• Forumet vil være nede på grunn av nødvendig vedlikehold mars 18. juli kl. 00:00 til kl. 02:30.

Frustrert :/

Babylykke89

Flørter med forumet
Kjenner jeg blir litt frustret/irritert om dagen....

Fikk ikke lege time før jeg var over 12 uker, forsovet greit.. Når jeg da var hos lege var det ikke noe annet enn å fylle ut papirer og det var det, så var vente tiden på ul...
Etter nesten 4uker venting så ringte jeg sykehuset og fikk beskjed om at det var sendt papirer til meg 30/8 (sikkert ikke dems skyld) så fikk time til ul 10/10 i uke 19....

så gikk det 2 dager så fikk jeg brev om at timen min var flyttet 2 uker fram altså 24/10 i uke 21...
Syns det er så kjedelig at man skal være over halvveis i svangerskapet uten at man vet om alt er ok? Ikke sjekka noen ting... Er dette normalt? er det jeg som overreagerer?

Akkurat det samme her og, synes det er rart at de ikke skal sjekke noe før UL. Tok ikke engang blodprøver når jeg var til legen. Så vet egentlig absolutt ingenting. Ekkelt synes jeg, vil vite om babyen har det bra.

Jeg syns også det er litt ekkelt... Vet ingenting.... Syns det er dårlig at dem ikke har tettere oppfølging av gravide helt fra start av...

Er helt enig med deg, som førstegangs er det veldig ekkelt. Aner ikke noe om hva man skal forvente og hva som er "normalt". Og heller ikke om det er noe spesielt å se opp for. 

Kjenner jeg er veldig fornøyd,blodprøver,urin,og blodtrykk ble tatt  i uke 12,ul henvisning i uke 11 sånn at jeg ikke skulle bekymre meg,og nå i uke 16 var jeg hos jm og fikk undersøkelse av blodprosent,blodtrykk osv + hørte hjertelyd

Ordinær ul i uke 19 nå 3 oktober.

Skjønner godt du/dere er frustrerte!

Jeg syns det er alt for dårlig! Man skal være til legen minst hver 4 uke. Da skal bl.a. blodtrykk og urin sjekkes. Dette er faktisk ganske viktig.. Kjenner jeg blir irritert på dine vegner! Ting kan skje, og ved å ta disse prøvene kan man også være litt i forkjøpet og oppdage ting før det er for sent.

du skulle i det minste tatt blodprøver da du var på legekontrollen. Hvis alt forløper normalt er det egentlig sånn oppfølgingen er tenkt... altså legekontroll rundt uke 12 og ordinær ul mellom uke 17 og 21 en eller annen gang.....   jeg hadde også syntes det ville vært altfor sjelden oppfølging! jeg har allerede vært på to kontroller hos legen og skal igjen til fredag, før ordinær ul tirsdagen etter. legen har i tillegg ul-apparat så har fått sett med egne øyne hva som skjer i magen. tror det dessverre har mye med interessen legen har for svangerskapsoppfølging :S

Tenker mye på det jeg også... Er da 9 uker mellom legen og ul time... Sambo er innmari lei seg pga dette han også, han hadde så lyst til og gjøre noe men aner ikke hva eller hvordan :/

Syns du skal ta en telefon opp til legekontoret i første omgang og gå å få tatt de blodprøvene. Det er viktig at du har det arket du får med resultater, bl.a. annet hvilken blodtype du har. Må være en glipp at du ikke har tatt de. Også kan du ringe til sykehuset du hører til å sjekke hvordan mulighetene er for å få byttet til en tidligere time til UL. Kan jo hende noen har avbestilt eller noe, så du kan få en time før.

Tenkte på og ringe litt rundt på mandag, for syns dette er alt for dårlig :/

Trodde det var obligatorisk med blodprøver mellom ca uke 7 - ca uke 12?
Jeg var godt ute i uke 7 da jeg var hos legen første gang (og grunnen til at jeg dro dit, var å få unna blodprøver - så man får de papirene tilsendt i posten, og for å søke om fødeplass). Ellers så pratet vi bare litt om formen (ikke noen bombe at han ikke kunne hjelpe meg der, hehe), og så kjente han etter livmoren (noe han ikke fant - men det var helt normalt så tidlig - så da er det ihvertfall ikke flere enn et barn der inne ;) ).

Tre uker senere fikk jeg bekreftelse på fødeplass og henvisning til ordinær ultralyd (i uke 19). Har ikke vært hos legen siden uke 7, og skal heller ingenting før ordinær ultralyd. Ringte helsestasjonen forrige uke (vil heller ha jordmor enn lege), for jeg vet at det er "kamp" om jordmødrene der. Hun jordmoren jeg fikk (tror faktisk de bare har en, for jeg fikk hun jeg hadde sist også - og hun i telefonen nevnte kun hennes navn - noe som egentlig er rart, da jeg bor i Oslo - skulle jo tro de hadde mange...). Jordmoren var uansett fullbooket måneder fram i tid, men fikk presset inn en liten time i min uke 20.

Er det vanlig med så mye mer oppfølgning i begynnelsen av svangerskapet da (tenker når man er frisk og har ikke har noe plager, eller farer for spontanabort) ?

Mener jo at du selvfølgelig skulle tatt blodprøver og urinprøve da du var hos legen, men jeg hadde heller ikke noe mer annen oppfølgning enn legekontroll i løpet av de første månedene, og deretter ordinær ultralyd i mitt første svangerskap heller...

Nå hadde jeg tre tidlige UL siden jeg ikke ante hvor langt jeg var på vei og fordi jeg ble gravid på pillen, men utenom det så var jeg til lege når jeg var i uke 11 og tok alle blodprøver, disse skal tas tidlig i svangerskapet mener jeg, da sa legen at jeg skulle til ordinør UL så komme til neste time når jeg var i uke 22, noe jeg syns var fryktelig lenge. Jeg ringte på sykehuset fordi her er en litt spesiell situasjon rundt stenging av føden og manglende jordmor i kommunen Da sa jordmoren jeg snakket med at en skal ha den timen i uke 11-12 for blodprøver, så ny svangerskapskontroll i uke 16, ordinær Ul i uke 18-20, kontroll i uke 24-28-32-36-38-40! Nå ser det ut som at det blir slik at kommunen her kjøper jordmortjenester i fra sykehuset så jeg skulle ringe igjen i slutten av neste uke og få time til kontroll i uke 16, for hun var helt enig i at det var alt for lenge å vente til uke 18-22!

Har dere jordmortilbud i kommunen så ville jeg ringt der. Jeg personlig føler det er mye bedre å gå til jordmor enn til lege gjennom svangerskapet. En jordmor sitter jo med en helt annen kompetanse enn legene gjør og kan ofte gi bedre svar på spørsmål som vi har! I tillegg syns jeg jordmor tar seg bedre tid enn det legene gjør, føler meg mer velkommen der og ingen spm er dumme. Nå har jeg egentlig en ganske god fastlege, men akkurat når det kommer til svangerskap så liker jeg jordmor best ;) Er jo godt å få en bekreftelse på at alt er som det skal vere før ordinær UL og!!

jeg har fått beskjed om at normal gang i det hele er første kontroll til lege mellom uke 8-12, så ordinær ul rundt uke 18-19, så neste kontroll ca uke 24 osv..

Ja, første kontroll skal være mellom uke 8-12, blodprøver skal taes i uke 8-14. Da tar de blant annet blodstatus, og en del virusprøver (noe er frivillig) og f.eks toxoplasmose.
Men: Jordmor må du selv kontakte for oppfølging, og det ville jeg gjort om jeg var deg. Ring helsestasjonen du hører til, fortell dem hvor langt på vei du er og få en time der snarest, om de ikke har ledig (siden du kansjej er litt seint ute) så får du i alle fall stikke innom og måle et blodtrykk og lytte etter hjerterytme. Urinprøve kan du eventuelt bare levere på legekontoret også.
Men tok ikke legen imot urinprøve da du var der? Og tok han ikke blodtrykk og førte på arket? Det er egentlig altfor dårlig.. og de burde gi deg mer info når du er førstegangs.. Jeg ville ringt både og fåt en time hos legen, ta med urinprøve og få han til å ta en kontroll eventuelt, eller ta resten av kontrollen hos jordmor om du klare rå få en time der.

Ring og klag! Det er alt for dårlig oppfølging! Her jeg bor har man time en gang i måneden, og da sjekker dem bla. blodtrykk og urin, og innimellom blodprosenten. Jeg hadde blitt bekymret hvis jeg skulle gått helt til ordinær ul før jeg skulle bli sjekket.

Jeg hadde vært like frustrert som deg!! Spesielt hvis det var litt første svangerskap. Jeg fikk beskjed om at det jeg ikke trengte å komme til legen før i uke 24 eller noe, men det var etter at alt var sjekket og alle blodprøver og blodprosent var tatt. Jeg fikk time hos jm like etter dette også skal vi på ul nå i neste uke. Etter det er det legetime om en mnd ca. og jm time etter det igjen.

Jeg har fått hjelp til å bli gravid, så jeg har allerede 3 UL og en hjertelyd sjekk hos legen på vanlig kontroll. Jeg fikk ikke ta blodprøver før etter uke 12 for å være sikker på at alt ble riktig. Er resus minus så må uansett ta to runder til med blod. Jeg synes det er utrolig dårlig av legen å ikke ta alle prøver og sjekke at alt er som det skal i det minste. Bestilte tidlig JM men det er lang ventetid så blir vel ikke å møte henne enda. Har du jordmor som kan gjøre alt ?

dettte er riktignok nr 2, men når jeg var gravid med gutten så hadde jeg en kontroll i uke 12 hvor det ble tatt alle de nødvenige blodprøvene, og det er da de skal sende henvising ang ordiner ul. Så legen skulle jo helt klart tatt de blodprøvene når du var der sist! så ring og klag på det.

Ellers så er det lite oppfølging normalt sett fram til uke 24. det er først da de begynner med kontroll 1 gang i mnd. Mellom der er det kun ordiner ul i uke 18-22 som du skal på. Slik var det sist og slik blir det nå.
Har du ett svangerskap som krever mere oppfølging så får du flere konroller, men elelrs så er det det som er normalen. så dere som får gå på kontroll oftere er heldige :-) hvis du vil vite hvordan det står til med lille nurket før ordiner ul så må du enten betale privat, eller få en henvisning av legen ( men da må du ha en god grunn)

kjipt at du må vente enda lenger på ul da, vet hvordan det er. sist gang så fikk jeg svineinfluensa rett rundt ul, og bare det var jo gravdie store skrekk! så her måtte jeg vente to uker ekstra pga karantene tid, kjedelig, men det ble min tur og tilslutt ;-)

Hadde det slikt i begynnelsen, kom til en dustelege! Jeg byttet fastlege og tok kontakt med jordmor. Det er noe jeg virkelig trives med. Går til JM hver 2-3 uke, får høre hjertelyd og tar SF/SM mål (er ikke helt sikker på hva det heter i farta). Bruker å være der inne en time om gangen, da prater vi om forskjellige ting. Har med urinprøve hver gang og tar blodtrykket og blodprosenten. 

Min oppfatning er at legene ikke har tid, og ikke er helt inne på graviditet. 

Back
Topp