Frustrert og trist :(

June anette

Betatt av forumet
Hater når ting bekymrer og uroer meg til garrantert dårlig nattesøvn. Som om jeg ikke sover dårlig nokk fra før!
Det gjelder de to ukene permisjon i forbindelse me fødsel til far.
Min mann jobber offshore. Han spurte han i værneombudet som jobber på plattformen om han viste noe ang de to ukene i forbindelse med fødsel, hvordan det var. Han værneombud mannen hadde sakt det at de to ukene startet på termindatoen. Å det synes jeg høres veldig merkelig ut. Hvorfor heter det permisjon i forbindelse med fødsel, hvis ikke fødselen har startet.
Jeg kan jo tydeligvis bli nødt til å klare alt selv hvis jeg går så lenge over tiden at min mann ikke har krav på permisjon lengere. Kan ikke skjønne hvordan jeg skal klare det alene. Ikke for at vi får et til barn hvis ikke jeg kan klare meg alene me 2 barn. Men helt i behynnelsen dær alt er helt nytt, og jeg har et barn fra før av som kanskje ikke takkler så bra å plutselig måtte dele mamma med noen. Å jeg kommer sikkert til å bli kjempesliten, å kanskje har jeg mange urolige netter med lite søvn. Jeg vet jo at man ikke skal ta sorgen på forskudd, men det er litt vanskelig å ikke tenke på det. Er nå livende redd for å gå over termin, slik at jeg ikke skal få ha mannen min hjemme til å hjelpe meg, og ikke minst at han skal få bli kjent med sin lille nye baby. Off, dette er så dritt!!!

Det hørtes veldig rart ut.
Her starta mannens to uker den morgenen han sendte melding til sjefen og sa vi var på sykehuset og fikk barn og det var 9 dager før termin

På arbeidsplassen til min samboer hadde han to ukers permisjon fra den dagen jeg fødte. Kanskje dere skal sjekke opp dette en gang til ved å kontakte arbeidsgiver? :)

Ja samboern min skulle ringe nå på onsdag når han kommer hjem. Men det gnager meg så utrolig mye, klarer ikke å slutte å tenke på det. Kan heller ikke skjønne at det er slik. Det må værtfall være en av de dommeste reglene jeg noen gang har hørt! Angere på at jeg ba han spørre i stede for å heller ringe til arb giver når han kom hjem. huff, jaja.. man lærer så lenge man lever.

Det skal være to uker fra barnet er født! Jeg har tre barn, og gikk over termin med alle. Mannen fikk ikke begynne på sine to uker før barna var født uansett.. så ikke bekymre deg :-)

arbeidsgiver har ikke lov å styre dette selv. denne permisjonen er for at far skal kunne være tilstede de 2 første ukene ETTER at barnet er født! det er for å hjelpe mor og avlaste henne, slik at hun får kommet seg litt etter fødsel.før i tiden var det nabokjerringene som hadde denne jobben ;) hehe. jeg kontaktet nav og spurte om dette da jeg var gravid med eldste.hun er nå 4 år, men kan ikke tenke meg at det er endret på:)

Samboer til søstra mi jobber offshore.
Når de fikk sine barn startet permisjonen 2 uker fra fødselen.
Du trenger nok ikke å bekymre deg :)
Ting løser seg for snille jenter :)

Takk for svar :) Klarte å roe meg ned etter å lese det dere skriver :) googlet litt å fant dette i arbeidsmiljøloven:

I tillegg til foreldrenes rett til permisjon i barnets første leveår, har faren rett til omsorgspermisjon i 2 uker i forbindelse med fødselen. Denne retten gjelder enten mor er hjemmearbeidende eller utearbeidende. Forutsetningen er at far bruker tiden til å ta seg av familien. Permisjonen skal i utgangspunktet tas ut innenfor rammen av 2 uker før fødselen og 2 uker etter morens hjemkomst fra sykehuset. Omsorgspermisjonen er etter loven ulønnet, men faren kan få permisjon med lønn på grunnlag av tariffavtale eller annen arbeidsavtale.

Det må jo bety at man kan bestemme selv innen for den tidsrammen?

super-prøver skrev:
Samboer til søstra mi jobber offshore.
Når de fikk sine barn startet permisjonen 2 uker fra fødselen.
Du trenger nok ikke å bekymre deg :)
Ting løser seg for snille jenter :)

Bare for snille jenter? huff, da sliter jeg altså! :p hehe neida. Takk for svar. Gjorde godt å se svar fra noen som har vært borti det med offshore :)

Hehe, det pleier å hjelpe å være snill inni mellom ihvertfall :P hehe
Håper ikke du bekymrer deg for mye om ting nå,
og koser deg med graviditeten istedet for :)
(Selv om jeg selv ikke klarer å slappe av før jeg er ihvertfall 12 uker)

Masse lykke til! Klemmer fra meg:)

Sist så tok samboer ut sine to uker fra jeg kom hjem fra sykehuset. Blir nok sånn nå også kanskje. Så du trenger nok ikke bekymre deg. :)

På meg virker det som arbeidsgiver kan bestemme. Men håper det er oss.. jeg har hørt begge deler :s

super-prøver skrev:
Hehe, det pleier å hjelpe å være snill inni mellom ihvertfall :P hehe
Håper ikke du bekymrer deg for mye om ting nå,
og koser deg med graviditeten istedet for :)
(Selv om jeg selv ikke klarer å slappe av før jeg er ihvertfall 12 uker)

Masse lykke til! Klemmer fra meg:)

Jeg er i uke 33 i dag, så det hadde vært supert om jeg klarte å holde meg rolig de siste ukene før det hele starter :) Tusen takk, å masse lykke til til deg og. Håpe de 12 ukene går fort! Det er et mareritt å vente på de ukene! :p

Håper virkelig man får bestemme selv. Kan ikke skjønne at det er noen vits med permisjon FØR babyen kommer. Er jo ikke da mor trenger hjelp som mest! Men det går helt sikkert bra :)

Ettersom han jobbar offshore er det ikkje barebare å reise heim på timen om fødselen skulle starte, litt meir komplisert når man er ute i havet. Kanskje derfor arb giver vil planlegge permisjonen med tanke på vikar? han er vel 4 veker fri og 2 veker jobb så forhåpentligvis klaffer det bra?

¤Gressenka¤ skrev:
Ettersom han jobbar offshore er det ikkje barebare å reise heim på timen om fødselen skulle starte, litt meir komplisert når man er ute i havet. Kanskje derfor arb giver vil planlegge permisjonen med tanke på vikar? han er vel 4 veker fri og 2 veker jobb så forhåpentligvis klaffer det bra?

Han kommer seg lett hjem hvis fødselen starter. Kanskje ikke på timen, men han blir sendt hjem så snart så overhode mulig når beskjeden kommer.
Men han kommer heldivis hjem 14 dager før terminen også har han 4 uker hjemme. Så da er jeg 14 dager på overtid når han må reise ut igjen. Og mener å ha lest at de har ikke låv å sende han ut når jeg er så mye på overtid.

Back
Topp