Jeg tilhører ikke dette forumet, så jeg beklager at jeg "bryter" meg på.. Men jeg blir skremt av denne "Cesar Millan trenden"!!! Jeg er uenig i en del av hans metoder, men noe av det han gjør er bra :) Men dere må huske på at han er en MEGET erfaren mann, og man kan ikke bare prøve å gjøre noe fordi man har sett det på tv! Alle hunder er forskjellige, de reagerer ulikt, og med erfaring så vil du lære å se mange flere signaler enn hva en som er uerfaren gjør!
Vi er ikke hunder, og det at vi skal begynne og gjøre slik andre hunder gjør med de som ikke oppfører seg slik vi vil at de skal gjøre, mener jeg er direkte farlig! Hvordan vet en hundeeier at han gjør det nøyaktig slik en lederhund ville gjort det? Kanskje er hundeeier uerfaren, og tester ut metoder som h*n selv er usikker på, men som noen har tipset om går ann og gjøre..
Jeg har trent hunder gjennom mange år, fra små til kjempestore, fra rolige til ustyrlige, men jeg har aldri brukt metoder for å få hunden til å underkaste seg totalt. Jeg belønner frivelig, ønskelig adferd, og hunden forstår etterhvert at det lønner seg å tilfredsstille meg.
Nå snakker jeg ikke om noen spesielle, men på generell basis, vil de fleste som er litt uerfaren blandt annet straffe en hund for å knurre. I første omgang høres det for veldig mange ut som en selvfølge, hunden skal da ikke få lov til å knurre! Men hva er det neste hunden vil gjøre da? Hunden har et språk, og hvis vi fjerner det vil det bli vanskelig for hunden og uttrykke seg, og den må gå et skritt lenger for å få deg til å forstå, og det kan være å bite. Hunden har jo prøvd å fortelle at den føler seg ukomfortabel eller utrygg i en situasjon, men siden den får bank av å fortelle (knurre) deg at, "hei, jeg er redd, kan du være så snill å gå vekk", prøver den neste steg, "jeg vil bort herfra nå, men siden jeg ikke får lov å si det, så biter jeg slik at du forstår det!" Jeg anbefaler de som sliter med adferdsproblemer på hundene sine, at de tar kontakt med en profesjonell hundetrener, som kan hjelpe dem. Selv går jeg mye kurs, og trener som sagt med frivelig adferd, noe som på mange måter forbindes med klikkertrening. Jeg irettesetter hundene mine hvis det trengs, men det er uhyre sjeldent, nesten så man kan si at jeg aldri trenger å gjøre det :)
Mine hunder er snille, og har aldri bitt noen. Men jeg lar de aldri leke med barn. Barn får gjerne stryke dem og kose litt, men de får aldri løpe sammen med de, eller kaste ball ol. Heller får de aldri være alene sammen med de, uansett omstendighet. Et sitat jeg synes man bør tenke over er: Det finnes ikke barnevennlige hunder, men det finnes hundevennlige barn :)
Ble et langt og rotete innlegg dette, men tilslutt vil jeg si at adferdsproblemer løses ofte ved og bruke hunden mere. Tren lydighet, selv om du ikke vil konkurere. Hvis hunden egner seg til det kan den bære kløv og trekke pulk eller ei lita vogn. De fleste hunder liker å få oppgaver, liker å føle seg til nytte rett og slett. Samtidig blir de mer sliten av 15 minutter lydighetstrening enn hva de blir av en time med tur :) En hund som er usikker vil ha godt av og bli trent slik at den føler den mestrer ting, den får bedre selvtillit, og hva er vel ikke bedre enn god mestringsfølelse :)
Jeg synes selv det er mye mere gøy og trene eller lære noe nytt hvis noen oppmuntrer meg til det, kontra at noen kjefter og smeller, truer meg med noe, og jeg står der med følelsen; nå gjør du som jeg sier, ellers.....!
Håpe du finner ei løsning for deg og hunden din, og aller helst at dere har det gøy sammen mens dere gjør det :) Lykke til videre :)