Frustert på bikkja!!

Uff, jeg blir så lei meg av å se at så mange tror så stort på Cesar Millan.
Det finnes mange innfallsvinkler når det gjelder hundetrening og jeg er ikke slik at "min" måte er den eneste. Men vær så snill å sett dere litt mer inn i dette før dere anbefaler det til personer en ikke kjenner og vet hvordan vil benytte seg av det. 
I mange av episodene til Cesar Millan benyttes det metoder som klart bryter mot norsk lov for dyrevelferd. Det blir brukt pigghalsbånd på en slik måte som lager skade, det blir brukt strømhalsbånd, kvelingsteknikker der hunder blir liggende nærmest bevisstløse på bakken i ettertid og har tyderlig stor mangel på oksygen. I flere episoder vises det at hunder besvimer. Samt slag, spark og harde trykk mot hundens hals og buk.

Mange av de største hundeskolene og kennelene i norge, samt adferdssenterene og store navn innen hundepsykologi, etologi og atferd som Anders Hallgren, Turid Rugaas, Gry Løberg og Runar Næss (for å nevne noen) fraråder alle å følge Cesar Millan sine metoder.
Han har nå en rekke rettsaker imot seg i USA fra tidligere "kunder".

Som det blir nevt over her så løses mye problematferd ved å bare begynne å bruke hunden litt mer. Ofte når jeg kartlegger hunder med store atferdsproblemer så viser det seg at de er understimulerte og/eller har vondt noe sted. En skikkerlig helsesjekk som også blir nevnt er viktig for å utelykke skader. Så mye som rundt 70% av alle hunder over 4år har nakkeskader som gir smerter i perioder blant annet.

Jeg har trent hunder og mye problematferd i flere år og aldri hatt behov for å bruke metoder som strider imot norsk dyrevelferdslov. Hundetrener/eier og hund skal være ett team. Hunden skal frivillig være sammen med eieren og ønske å jobbe fordi den trives, ikke for å unngå ubehag. Hunder er bedre til å tolke mennesker og skjønne mennesker enn det sjimpanser er (våre nærmeste slektning). Vi derimot er dritdårlige til å lese hundene våres:)
En hund pleier jeg å si er som en 3-åring. Det hjelper ikke å fortelle hva den gjør galt hvis den ikke vet hva alternativet er (hva som er bra å gjøre). Positiv forsterkning. En hund vil gjøre det som lønner seg.  Samtidig er det vår oppgave å bruke metoder som skaper velferd ellers ser ikke jeg noen grunn til at en skal velge å ha en rovdyr eller flere i hus som er forsåvidt helt frivillig.
Hundene mine kommer f.eks på innkalling fra rådyr som løper i skogen fordi jeg har noe å tilby som lønner seg positivt. De kommer logrende og løpende.
De kunne også kommet snikende med halen mellom bena og lagt seg på ryggen foran meg mens de klynket for ikke å bli straffet. Forskjellen er metoden jeg bruker.
Om en hundetrener har noen gode poenger innimellom så kjenner jeg at jeg hvertfall skygger banen når personen i tillegg driver fysisk og psykisk mishandling av hunder. 

Lilla-Turkis skrev:
Uff, jeg blir så lei meg av å se at så mange tror så stort på Cesar Millan.
Det finnes mange innfallsvinkler når det gjelder hundetrening og jeg er ikke slik at "min" måte er den eneste. Men vær så snill å sett dere litt mer inn i dette før dere anbefaler det til personer en ikke kjenner og vet hvordan vil benytte seg av det. 
I mange av episodene til Cesar Millan benyttes det metoder som klart bryter mot norsk lov for dyrevelferd. Det blir brukt pigghalsbånd på en slik måte som lager skade, det blir brukt strømhalsbånd, kvelingsteknikker der hunder blir liggende nærmest bevisstløse på bakken i ettertid og har tyderlig stor mangel på oksygen. I flere episoder vises det at hunder besvimer. Samt slag, spark og harde trykk mot hundens hals og buk.

Mange av de største hundeskolene og kennelene i norge, samt adferdssenterene og store navn innen hundepsykologi, etologi og atferd som Anders Hallgren, Turid Rugaas, Gry Løberg og Runar Næss (for å nevne noen) fraråder alle å følge Cesar Millan sine metoder.
Han har nå en rekke rettsaker imot seg i USA fra tidligere "kunder".

Som det blir nevt over her så løses mye problematferd ved å bare begynne å bruke hunden litt mer. Ofte når jeg kartlegger hunder med store atferdsproblemer så viser det seg at de er understimulerte og/eller har vondt noe sted. En skikkerlig helsesjekk som også blir nevnt er viktig for å utelykke skader. Så mye som rundt 70% av alle hunder over 4år har nakkeskader som gir smerter i perioder blant annet.

Jeg har trent hunder og mye problematferd i flere år og aldri hatt behov for å bruke metoder som strider imot norsk dyrevelferdslov. Hundetrener/eier og hund skal være ett team. Hunden skal frivillig være sammen med eieren og ønske å jobbe fordi den trives, ikke for å unngå ubehag. Hunder er bedre til å tolke mennesker og skjønne mennesker enn det sjimpanser er (våre nærmeste slektning). Vi derimot er dritdårlige til å lese hundene våres:)
En hund pleier jeg å si er som en 3-åring. Det hjelper ikke å fortelle hva den gjør galt hvis den ikke vet hva alternativet er (hva som er bra å gjøre). Positiv forsterkning. En hund vil gjøre det som lønner seg.  Samtidig er det vår oppgave å bruke metoder som skaper velferd ellers ser ikke jeg noen grunn til at en skal velge å ha en rovdyr eller flere i hus som er forsåvidt helt frivillig.
Hundene mine kommer f.eks på innkalling fra rådyr som løper i skogen fordi jeg har noe å tilby som lønner seg positivt. De kommer logrende og løpende.
De kunne også kommet snikende med halen mellom bena og lagt seg på ryggen foran meg mens de klynket for ikke å bli straffet. Forskjellen er metoden jeg bruker.
Om en hundetrener har noen gode poenger innimellom så kjenner jeg at jeg hvertfall skygger banen når personen i tillegg driver fysisk og psykisk mishandling av hunder. 

Hvor er liker-knappen???? Tommel opp for dette emoticon

Hmm... Det må da være lov til å ha to tanker i hodet på en gang? Det er vel like mange syn på oppdragelse av både hund og barn som det er mennesker, men allikevel. Tror dere virkelig at en mann som Cesar Millan hadde blitt så populær som det han er med å være slem mot hundene? For det første hadde han aldri vært så flink som han er og dermed fremdeles stått et sted i L.A. og vasket skitne hunder. Og for det andre ville aldri i livet de menneskene som kaller hunden sin for baby latt denne mannen være slem mot "babyen" for så å si til kameraet etterpå at han er fantastisk...

Det er klart at om tolkningen av at han korrigerer hunden er at han er slem, så bør vel heller definisjonen av slem bli revurdert. Altså, når en hund biter så må det da være lov til å være uenig med hundens atferd? Om man ikke kan rette på dette så er man jo like langt da, og så må jo hundene heller avlives!

Og om denne mannen er så fæl som noen ønsker å tro så tror jeg heller ikke han hadde hatt en flokk på 40 hunder som har vært "slemme" en gang i tiden til å følge seg og elske seg!!

Tenke to ting på en gang? Skjønte ikke. Hvilke to ting mener du?

En må først skille USA og Norge på både hva som er lovbestemt og etisk akseptabelt. Det er akseptabelt å feks steine mennesker til døde andre steder i verden også.Vi lever i Norge og må følge Norsk lov. I tillegg kommer jo det etiske rundt dette med alle levende vesner. Både dyr og barn stiller ganske likt lovmessig der i forhold til bruk av mishandling, fysisk og psykisk straff.
(Dyrevelferdsloven sier blant annet at det er forbudt å dressere dyr på en slik måte at det kommer i fare for å lide eller bli skremt unødvendig. Forbudet mot å kvele, true og risikere å skremme hunder. Det er påpekt at dyr under trening ikke skal utsettes for fysiske midler som gir negative stimuli i form av smerte og ubehag, eller som kan medføre mentale endringer eller skader. Det er også fastsatt rapporteringsplikt for samtlige som blir kjent med slike situasjoner.)
Om jeg bruker hans metoder i trening av hund så vil jeg bli anmeldt av mine kolleger for brudd på en rekke innen dyrevelferdsloven. Og få inntil 3års fengsel.

Å være "slem" vil jeg si er et begrep som ikke går an å definere til noe konkret. Og for meg blir dette et ord som har gått ut av ordboken min hvertfall. Dette handler om mishandling av hunder. Ikke om å være slem eller snill. Noen mener jeg er slem fordi hundene mine ikke får ligge i sengen eller sofaen f.eks. Hva er slem?

Når det kommer til eiere og deres "baby" som du nevner så spør sjeldent eiere hvorfor en gjør som en gjør. De som har hunder med store problemer er desperate og skulle helst løst problemet i går. Noen har allerede korte tidsfrister på seg før de eventuelt må avlive hunden om de ikke finner en løsning.
Jeg får sjelden spørsmål hvorfor jeg gjør som jeg gjør eller hva andre alternativer er. De vil bare fortest mulig lære seg hva jeg gjorde som fungerte for å få løst problemet.

En hver god hundetrener i Norge ville kunne utrettet de samme resultatene som Cesar millan med de metodene han bruker. Det er ikke noe hokus pokus han gjør. Han bruker positiv straff, negativ forsterkning og utsetter hundene for så sterke fryktpåkjenninger at de reagerer med å bli passive eller unnvikende.
Dette er meget raske og effektive metoder for å få frem resultater raskt (som passer hvis en skal late som at en løser et stort problem for evig på 30min tvsending) Men det er kortvarige resultater som bygger på frykt og dermed ender opp med masse bivirkninger og raskt tilbakefall. Og som jeg nevte har han nå mange rettsaker mot seg nå fra hundeeiere.

Lyden han konstant bruker i irettesettelse er lært inn på hunden før de begynner å filme. Prøv å si "ysh" til en hver hund og den vil trolig bare se rart på deg. Det er brukt klassisk betinging mellom lyden og strømhalsbånd. Noe som er ulovlig å bruke i vanlig trening av hund i Norge + en inhuman metode å bruke.
Jeg stiller meg også veldig undrene til at hunder som i utgangspunktet er velfungerende og sosiale ender opp med å prøve å bite han under trening.

Har et eksempel av søte Emily som er en glad og ellers omgjengelig unghund der eneste problemet eierene har er at hun blir ivrig når hun skal gå forbi andre hunder på tur. Hun har en lav, logrende hale, lange munnviker, åpen munn og en pipende lyd som ofte lekne hunder har i møte med andre hunder. Alle tegn viser at hun er ivrig og gjerne vil bare hilse på den andre hunden.
Millan forklarer at hun er aggressiv og er farlig.
Siden National geographic channel som også har nå gått imot Millan så finner jeg kun en spansk utgave av episoden. Men du kan jo se starten der hunden hilser glad også spole til ca 5 min uti og se løsningen til Millan på "problemet" at Emily er glad for å se andre hunder på tur.

Hun blir kvelt av en strupeløkke så mye at eneste utvei er å prøve å bite den som holder båndet(Millan). Dette resulterer i mere struping. Hun blir lagt i bakken og filmingen blir klippet så hvor lenge hun blir holdt med kveletak vet vi ikke. Det skummer av munnen hennes og det kommer gutglelyder og desperat forsøk på å få luft.

Og dette er langt fra det verste han har gjort med hunder.

http://www.youtube.com/watch?v=Pvh8tLmsY78

Jeg må jo si at jeg synes det er rart at det ikke ringer noen varselklokker hos vanlige hundeeiere når de største hundeskolene i Norden, store/kjente hundetrenere og hundepsykologer i Norden, politihund tjenesten i Norge, førerhundskoler i Norge og stort sett alle som trener og jobber med hunder hver dag tar sterkt avstand fra denne type treningsmetoder. 

Back
Topp