Frustrert over barnehage

Liidsi

Elsker forumet
Vi har siden i fjor høst hatt problemer med legginga til minstemann. Han var lys våken når han skulle legge seg for kvelden. Kunne styre i 1-3 timer. Han sov i barnehagen da problemene begynte. Først 2 timer, deretter 1,5 time, så 1 time og til slutt 45 minutt. Når vi prøvde 45 minutt så funket det i 4-5 dager så var det tilbake til det samme. Til slutt prøvde vi å kutte ut sovinga på dagtid ei helg hjemme. Det funka som bare pokker. Sovner uten noe tull og sover 12 timer hver natt.

Da vi tok det opp med barnehagen så var de skeptisk og ikke helt enig med oss for å si det slik, mente han trengte å sove litt i barnehagen...men de gikk med på det til slutt. Det har gått greit i barnehagen. Han blir litt trøtt i barnehagen når klokken nærmer seg 1430-15 men de har aktivisert han og det har funket bra. I dag så gikk det ikke så greit. Han var sutrete og grinete på ettermiddagen og da sa de at hvis det fortsatte slik så måtte de begynne å la han sove igjen. Jeg og sambo ble irritert for da får vi samme problemene på nytt igjen. Har de lov til å overkjøre oss på den måten. Jeg mener det er vi som har siste ordet...men vi gir oss ikke.

Hmm, jeg ser saken fra begge sidene.

Det er alt i alt dere som bestemmer, det er deres barn![:)]

Men i barnehagen så kan man ikke konsentrere seg 100% om et surt, grinette og trøtt barn i timesvis hver dag.

Så om det her blir en vane så syns jeg de har rett... om dere ikke vil at sønnen deres skal sitte grinende i timesvis.

De som er sure og trøtte må ofte underholdes veldig, sitte fanget eller bæres rundt på... det er helt ok når det er ETT barn der, men det er nok endel flere som har behov som på tilfredstilles og kan det unngås så bør det unngås.

Her er vi i samme prosessen med soving / ikke soving.
Jeg har sakt at OM hun er sur og trøtt kan hun sove 30min, før klokka 14.30.

Jeg forstår godt at om de blir sykt slitne av å høre på grininga og suringa i mange timer pr dag...

Prøv å se det fra de ansattes side og tenk om det er 4-5 stk som sutrer på den måten i timesvis - og det kunne vært unngått hvis barnet fikk en liten powernap..
Jeg forstår jo dere som foreldre også - absolutt.
Men jeg er igrunnen ganske enig med StinkiStinki [:)]

jeg mener de bør hør epå derre som foreldre
her gikk det ca 4uker før ungene kom inn i den nye rutinen med å ikke sove på dagen,men barnehagen holdt de våkene

jobber i barnehage, og det er dere som bestemmer over deres barn, enkelt å greit.
Me som jobber i barnehage skal så klart ha kompetanse til å gje råd osv, men me bestemmer ikkje kvardagen til barna uansett ! stå på krava!

sånn var gutten min også vi lot han sove i 20 min i bhg da funka det greit. nå sover han ikke de har kosestund i barnehagen der de ligger og koser og hører på lydbok for de som ikke sover, og noen ganger slokner han der det er hvis han er skikkelig sliten og da vekekr de han etter 20 min

Skjønner jo at det kan være vanskelig, men problemet er at de har problemer med å få han våken om han får en powernap. De har selv sagt det og vi er fullstendig klar over det. Derimot hvis han får sove 1,5-2 timer om dagen så er det lettere å vekke han....men da får vi han ikke til å sovne før i 10-11 tida på kvelden også våkner han rundt kl 6 halv 7 om morgenen. Da kan han bli grinete både her og i barnehagen. Og det er uaktuelt å la han sove 1,5-2 timer i barnehagen. Synes nesten det blir verre enn det er nå.

Det at han var litt trøtt i dag er nok vår egen feil da han ble lagt litt senere enn vanlig i går pga bursdag, ca 45 minutt.

Mener dere skal stå på kravene, men kanskje la han sove litt de dagene han er ekstra trøtt?

Husk på at det er et helt annet tempo og aktivitetsnivå i barnehagen enn hjemme. Så det er ikke så rart at de gjerne vil sove i barnehagen og ikke hjemme. [:)]

Hvis det er snakk om at han er sutrete og trøtt 1 dag, så betyr det jo ikke at han trenger å sove om dagen for det. Han må jo også få komme inn i rutinene + at det er jo faktisk blitt sommertid. En hver kan jo bli litt trøtt av å stå opp tidligere.

Kan forstå bhg hvis det er snakk om at han er slik hver dag i en uke eller to, da bør man kanskje vurdere det.

Hun eldste min har vært utrolig sutrete ett par ukers td i barnehagen når vi sluttet med soving, men det tok bare litt tid for henne å bli vant med å ikke sove, men nå går det helt supert :)
Hun kan være utrolig sliten en dag og sutre som bare det når jeg henter henne, men neste dag så kan hun være strålende sol :)
Gi det litt tid.

gjerne se i barnehagens side at når de ser at han er trøtt så er d naturlig å legge han men gjerne høre om de vil prøve å la han slappe av men s de ndre sover at han kan slapp litt av med teppe å pute og en bok, eller sove kun på dager hvor d er naturlig at han blir trøtt som tur dager eller aktivitetsdager om dere ser et mønster på d og at d er 45 min.

tviler på at barnehagen er tvunget til å la et barn gå i barnehagen trøtt uansett hav foreldre sier fordi om et har et barn som er trøtt hjemme å vil jo vi også legge barnet eller la d hvile.

så om dere er mis fornøyd er d bare å kommunisere å få fram hva dere mener og hav dere mener er greit alternativ om han har behov for søvn, er dere ikke fornøyd da så tro jeg nesten dere må vudere om dette er rette barnhage for dere.

hos oss har vi tilrette legging som nevnt over og har erfart slik om du sier men når et barn nesten sover sittende da er d ikke så bra politikk å tvinge d til å hver våken.

lykke til unasett hva d blir til :)

Back
Topp