Frustrasjon over legesenter

Occiput

Forumet er livet
Januar 2017
Junilykke 2020 ♡
Det er sikkert mye positivt å si om fastlegeordningen, men for de av oss som ikke er hos legen så ofte så er det hipp som happ om hvem det er som tar meg i mot. Ingen av legene jeg har hatt har noensinne "husket meg".

Derfor er det jo ekstra frustrerende å ringe legekontoret sitt for å få time til vurdering av gradert sykemelding pga bekkenplager, og man ikke kan få time før i slutten av august. Ja, du leste riktig, AUGUST! Og det var kul umulig å få time hos en annen lege, måtte fint vente til da.

Hva gjør man i slike tilfeller?
Kiropraktoren min har i allefall mulighet til å sykemelde meg, men bare for to uker tror jeg.
Jeg har uansett byttet fastlege nå og skal ta en telefon til dem. Får bare krysse fingre for at dem ikke er like vanskelige.

De skal ALLTID ha rom for akuttime. Høres ut som skifte av lege er en fornuftig idé.

Det hjalp jo heller ikke på at jeg ble mer og mer irritert, med det resultat at resepsjonisten ble irritert tilbake. Vet jo at det ikke er hennes feil, men nå var hun ikke akkurat kjempebehjelpelig heller! Satt bare i andre enden og sa: "er ikke noe jeg får gjort med dette..", med sånn nedlatende stemme.

De hadde ledige akuttimer, men kunne ikke booke disse fram i tid (er på ferie nå og tenkte å ordne med dette til uka/neste uke når jeg har fått testet meg litt på jobb igjen). Da måtte jeg ringe legekontoret hver morgen når de åpnet og få vurdert om jeg kunne få komme på en akuttime..

Nåja, slipper å forholde meg til dem noe mer! ;)

Det hjalp jo heller ikke på at jeg ble mer og mer irritert, med det resultat at resepsjonisten ble irritert tilbake. Vet jo at det ikke er hennes feil, men nå var hun ikke akkurat kjempebehjelpelig heller! Satt bare i andre enden og sa: "er ikke noe jeg får gjort med dette..", med sånn nedlatende stemme.

De hadde ledige akuttimer, men kunne ikke booke disse fram i tid (er på ferie nå og tenkte å ordne med dette til uka/neste uke når jeg har fått testet meg litt på jobb igjen). Da måtte jeg ringe legekontoret hver morgen når de åpnet og få vurdert om jeg kunne få komme på en akuttime..

Nåja, slipper å forholde meg til dem noe mer! ;)
Ring dem hver morgen kl 8 til de blir lei deg ;)

Tror kiropraktor kan sykemelde deg i 8uker, men kanskje bare 2 uker om gangen? Var kiropraktor som sykemeldte meg i slutten med første...

Aha, da husker jeg sikkert bare feil! Men da har jeg kiropraktoren som reserveløsning hvis jeg ikke får time hos den nye fastlegen min. Kiro skal jeg til en av de første dagene i august :)

Må be om hastetime.. Tar det ikke en mnd før ny fastlege gjelder etter man bytter?

Må be om hastetime.. Tar det ikke en mnd før ny fastlege gjelder etter man bytter?

Da jeg byttet og fikk bekreftelsen på skjermen så stod det at jeg kunne begynne å bruke den nye fastlegen min 1. august. Så det er kanskje sånn at man må vente til ny mnd begynner, uavhengig av hvilken dato man bytter.

Ser flere av dere skriver at jeg må ta akutt-/hastetime. Men det føles jo helt feil da dette hverken er akutt eller til noe stort handikap for meg (enda). Planen er å trappe ned en og en dag fra jobb for at jeg ikke skal bli verre, noe som vil si 20% sykemeldt i første omgang. Føles helt feil å mase meg til akuttime for å få sykemelding for en dag i uka.

Mulig jeg bare overtenker det, og er påvirket fra egen jobb - hvor en akuttime er forbeholdt de akutte, og ikke noe som fint kan vente en dag eller to ;)

Da jeg byttet og fikk bekreftelsen på skjermen så stod det at jeg kunne begynne å bruke den nye fastlegen min 1. august. Så det er kanskje sånn at man må vente til ny mnd begynner, uavhengig av hvilken dato man bytter.
Det kan jo være :) men be om hastetime :)

Ser flere av dere skriver at jeg må ta akutt-/hastetime. Men det føles jo helt feil da dette hverken er akutt eller til noe stort handikap for meg (enda). Planen er å trappe ned en og en dag fra jobb for at jeg ikke skal bli verre, noe som vil si 20% sykemeldt i første omgang. Føles helt feil å mase meg til akuttime for å få sykemelding for en dag i uka.

Mulig jeg bare overtenker det, og er påvirket fra egen jobb - hvor en akuttime er forbeholdt de akutte, og ikke noe som fint kan vente en dag eller to ;)

Kan vente en dag eller to, men bekkenplager blir verre om det ikke tas hensyn til, og du skal ikke slite deg ut mens du venter for å få sykemelding. En slik time tar jo ikke all verdens tid heller tenker jeg.

Når alternativet er å vente flere uker, syns jeg ikke du skal overtenke det å få en akutt-time.

Hahaha! Sorry at jeg ler men blir oppgitt over sånne sekretærer som gjør seg vrang fordi de kan! Er helsesekretær selv, har jobbet på 5 forskjellige legekontor så vet godt at det er fullt mulig å legge godviljen til når det gjelder å "smette inn" evt gi deg en hastetime på dagen. Men det er helt riktig at hun ikke har lov til å gi deg en av de akutt timene som er satt opp på dager frem i tid, så akkurat den biten kan ikke hun klandres for. Og bare så det er sagt, så er det mange legekontor som er strenge på at pasientene kun skal inn til de som er fastlege. Men siden det er ferietider har du krav på å komme inn til en annen lege hvis fastlegen din er på ferie. Eventuelt turnuslege hvis de har en slik ordning :-) lykke til iallfall!

Er helt vanlig at det er lenge å vente på en legetime på de fleste legekontor. Er derfor de har akutt timer, og gravide får disse lett hvis en ringer når de åpner :-) Aldri hatt noe problem med det, om så bare før å få sykemelding, kan jo ikke vente i ukesvis på å få sykemelding hvis en trenger det fort :-)

Fikk tilbud om en turnuslege, men han/hun hadde også smekkfullt. Er sikkert vanlig at det er mye fullt, men tidligere når jeg har bestilt time så har jeg fått samme uke, senest uka etterpå. Men sikkert mer kjør nå som det er sommer.

Men da har jeg planen klar. Først høre med min nye fastlege om det er noe ledig time fram i tid, eller ringe for akuttime en dag jeg har fri eller vi er flere på jobb.

Takk for alle råd! :)

Back
Topp