne fungere i jobb når jeg våkner opp med dundrende hodepine om morgenen? Tror ikke det er noe man kan gjøre jeg.. 

Skulle ønske alle hadde så fantaskiske kollegaer og sjef som jeg har ! :) 

 



16.sept:   Sånn, endelig er jeg innepå babyverden igjen.. Er altså så sliten at jeg fortsatt legger meg samtidig med sønnen min,stort sett hver dag.. Er fortsatt 40% sykemeldt og skal ikke på jobb i morgen.. Derfor jegholder meg oppe litt ekstra i kveld ;)! Men blir vel i seng senest kl.21 !
Møtet med jordmor gikk greiiit...Meeen, hun var ikke såååkoselig som jeg håpet.. hun erj o tross alt der fra bedrifthelsetjenesten og ønsker jo at en skal jobbe mest mulig.. Men hun sa ingenting på at jeg var 40% sykemeldt da og foreslo faktisk at man kunne søke nav om penger slik at man kunne få en vikar inn f.eks en dag som jeg også var på jobb, slik at jeg kunne sitte på kontoret og gjøre administrative ting, slik at jeg slipper å gjøre det på kveldstid hjemme..noe jeg pleier! SÅ det var jo positivt :)
Også spurte hun på slutten om hvordan jeg hadde d ellers på jobb.. og da sa jeg likså godt som d var, at sjefen ikke hadde møtt meg så bra.. at jeg følte meg mistenkeliggjort og siterte henne også på det at hun hadde sagt at  det var så spes. at jeg hadde blitt sykemeldt såååå tidlig..!! Da blei ikke sjefen så innmari blid.. ;) Men d bryr jeg meg ikke om..!
Snakket med fastlegen min også.. og hun blei skikkelig irritert og sa; Si minst mulig til arbeidsplassen! Bare lever sykemeldingen og ikke forklar eller unnskyld noe som helst..! Og i tillegg sykemeldte hun meg ennå lenger i samme prosent! Jeg har forferdelig vondt i hodet for tiden også, så trenger virkelig å roe ned hjemme noen dager!!

Tok en prat med sjefen på fredag og hun beklaga at hun hadde vært sånn og sånn og spurte om vi kunne beholde den gode kommunikasjonen vi egentlig har hatt tidligere!! Så da håper jeg ting bedrer seg..!!

Tusen takk for mange gode svar og tilbakemeldinger!!
 Håper dere alle virkelig slipper å bli behandla dårlig om dere blir sykemeldt! Og "god bedring" til alle som også har vondter og er sliiiitne!



 
Så godt å høre at det ordnet seg litt for deg. AND IF I MAY SAY SO, kor tøff du e som tør å si i fra om at du vart dårlig behandla, mens sjefen din va der. All ære til alle som FRAMsnakker... burde vært mer av det her i verden....

:) fortsatt lykke til og god bedring.
 
Back
Topp