Fruktmåltid

sola90

Forelsket i forumet
Augustlykke 2015
Marsboerne 20 18
Introduserte banan for guttungen i går, tenker å fortsette å gi han litt hver dag. Han får et lite grøtmåltid før han legger seg kl 19. Når ville dere gitt fruktmåltidet? Håper at han skal sove litt lengre om gangen på natta, han sover først i 4 timer, men etter at vi legger oss våkner han og skal ha mat annenhver time. Nå er han forkjøla da, hoster en del, så kan jo være en grunn til at han spiser ofte om natta.

Eg pleier å gi litt frukt til lunch, å smoothie til dessert etter middag! :-)
Men nå er min blitt 6 mnd å litt "overvektig" så har fått besjed om å gi meir fast føde å litt mindre mme! :-)

Okei :) Da gir jeg jo det sammen med puppen, men hvor mye er passe mengde? Og skal man gi pupp-banan-pupp, eller bare etter pupp? :p

Ville nok også satset på lunsj:) og hadde nok gitt litt pupp 30-60min før, sånn at baby er mett, men ikke stappmett, og kanskje er interessert i å smake litt! Vet ikke om det er helt riktig ifht at det står ofte gi pupp først, så mat, men det er hvertfall sånn jeg har gjort det;)

Og obs: hvis du ikke er klar over det så er det endel babyer som blir harde i magen av banan! Storebror her i huset fikk ikke banan før han ble ganske stor, for han sleit litt med magevondt fra før... Men jo mer moden bananen er, jo bedre er det for magen:)

Ville nok også satset på lunsj:) og hadde nok gitt litt pupp 30-60min før, sånn at baby er mett, men ikke stappmett, og kanskje er interessert i å smake litt! Vet ikke om det er helt riktig ifht at det står ofte gi pupp først, så mat, men det er hvertfall sånn jeg har gjort det;)

Og obs: hvis du ikke er klar over det så er det endel babyer som blir harde i magen av banan! Storebror her i huset fikk ikke banan før han ble ganske stor, for han sleit litt med magevondt fra før... Men jo mer moden bananen er, jo bedre er det for magen:)
Takk for tips! Det visste jeg ikke. Han har bare fått smake bittelitt i går og i dag da, kanskje vi skal gå over på å prøvesmake noe annet i stedet. Forslag?

Takk for tips! Det visste jeg ikke. Han har bare fått smake bittelitt i går og i dag da, kanskje vi skal gå over på å prøvesmake noe annet i stedet. Forslag?

Her begynne vi med eple/pæremos. Ifølge HS er det en greit mos å begynne med da eple inneholder en del fiber som får tarmene i gang, mens pære motvirker forstoppelse. Ikke noe magevondt her iallefall :) Rene smaker som søtpotet, blomkål, aprikos, potet og avokado har vært en slager her. Avokado elsket hun i to dager, nå nekter hun det :/ Har også begynt å ha litt aprikospure i havregrøten hennes, da jeg syns den er litt smakløs..

Ja, pære (evt med eple) er ganske greit:) aprikosmos er godt for magen, på samme måte som sviske! Kan ta en tur i butikken, og få litt inspirasjon av det som selges med 4mnd merking;)

Vi bruker avokado/bananmos daglig, men passer på at hun da spiser aprikos også:) hun er ganske hard i magen, men virker ikke så veldig plaget med det heldigvis...

Er jo ikke sikkert din lille tass reagerer på banan, så du kan evt prøve litt til, og hvis det ikke funker, så kan du heller vente litt;)

Mange gode forslag :) Blomkål og potet kokes møre og moses da?

Nå kaster jeg kanskje stein i glasshus..
Men siden jeg tidligere har erfart at bebisene ikke liker å smake på mat, så har jeg nå bestemt meg for å gi smaksprøven før pupp, men nå får han bare mat 2 ganger om dagen.

Her er det pupp som frokost-på-senga, pupp igjen før første dagsoving, en halvtime etter at han står opp får han 2 ss frukt mos eller Hipp risgrøt+en skvett vann på tutekopp+pupp nesten like etter, 2 ss grønnsaksmos når han står opp etter andre dagsoving+vann+pupp, pupp til kvelds. Pupp x antall ganger om natta. Her puppes det også oftere om natta hvis helsa svikter, men de trenger nok trøstepupp da.

Vi startet med 1 ss på formiddagen og trapper opp med 1 ss hver uke. Nå er vi oppe i å gi ham mat til lunsj og middag. Tanken er å øke disse måltidene en stund før vi legger til kveldsmat. Blir spennende å se om han sover lenger når middagsmengden økes.

Vi startet med søtpotet/gulrot/olivenolje/dampvann. Han har også fått søtpotet/gulrot/mais/olivenolje/dampvann, eple/pære, avokado/banan, pære/mango.
Neste gang jeg lager mat blir det søtpotet/gulrot/paprika.

Har fullstendig dilla på å dampe og mose maten selv og hittil har han likt alt av det her :happy119

Vi bruker avokado/bananmos daglig, men passer på at hun da spiser aprikos også:) hun er ganske hard i magen, men virker ikke så veldig plaget med det heldigvis...
Opplevde det samme da vår lillegull fikk avokado/banan mos daglig i ei uke. Hørte først da at avokado bør de ikke få daglig, bare 2 ganger i uka.. Så nå får han den mosen bare 2 ganger i uka og er ikke noe hard i magen lenger xsmile5

Opplevde det samme da vår lillegull fikk avokado/banan mos daglig i ei uke. Hørte først da at avokado bør de ikke få daglig, bare 2 ganger i uka.. Så nå får han den mosen bare 2 ganger i uka og er ikke noe hard i magen lenger xsmile5
Vet du noe mer om hvorfor de ikke skal ha det oftere? Jeg har både lest om mange folk som gir dette hver dag istedet for kveldsgrøt, og kjenner endel som har gjort det sånn... Og det er en av de få tingene lillesnupp liker;)

Vet du noe mer om hvorfor de ikke skal ha det oftere? Jeg har både lest om mange folk som gir dette hver dag istedet for kveldsgrøt, og kjenner endel som har gjort det sånn... Og det er en av de få tingene lillesnupp liker;)
At avokado gjør ofte at små mager blir harde er ihvertfall en av grunnene. Mener å huske at det også inneholder noe som de ikke skal ha altfor mye av...

At avokado gjør ofte at små mager blir harde er ihvertfall en av grunnene. Mener å huske at det også inneholder noe som de ikke skal ha altfor mye av...
Hmmm, trodde alt fettet i avokadoen nesten heller skulle hatt motsatt effekt??? Får Google litt og sjekke, så jeg ikke plutselig gjør "alt feil";) takk for tips!

Hmmm, trodde alt fettet i avokadoen nesten heller skulle hatt motsatt effekt??? Får Google litt og sjekke, så jeg ikke plutselig gjør "alt feil";) takk for tips!
Det er noe jeg leste at noen andre hadde skrevet på en babymatgruppe på fb. Mulig hun tar feil, men da vi kuttet ned på den mosen så var ikke vår lillemann noe hard på magen mer.

Det er noe jeg leste at noen andre hadde skrevet på en babymatgruppe på fb. Mulig hun tar feil, men da vi kuttet ned på den mosen så var ikke vår lillemann noe hard på magen mer.
Er det forresten du som har spurt eller:P skulle egentlig spørre om det samme nå! Hehe... Men da fortsetter vi å gi, så lenge det ikke blir magetrøbbel:)ImageUploadedByBV Forum1453671440.538961.jpg

Back
Topp