Frustert på bikkja!!

KajaSH

Glad i forumet

Har en valp på 7 mnd som er usikker/aggrisiv når han er i bånd, hopper og skriker å knurrer mot hunder på andre siden av gata..(han er ikke liten) Men i dag gikk han for langt, han så en liten pomeranian og den så nok ut som middag (var ikke akkurat roligere den da) men Max var i bånd og hoppa omtrent over meg, vrengte seg i båndet og SKREK, og til slutt så bet han meg, 3 ganger!

Han har alltid vært litt bjeffete i bånd, men ikke så ille! Han er veldig lydig, og rolig ellers, og får trim så det holder.. men kjenner at jeg vil ikke ha barnevogn og han på tur om han ikke roer seg på det punkte!

Pfft, måtte bare få det ut :p

Klem..

Huffda, det hørtes ikke bra ut.. Skjønner godt at du ikke vil gå på trilletur med den hunden! Kanskje en idé å gå på hundekurs eller noe for å lære å gå på tur med bånd?

Må desverre si at jeg nok hadde tatt et valg med å avlive hunden om den biter eieren sin. Hadde iallefall aldri kunne levd med meg selv om den hadde bitt et barn, og jeg fra før vet at den har bitt meg eller andre....

Ikke noe hyggelig svar, men det er min personlige mening...

Ja, skal gå kurs, skal også ha en expert til å se på han, er liksom en Siberian husky, ikke akkurat små :( og vis han mannen sier det vil ta lang tid så får jeg finne et aktivt hjem til trekk eller avlive :(

Ja, jeg nøler ikke med å avlive om det er sånn, jeg skal ikke ha en hund jeg er usikker på, så vi får bare krysse fingrene å håpe han blir snill gutt :)
Ikke hyggelig svar nei, men er heelt enig.. det går bare ikke an, så nå skal samboeren prøve seg på tur å møte hunder og se hva som skjer, skjer ingenting med han så skal vi prøve, men biter han han også da er det slutt..

Huff, så kjedelig situasjon. Jeg har selv en fransk mastiff på 75 kg, som drar i vanlig bånd. (sterk). Dette gadd jeg ikke lenger og måtte gjøre noe til mitt første barn kom. Jeg ville jo ha han med på trilleturer ved siden av vogna. Jeg trente inn at han går med grime! Han har siden gått som en drøm! Han er super snill da, men den trekkingen er slitsom.

Med grime vil hodet til hunden bli dratt sidelengs når han drar. Da mister hunden oversikten, og går derfor som en engel ved siden av deg. Jeg kan gå med min med en hånd i alle situasjoner med grime. Hvis ikke grime, henger jeg som et slips etter... haha.. ikke stilig... Hvis du skal prøve grime, så råder jeg deg til å snakke med noen om hvordan du skal lære det inn. Viktig med en god opplevelse hele veien. Ingen nøkk eller draing fra dere, men heller brems med farten din.

Lykke til!

Her tenker jeg bare at eieren ikke har hatt nok tid og kunnskap til rasen de har valgt... 
Håper du får den hjelpen du trenger og at du kan få kunnskapen du behøver for denne rasen og velger det som er best for hunden.. 
Lykke til.. 

marleen skrev:
Må desverre si at jeg nok hadde tatt et valg med å avlive hunden om den biter eieren sin. Hadde iallefall aldri kunne levd med meg selv om den hadde bitt et barn, og jeg fra før vet at den har bitt meg eller andre....

Ikke noe hyggelig svar, men det er min personlige mening...

vet du, jeg må si meg enig her. vi har også en veldig stor hund, og jeg hadde ikke hatt hjerte til å la den være sammen med ungen vår uten at jeg stolte 100% på den.

må bare spørre siden tipset er avliving.. 

Bet hunden uprovosert eller var det ett resultat av at den var oppjaget etter den andre hunden og glefset rund da den ble "straffet" i båndet? 
Altså gikk han rett etter bare deg eller var den en kjede reaksjon som da gikk ut over deg? 

Heh, virket som både og.

Han snudde seg å bet meg selv om jeg stod litt bak, så retta han seg frem igjen å så et jafs til og en gang til! :(

Men når jeg kom hjem etter jobb, første han gjorde var å nappe etter hånda mi..

men nå har vi snakket med en veileder så han skal komme å hjelpe oss..

Vi er begge vandt til rasen, og han er super lydig ellers, er bare så frustrenede at han er  "dominant" mot meg og "usikker" i bånd så han blir aggresiv.. :(

Flott at dere skaffer hjelp. Dette høres ut som redirigert atferd, noe som vil si at hunden ikke bevisst biter deg. Det er så mye stress rundt situasjonen den kommer i og den får ingen løsning (fight or flight) og ender med å sette inn medfødt atferd som den ikke har noe styring på. Dette ser en hos alle dyr, også mennesker når en kommer opp i truede situasjoner og stressnivået blir så høyt at kurven for læringsmittakelighet synker helt i bånn. Passeringstrening er masse jobb men heldigvis ingen grunne til å avlive en frisk og ellers fin hund. Grime som blir nevt er et fint verktøy å bruke så dere kan bruke energien på å trene under passeringer isteden for å bare holde fast. Jeg synes det er synd at flere mener den bør avlives når de ikke kjenner hverken dere, hunden eller har sett situasjonen. Og håper dere ikke tar imot slike anbefalinger bare uten videre. Håper dere får den hjelpen dere trenger.

Lilla-Turkis skrev:
Flott at dere skaffer hjelp. Dette høres ut som redirigert atferd, noe som vil si at hunden ikke bevisst biter deg. Det er så mye stress rundt situasjonen den kommer i og den får ingen løsning (fight or flight) og ender med å sette inn medfødt atferd som den ikke har noe styring på. Dette ser en hos alle dyr, også mennesker når en kommer opp i truede situasjoner og stressnivået blir så høyt at kurven for læringsmittakelighet synker helt i bånn. Passeringstrening er masse jobb men heldigvis ingen grunne til å avlive en frisk og ellers fin hund. Grime som blir nevt er et fint verktøy å bruke så dere kan bruke energien på å trene under passeringer isteden for å bare holde fast. Jeg synes det er synd at flere mener den bør avlives når de ikke kjenner hverken dere, hunden eller har sett situasjonen. Og håper dere ikke tar imot slike anbefalinger bare uten videre. Håper dere får den hjelpen dere trenger.

Må berre signera denne. Å hoppa rett til avliving er uvitande og unødvendig. Bra de får hjelp! Avliving av ein frisk hund er siste utvei, og av det vesle du skriv her høyres det ikkje ut som om de har komt dit. Men det er jo ikkje alle hundar og menneske som passar saman, omplassering er jo då eit mykje betre alternativ, særleg sidan hunden enda er så ung.

Til deg som skreiv at du ikkje hadde latt hunden vera aleina med barnet ditt utan at du stolte 100% på hunden: Beklagar, men det kan du ikkje. Hunden er eit dyr, og barnet er eit barn. Dei bør aldri vera aleina saman utan tilsyn. Verdas snillaste hund kan bita om den vert pressa, det er ein naturleg reaksjon. Kven er det då som er ansvarleg? Den som har satt hunden i den situasjonen, eller hunden?

Nei, avliving er ikke det beste! Men om du har en han hund som ikke en gang går sammen med en tispe er det ikke bare bare! Men en kommer og hjelper oss:) kennelen vi fikk han fra hadde ikke plads til han, så da prøver vi: ) Om det bækforel omplassering så må det bli ett sted med flere hunder:) Elsker voffen min, vil aldri gi han bort:( super nydelig :)<3 heldigvis har jeg heelt til februar med å trene han:)>

Ymra_lill skrev:

Lilla-Turkis skrev:

Må berre signera denne. Å hoppa rett til avliving er uvitande og unødvendig. Bra de får hjelp! Avliving av ein frisk hund er siste utvei, og av det vesle du skriv her høyres det ikkje ut som om de har komt dit. Men det er jo ikkje alle hundar og menneske som passar saman, omplassering er jo då eit mykje betre alternativ, særleg sidan hunden enda er så ung.

Til deg som skreiv at du ikkje hadde latt hunden vera aleina med barnet ditt utan at du stolte 100% på hunden: Beklagar, men det kan du ikkje. Hunden er eit dyr, og barnet er eit barn. Dei bør aldri vera aleina saman utan tilsyn. Verdas snillaste hund kan bita om den vert pressa, det er ein naturleg reaksjon. Kven er det då som er ansvarleg? Den som har satt hunden i den situasjonen, eller hunden?

Signerer denne!!

Kjenner meg litt igjen jeg. Vi har en hund på ca 20 kg. En veeeeldig bestemt dame:)) Hun hadde også til uvane å snappe etter hender, og beit i ALT....oppdaget at hun hadde en tann som plagde henne. Den måtte trekkes, -og hunden ble mye bedre....,men ikke helt bra. Hun fortsatte å snappe etter oss hvis vi tok henne på spesielle plasser på kroppen, og hun likte ikke å gå i bånd. Hun fikk også kommentarer på stiv gange på utstilling. Tok henne til kiropraktor; hun hadde flere låsninger i ryggsøyles bakre del. Etter hun fikk løst opp disse ble hun en mye roligere og bedre hund:) Hun hadde vondt stakkars.

Nå er deres hund enda bare en valp. SH er jo også en hundetype som er litt stri (er ikke de mer bestemt enn Alaskan Husky??). Jeg tror jeg ville ha trent med han frem til jan/feb før jeg hadde tatt et valg. Også evt sjekket om han har noe som plager seg (smerter noe sted).

Et lite tips; Ved "diskusjoner" : Legg hunden rolig og bestemt ned på ryggen. Det viser at du er sjefen (men det visste du sikkert fra før) :))
Lykke til:))

hehe, ja, det viste jeg :p

Prøver som Cesar.. ja, får vel ta en tur te dyrlegen å sjekke han.. kan jo hende det er noe som ikke gjør så godt :)

Takk :D

Ymra_lill skrev:

Beklager, men der mener jeg at jeg ble feilsitert. Jeg skrev: "vi har også en veldig stor hund, og jeg hadde ikke hatt hjerte til å la den være sammen med ungen vår uten at jeg stolte 100% på den." Og med det mener jeg ikke ALENE. Bare for å få oppklart det.....

Vet dette er helt sykt å legge ut på et offentlig nettforum :-P

Meeen, en venn av familien har drevet med husky i flere ti år og i hovedsak i spann. Når han hadde en av hundene som ikke adlød eller "var ute av kontroll" så brukte han samme teknikk som han kunne se "leder tispene" sine bruker, han la hunden i bakken og tisset på den. Virker kanskje litt brutalt, men han hadde ikke flere slike problemer igjen. Vet om flere som driver mye med hund aktivt på landet som gjør det med dominerende hunder.

Vi har selv ei Dobermann tispe og hun begynte plutselig å være litt dominerende oven for meg, vi fikk totalt bukt med det med at bare jeg tilsnakket hunden en periode og vist jeg drev på med noe med hunden, så fikk ikke samboeren min se på oss en gang :-P og da gikk det veldig fort over :-) Men jeg er ei veldig lita jente og var klar med en gang på at når vi skulle få en hund på 40 kg så var det et ultimatium at jeg skulle være Alfaen i flokken vår, for setter vår av gårde når hun er i bånd så må jeg slippe eller skli etter langs grusen :-)

Virker som du ellers har en snill vofse, så jeg vil tipse deg å kontakte din lokale hundeklubb for sosialisering, og vist det kun skjer når du går tur og andre hunder passerer så virker det som han "beskytter" deg og da må det også jobbes med :-)

Tispa mi la seg foran venninner som ammet og knurret når andre enn jeg nærmet meg dem, det fikk vi bukt med og fjerne henne vær gang hun reagerte sånn. Hun vil jo bare beskytte og passe på, men plutselig er det barn nr 2 som trenger mamma og da skal de ikke bli knurret på ;-) 

Lykke til og håper du prøver ALT før du avliver :-)

huzky skrev:

Ymra_lill skrev:

Beklager, men der mener jeg at jeg ble feilsitert. Jeg skrev: "vi har også en veldig stor hund, og jeg hadde ikke hatt hjerte til å la den være sammen med ungen vår uten at jeg stolte 100% på den." Og med det mener jeg ikke ALENE. Bare for å få oppklart det.....

Beklagar feilsitering! Gjekk litt fort og med dårleg tid til gjennomlesing.

Reagerer stadig på det med å stola 100% på hunden. Har sjølv hundar, og tykkjer (som dei fleste meiner om sine eigne) at dei er verdas beste. Men det einaste eg stolar på med dei er at dei kjem til å oppføra seg som det dei er, dyr. Alt anna er opp til meg.

Cesar Millan, Cesar Millan, Cesar Millan! Les bøkene hans, kjøp dvd'ene hans, se på serien hans og vær en ansvarlig hundeeier. Ikke avliv hunden fordi du ikke har gjort en god nok jobb!

Når det er sagt, om du ikke får endret atferden hans så håper jeg du kan omplassere han eller gjøre noe annet for han som er best for dere begge. Ta ihvertfall ikke sjansen på å sjekke om baby og hund går sammen, prisen er for stor å betale...

Jeg tilhører ikke dette forumet, så jeg beklager at jeg "bryter" meg på.. Men jeg blir skremt av denne "Cesar Millan trenden"!!! Jeg er uenig i en del av hans metoder, men noe av det han gjør er bra :) Men dere må huske på at han er en MEGET erfaren mann, og man kan ikke bare prøve å gjøre noe fordi man har sett det på tv! Alle hunder er forskjellige, de reagerer ulikt, og med erfaring så vil du lære å se mange flere signaler enn hva en som er uerfaren gjør!

Vi er ikke hunder, og det at vi skal begynne og gjøre slik andre hunder gjør med de som ikke oppfører seg slik vi vil at de skal gjøre, mener jeg er direkte farlig! Hvordan vet en hundeeier at han gjør det nøyaktig slik en lederhund ville gjort det? Kanskje er hundeeier uerfaren, og tester ut metoder som h*n selv er usikker på, men som noen har tipset om går ann og gjøre..

Jeg har trent hunder gjennom mange år, fra små til kjempestore, fra rolige til ustyrlige, men jeg har aldri brukt metoder for å få hunden til å underkaste seg totalt. Jeg belønner frivelig, ønskelig adferd, og hunden forstår etterhvert at det lønner seg å tilfredsstille meg.

Nå snakker jeg ikke om noen spesielle, men på generell basis, vil de fleste som er litt uerfaren blandt annet straffe en hund for å knurre. I første omgang høres det for veldig mange ut som en selvfølge, hunden skal da ikke få lov til å knurre! Men hva er det neste hunden vil gjøre da? Hunden har et språk, og hvis vi fjerner det vil det bli vanskelig for hunden og uttrykke seg, og den må gå et skritt lenger for å få deg til å forstå, og det kan være å bite. Hunden har jo prøvd å fortelle at den føler seg ukomfortabel eller utrygg i en situasjon, men siden den får bank av å fortelle (knurre) deg at, "hei, jeg er redd, kan du være så snill å gå vekk", prøver den neste steg, "jeg vil bort herfra nå, men siden jeg ikke får lov å si det, så biter jeg slik at du forstår det!" Jeg anbefaler de som sliter med adferdsproblemer på hundene sine, at de tar kontakt med en profesjonell hundetrener, som kan hjelpe dem. Selv går jeg mye kurs, og trener som sagt med frivelig adferd, noe som på mange måter forbindes med klikkertrening. Jeg irettesetter hundene mine hvis det trengs, men det er uhyre sjeldent, nesten så man kan si at jeg aldri trenger å gjøre det :)

Mine hunder er snille, og har aldri bitt noen. Men jeg lar de aldri leke med barn. Barn får gjerne stryke dem og kose litt, men de får aldri løpe sammen med de, eller kaste ball ol. Heller får de aldri være alene sammen med de, uansett omstendighet. Et sitat jeg synes man bør tenke over er: Det finnes ikke barnevennlige hunder, men det finnes hundevennlige barn :)

Ble et langt og rotete innlegg dette, men tilslutt vil jeg si at adferdsproblemer løses ofte ved og bruke hunden mere. Tren lydighet, selv om du ikke vil konkurere. Hvis hunden egner seg til det kan den bære kløv og trekke pulk eller ei lita vogn. De fleste hunder liker å få oppgaver, liker å føle seg til nytte rett og slett. Samtidig blir de mer sliten av 15 minutter lydighetstrening enn hva de blir av en time med tur :) En hund som er usikker vil ha godt av og bli trent slik at den føler den mestrer ting, den får bedre selvtillit, og hva er vel ikke bedre enn god mestringsfølelse :)

Jeg synes selv det er mye mere gøy og trene eller lære noe nytt hvis noen oppmuntrer meg til det, kontra at noen kjefter og smeller, truer meg med noe, og jeg står der med følelsen; nå gjør du som jeg sier, ellers.....!

Håpe du finner ei løsning for deg og hunden din, og aller helst at dere har det gøy sammen mens dere gjør det :) Lykke til videre :)

Back
Topp