Frukt til baby

• Trådstarter Trådstarter neledam
  • Opprettet Opprettet
Skjønner ;)
Vi har sånn fruktnett da, de er greie å bruke (har bare ikke kjøpt nye nett enda) :)

Ja har slik i silikon, men han er blitt så flink til å eta.
Elskar ein type melon eg ikkje hugsar navnet på, men er grønn uttapå og meir kvitt kjøtt. Pleide å få den i nett, men no får han i små bitar og ete som ein helt :P
Gubben er litt meir "hysterisk" enn meg på slik. Er slik han lære å eta bitar, tenker eg. Og sitter jo alltid atmed og klar til å "slå" han i ryggen ;)

Ja har slik i silikon, men han er blitt så flink til å eta.
Elskar ein type melon eg ikkje hugsar navnet på, men er grønn uttapå og meir kvitt kjøtt. Pleide å få den i nett, men no får han i små bitar og ete som ein helt :P
Gubben er litt meir "hysterisk" enn meg på slik. Er slik han lære å eta bitar, tenker eg. Og sitter jo alltid atmed og klar til å "slå" han i ryggen ;)

Er enig med deg, de må få prøve seg -ellers lærer de ikke ;)
Felix får feks skive i terninger og samboeren min er litt nervøs til og med da :p
Han får ikke frukt i biter enda, men han har ikke tenner heller og brekker seg lett (pga umodne reflekser). De andre to fikk frukt i små biter rundt samme alder. Favoritten til mellomste var/er druer ;)

• Liker
Reactions: EJ
Er enig med deg, de må få prøve seg -ellers lærer de ikke ;)
Felix får feks skive i terninger og samboeren min er litt nervøs til og med da :p
Han får ikke frukt i biter enda, men han har ikke tenner heller og brekker seg lett (pga umodne reflekser). De andre to fikk frukt i små biter rundt samme alder. Favoritten til mellomste var/er druer ;)

Ja, eg gir ganske store bitar med brød og gubben sitter og skjelver :P Han gir kjempe små bitar og lunchen tar ein evighet! :P
Druer likar han og, men eg har tatt av skallet fram til no. Og det tar evighetar :P Der er eg usikker med tanke på skallet :P

Jeg tror jenta mi må ha noen veldig sterke gommer for hun trygger både eple, pære og agurk:o:p trenger tydeligvis ikke tenner hun:D
Mi også. Men altså de får jo bare tenner foran først og ingen tygger der - alle tygger jo på siden og det er jo lenge til det kommer jeksler ;)

Mi også. Men altså de får jo bare tenner foran først og ingen tygger der - alle tygger jo på siden og det er jo lenge til det kommer jeksler ;)
Hehhe ja jeg vet jo egentlig det da:p synes bare det er så morsomt å tenke på at hs mente jeg skulle vente med brød til hun fikk tenner:p måtte ventet lenge da:p

Hehhe ja jeg vet jo egentlig det da:p synes bare det er så morsomt å tenke på at hs mente jeg skulle vente med brød til hun fikk tenner:p måtte ventet lenge da:p

Hun får fruktmos. Har prøvd å gi henne biter av eple og banan, men hun er ikke interessert.

Hun elsker moden pære. Eple har hun også forsøkt seg på, men foretrekker nok eplemos ennå. Banan har hun fått både i biter og moset, foreløbig foretrekker hun den moset også.

Vi gir fruktmos.. Også frukt på feederen.. Vi har så vidt begynt å spise brød nå, så får vente litt med frukt:)

Vi har fått beskjed om å ikke gi henne for mye frukt. Men hun har fått banan... da holder jeg bananen for henne (hønemor, ja) og så sutter hun på den. Har ikke delt opp i biter. Har ikke prøvd eple, men så lenge biten er stor så er det ikke noe problem. Vil tro det nesten er verre å skjære opp i biter, i og med at eplet må tygges for at det skal bli mykt. Vil tro det er lettere å sette i halsen pga konsistensen. Banan er jo gjerne mykere da. Gir mos av og til, men ikke ofte.
Hvorfor skal man ikke gi så mye frukt?

Hvorfor skal man ikke gi så mye frukt?
Er vel fordi HS til spiren er eit fjols uten like :p Meinar det var fordi S var for stor...?

Burde vært mer spesifikk i innlegget mitt... men det var det vi fikk beskjed om fordi HS mener at hun ikke burde få så mye mat. Hun ligger i øvre sjikt både på høyde og vekt - men innenfor det som er regnet som normalt.

Burde vært mer spesifikk i innlegget mitt... men det var det vi fikk beskjed om fordi HS mener at hun ikke burde få så mye mat. Hun ligger i øvre sjikt både på høyde og vekt - men innenfor det som er regnet som normalt.

Men er jo bra og eta frukt og slikt da. Hadde heller reagert om dikka gav ho sukker - som kake osv...

Her går han begge deler :) veldig glad i frukt :)

Men er jo bra og eta frukt og slikt da. Hadde heller reagert om dikka gav ho sukker - som kake osv...

Ja var det da. Er jo sukker i den grøten hennes da, dessverre. Men jeg tar ikke det HS sier, så veldig seriøst. Hun får smake på både banan, eple og mango. Er begrenset hvor interessert hun er i det, men får hvis hun vil ha :)

• Liker
Reactions: EJ
Haha:p var det jeg trodde, men måtte spørre;)

Både barn og voksne skal ha "5 om dagen", derav 2 frukt og 3 grønnsaker. En posjon for voksen er ca 100g. For barn gjelder det en neve (og den øker jo i størrelse ettersom de blir eldre).

Gir fruktmos, most banan eller raspet eple eller pære. Kunne ikke falle meg inn å gi biter allerede nå :eek: Barn er tydeligvis forskjellige og noen svelger lettere enn andre.

Gir fruktmos, most banan eller raspet eple eller pære. Kunne ikke falle meg inn å gi biter allerede nå :eek: Barn er tydeligvis forskjellige og noen svelger lettere enn andre.
Det er kjempe stor forskjell fra unge til unge ja. :o men er ikke alle som engang tenker på at å gi biter er etalternativ. Er mange jeg kjenner som har fått aha opplevelse etter de har sett hva jeg gir hehe:) du får bare ta det i ungen sitt eget tempo:)

Det er jo sukker i frukt da, så det er jo ikke bra å spise for mye av det. Riktignok fruktsukker, men likevel.
Blir vel som allt annet, i begrensede mengder.
Er ikke bra for hverken barn eller vokse å spise for mye frukt. Hvis barna spiser f.eks. mer frukt enn annen mat tenker jeg det er for mye.

Back
Topp