Frustrert over sykehuset

Lille Snodig

Glad i forumet
UTBLÅSNING!!

Dagen jeg ble 30 var jeg på sykehuset for å ta glukosebelastning. Om du får tallverdien mellom 7,8 og 11 ligger du i det de kaller grenseland for å ha diabetes. Ligger man over 11 har man diabetes. Dette er visstnok litt forskjellig fra sykehus til sykehus. Men tallene jeg har skrevet er for det sykehuset jeg har.

Jeg skulle også den dagen se hvor stor Heljar har blitt, fordi han visstnok var så INNMARI stor da han ble målt sist.

Jeg møtte opp 0815, skulle være der 0830, så hadde god tid. De begynte ikke belastningen før den var 0900, greit nok. Testen skal jo vurderes av en lege. Jeg hadde 3+ på sukker i urinen etter 1 time. Og blodprøvene viste at tallverdien lå på 8. Altså 0,2 "inn" i grenseland. Men dette resultatet var ikke blitt vurdert av noe lege, dette var bare verdien sykepleieren fant i blodet mitt. Så hun sa jeg skulle vente på det resultatet.

Var ferdig 11:15 og da skulle jeg ha ny time 1200 til ultralyd. Gikk ut å la på mer penger til parkeringa, la på til det var 1315.

Var på ultralyden kl 11:50 og da kl var 12:00 fikk jeg beskjed om å gå å sette meg rett utenfor kontoret til legen, for hun var der om få min.
Satt der i 45 min!!!!!!!!!! Da hadde jeg vært å "klaga" to ganger!! Hadde tross alt vært der siden 0815.

Legen syntes ikke Heljar var så stor som den andre legen skulle ha det og skulle ha overlegen til å ta kontrollmål. Helt i orden. Da kommer jordmor inn og spørr om jeg hadde fått svar på belastningen. Bare muntlig sa jeg. Hun sa den lå på 8.
"Da har du svangerskapsdiabetes!!! Da skal du på kurs hos oss om ernering og kosthold. Skal se etter når vi skal ha neste kurs"

Jeg sier flere ganger at jeg syntes det er unødvendig, jeg var på det kurset da jeg skulle ha Yrja, og det er ingen lege som har sagt at jeg har dia. Jeg vet at jeg har et enormt sjokoladeinntak og om jeg bare kutter drastisk ned på det, så holder det.
Men der snakket jeg for totalt døve ører.
Fikk time tirsdag etter påske, men da er det planleggingsdag i barnehagen og jeg har ikke barnevakt. Jeg kan ikke ta med meg Yrja ned på sykehuset å være dagpasient der en hel dag. OG jeg GJØR det IKKE når jeg faktisk har vært på kurset før og det faktisk dreier seg om sunn fornuft. Greit at jeg kan dra ned å måle Heljar. Yrja klarer en time, men ikke en hel dag!! Og JEG klarer ikke en hel dag på sykehus med ei jente som kommer til å kjede livet av seg, pga bekkenet.
Selvfølgelig er jeg glad for at de tar det på alvor men de må jo også høre på meg.

Uansett jeg tok det opp med min lege og hun var helt enig, og da fortalte jeg henne om en episode noen netter i forveien hvor jeg serriøst våknet av at jeg stod på kjøkkenet å spiste sjokolade.[8D][&:] Så jeg var dønn ærlig. Hun sa at hun stod bak meg på den avgjørelsen.

Ble bare så innmari frustrert over den jordmora.

Tok du glukosebelastningen fastende og hadde 8,0? eller var det før belastninga at det var 8,0.

Jeg synes ikke at diabetes er bare sunn fornuft for vi fikk beskjed om å spise sunt. Vi mente jo selvsagt at det gjorde vi, men ante ikke vi egentlig kunne spise. Du har jo vært på det før så du trenger vel strengt talt ikke å dra en gang til.

jeg er på sykehuset annenhver onsdag jeg og der er det heldagstimer for å si det sånn. Utrolig kjedelig å være der, men jeg har ihvertfall ikke med meg en unge!

Skjønner du synes det er kjedelig da, og greit at du har en lege som støtter deg i beslutningen din.

Hvor stor var Heljar da? Fikk du vite det?

ORIGINAL: janpanmarsipan

Tok du glukosebelastningen fastende og hadde 8,0? eller var det før belastninga at det var 8,0.

Jeg synes ikke at diabetes er bare sunn fornuft for vi fikk beskjed om å spise sunt. Vi mente jo selvsagt at det gjorde vi, men ante ikke vi egentlig kunne spise. Du har jo vært på det før så du trenger vel strengt talt ikke å dra en gang til.

jeg er på sykehuset annenhver onsdag jeg og der er det heldagstimer for å si det sånn. Utrolig kjedelig å være der, men jeg har ihvertfall ikke med meg en unge!

Skjønner du synes det er kjedelig da, og greit at du har en lege som støtter deg i beslutningen din.

Hvor stor var Heljar da? Fikk du vite det?

Nei den var på 8 ETTER belastningen. Var det mye syntes du??
Forklarte meg litt dumt. Det jeg mente med sunn fornuft er den kosten vi lære vi skulle spise da vi gikk på skolen, altså Grete Rhode. Uansett syntes jeg det var unødvendig når jeg vet hva jeg gjorde feil og jeg har hatt det før. Hadde jeg hatt Yrja i barnehage og ikke hatt bekkenløsning så hadde det ikke vært noe krise, unne fint tatt det da, om så bare for å få en dag til å gå, men å sitte nedpåder i flere timer med en unge i tilegg og ikke minst 300kr i parkeringsgebyr, (man kan sikkert søke om å få det igjen fra nav, men da er det enda med styr, og vi kjenner jo alle navn)
Det gidder jeg rett og slett ikke.

De sa ikke hvor stor han var. Ligger innenfor det grønne feltet, men nesten øverst

Hvordan merker dere at dere kanskje har svangerskapsdiabetes? Skjønner at dere tar prøver på sykehuset, men hva gjør at dere finner at dere må gjøre det? Noe som finnes på prøver hos helsestasjon først?
Har også et enormt sjokoladeinntak den siste måneden og er nok verd å følge med.

Jeg hadde 5,8 fastende og 6,2 etter belastning. Fikk beskjed om at det beste var om kroppen klarte å bryte det ned til nesten det samme som fastende.

Jeg fikk også beskjed om at grensen gikk på 7,8 , en plass måtte de sette grensen.

Så for meg som hadde 6,2 etter belastning syns jeg det hørtes mye ut at du hadde 8, ja. [;)]

Typiske tegn er:

Masse og ofte tissing (jeg har ikke dette)
Hodepine (har heller ikke dette)
Tørster (gjør jeg ikke)
Sukker i morgenurin (har jeg ikke)
Stor mage (har jeg)

Jeg hadde gjort som deg! Ferdig diskutert![:)]

ORIGINAL: Lille Snodig

Typiske tegn er:

Masse og ofte tissing (jeg har ikke dette)
Hodepine (har heller ikke dette)
Tørster (gjør jeg ikke)
Sukker i morgenurin (har jeg ikke)
Stor mage (har jeg)

Takk for svar. Har vel alt det der unntatt sukker i morgenurin - får se på neste kontroll da. Spørs vel om jeg kan si jeg tørster, synes jeg drikker mye, men tørster er kanskje å ta litt hardt i....[8|]

ORIGINAL: cactus_jenten

Jeg hadde 5,8 fastende og 6,2 etter belastning. Fikk beskjed om at det beste var om kroppen klarte å bryte det ned til nesten det samme som fastende.

Jeg fikk også beskjed om at grensen gikk på 7,8 , en plass måtte de sette grensen.

Så for meg som hadde 6,2 etter belastning syns jeg det hørtes mye ut at du hadde 8, ja. [;)]

Det var ikke jeg klar over, så det var fint du skrev det[:D]
Jeg syntes ikke det høres så mye ut å være inne i gråsonen med 0.2 men når du setter det slik kan jeg jo være enig i det, [:D]
Men jeg kommer uansett ikke til å dra på sykehuset den dagen. Jeg kan heller lese igjennom den blekka med papirer og bøker jeg fikk for å oppfriske kurset fra forrgie gang[8D]

Nei, da får de komme og hente deg hjemmefra samt finne en barnepasser for deg[:D]
Seriøst, jeg hadde aldri i verden klart å være en hel dag alene med vesla nå som bekkenet er som det er..så jeg skjønner deg kjempe godt. Det hadde rett og slett vært uansvarlig[>:]

Dette høres ut som noe rutinepress fra sykehuset og hvis legen din tar en tlf dit og forklarer situasjonen tror jeg dette kommer til å ordne seg helt fint.

jeg synes ikke det var mye etter belastningen nei. Jeg er jo ikke ekspert da, men jeg blir anbefalt at det skal være innenfor 8,0 en time etter mat og innenfor 7,0 to timer etter mat. Og det er jo for oss med svangerskapsdiabetes.

Jeg merket ikke at jeg hadde diabetes og merker det fortsatt ikke på kroppen. Fastlegen ville at jeg skulle måle blodsukkeret så da gjorde vi det. var kjempehøyt da. Og måtte komme tilbake dagen etterpå for å måle fastende. Da var det 6,8. Ikke særlig høyt det heller synes jeg, men de vil at det skal være innenfor 6,0 fastende til vanlig. nye regler sa de. Før var det 7,0. Og etter belastningen var det 10,4. Litt høyt da, men ei venninne som ikke er gravid tok nettopp belastningen og var 10,8 og fikk beskjed om at hun ikke har det for man må være over 11,1 for å ha det. Så hun var jo rett under.
Samboeren min fikk jo diabetes rett før meg og han hadde veldig klare sykdomstegn. Han hadde faktisk alvorlige sykdomstegn på diabetes. Jeg er fremdeles lavere enn han når vi måler og jeg håper jeg skal bli kvitt det når jeg er ferdig med å være gravid.

Kroppen produserer mindre eller dårligere insulin når man er gravid så derfor kan man bli kvitt det etterpå.

Skjønner at det ikke er bare bare å ta med seg ei lita jente på sykehuset. Det er jo kjedelig å være der en hel dag. Og jeg synes det er dyrt med parkeringa jeg også. Det er det mest irriterende der. Mye hyggelige og dyktige folk som jobber der da[:)]

Jeg hadde fastende verdi på 4,5 (eller noe i den dur), og 8,0 to timer etter glukosebelastningen. Fikk ikke vite det samme dagen, men en uke etter da jeg var hos jordmor til kontroll. Hun sa at "grensa" lå på 7,8, men at legene var litt uenige om det var nødvendig med ekstra oppfølging med mindre verdiene var mye over det. Så hun sendte brev til sykehuset med informasjon om situasjonen, så fikk de bestemme selv om de ville ha meg inn til ekstra kontroll etc. Hørte ingenting fra sykehuset, og neste gang jeg var på kontroll his jordmor sa hun at "grensa" var blitt flyttet til 8,9. Hun ringte likevel sykehuset for å høre om de i det hele tatt hadde mottatt brevet, men fikk liksom ikke noe ordentlig svar. Tror de kom fram til at de skulle se på papirene igjen, for så å ta kontakt med meg dersom de følte det var nødvendig!
har fremdeles ikke hørt noe, to uker etter...

ORIGINAL: Litenblomst

Hvordan merker dere at dere kanskje har svangerskapsdiabetes? Skjønner at dere tar prøver på sykehuset, men hva gjør at dere finner at dere må gjøre det? Noe som finnes på prøver hos helsestasjon først?
Har også et enormt sjokoladeinntak den siste måneden og er nok verd å følge med.

Hvis du i utgangspunktet har en høy BMI, testes du noen plasser og hvis du har hatt det i andre svangerskap og hvis du har sukker i urinen.

Jeg får store barn, men ikke noen som vil ta test på meg pga jeg har ikke sukker i urinen og har en normal BMI til vanlig. (Jeg spurte denne gang om jeg skulle ta en glukosebelastning, bare for å sjekke, men legen mente det ikke var nødvendig så lenge jeg ikke hadde sukker i urinen) Jeg har heller ingen av de andre plagene som er nevnt tidligere. Jeg spiser også endel sjokolade og jm mener at sukkerinntaket i seg selv gir store barn, så hun anbefalte meg å kutte ned på d......jaddda, ikke så lett. Men det verste søtsuget har nå gitt seg :) Sist svangerskap spiste jeg nonstop hver dag [:D]

Back
Topp