FruHåpefulls dagbok: Blir det en nr. 2? Gravid❤️

CD9 og time hos ultralydjordmor:

Timen i dag var for å sjekke forholdene etter siste spontanabort, og få en samtale om mulighetene vi har. Og jeg ble faktisk litt klokere i dag!

1. Hun sa at det kunne tenkes det var noe inflammatorisk i kroppen min som støtte fra seg et befruktet egg, i og med at dette har skjedd hele 6 ganger siden 2019. Dette skal sjekkes ut.

2. På grunn av allerede historikk med mange SA, har jeg nå i tillegg et arr i livmor etter KS. Det var langt mer tydelig på ultralyden enn jeg trodde det ville være, og det kunne i verste fall spille inn ifht. plass og hvor et egg kan feste seg.

3. Jeg har visst en mer hjerteformet livmor, i alle fall er det et mer søkk oppe mellom egglederne, som gjør plassen litt mindre. Det trenger ikke å ha noen betydning, sa hun, men det kunne, tatt i betraktning alt annet, være en medvirkende årsak.

Alt så fint ut, og jeg har fortsatt egg igjen i rognposen. Helt som forventet ifht. alder, så der var hun ikke bekymret.
Neste uke skal jeg utredes med masse blodprøver ol. slik at de kan danne seg et helhetlig bilde ifht. min fertilitet og våre sjanser for å lykkes.

Så skal vi da se hva som kan gjøres med tanke på medisinering og evt IVF. Hun anbefalte IVF. Hun ville jeg skulle spares for å miste igjen og igjen.

Er så fornøyd med denne ultraltdjordmoren, kjenner henne jo nå etter såpass mange år. Så føler meg veldig godt ivaretatt,
og fikk igjen troen på at vi kan lykkes – hvis vi går all in.

Foreløpig blir det spennende å se hva prøvene evt. avdekker.
Åh, så bra med flere svar! Ser frem til å høre mer samt hva dere velger. <3

Ny jordmortime i går. Er i dpo-land også, men fordi mannen var bortreist rundt el, blir det ingen prøving denne mnd.

MEN jordmortimen var nyttig. Hun var rystet over at ingen før har sett at jeg har hjerteformet/delvis spaltet livmor! Hun henviser meg nå til en spesialist som skal se på akkurat min case. Og så skal vi etter dette og alle tester er tatt, legge en plan for hva som kan gjøres for oss.

Jeg må si det er ganske utrolig at ingen har sett dette før. Heller ikke da datter satt i seteleie hele veien, som kan bli et resultat av en slik livmor. Jordmor jeg var til i går fortalte at hun hadde en annen pasient med samme sak, og der satt også barnet i seteleie. Tilstanden kan også føre til hyppige spontanaborter.
Nå skal jeg da henvises til en spesialist som skal gi meg endelig diagnose.

For meg er det en lettelse at det faktisk er noe fysisk som forårsaker alle SA. Hun mente det var fysisk og ikke medisinsk. Men de skal sjekke alt ifht. hormoner osv. også, men hun sa at jeg så klart ikke har et fertilitetsproblem, så det er ikke det de skal behandle.

Intet nytt å melde herfra, vil bare ønske alle et riktig godt nytt år! Håper det er året alle får drømmen sin oppfylt :Heartred

Her venter vi på timen hos spesialisten i slutten av mnd, og så tar vi det derfra. Jeg er uansett fortsatt der at det blir som det blir, for det som skjer, skjer vel for en grunn.

Intet nytt å melde herfra, vil bare ønske alle et riktig godt nytt år! Håper det er året alle får drømmen sin oppfylt :Heartred

Her venter vi på timen hos spesialisten i slutten av mnd, og så tar vi det derfra. Jeg er uansett fortsatt der at det blir som det blir, for det som skjer, skjer vel for en grunn.
Riktig godt nytt år fine du ❤️ måtte 2025 være spireåret :love017

Long time, no see ...

Men i dag har jeg hatt første time på et sykehus her hos en spesialist. Han så på bildene av livmoren og mente vi kunne utelukke formen på livmor som årsak. Han mente at den største faktoren for hele 8 SA/MA er alderen min, men samtidig begynte vår reise da jeg var 36, og at vi har mistet så mange ganger, også før første barn, indikerer en underliggende årsak. Derfor skal vi utredes SKIKKELIG.
Det er ei hel smørbrødliste vi skal gjennom av blodprøver (mannen ikke fullt så mange), i tillegg skal jeg igjennom biopsi og kardiologi. Det kan være noe med immunsystemet mitt, det kan vel egentlig være hva som helst. Når den lange smørbrødlista skal tas, blir jeg på en måte "dags-innlagt" – dvs jeg blir det i minst 8 timer til alt er gjort.

Han mente at IVF ikke ville hjelpe, litt overrasket over det, men han sa at siden vi blir gravide, er det jo ikke der problemet ligger. Sant nok. Men kanskje man kan lykkes raskere, eller ikke. Jeg vet ikke.

Dette er en prosess som kommer til å ta noen måneder, og det er i orden, imellomtiden kan vi prøve som før.

Så deilig å ha en plan og bli tatt på alvor ❤️
Det var litt av en plan de har for dere, kan jeg spør hva "smørbrødliste" går ut på, når du blir dag-innlagt?

Håper dette hjelper så dere sitter med en spire snart :love017

Så deilig å ha en plan og bli tatt på alvor ❤️
Det var litt av en plan de har for dere, kan jeg spør hva "smørbrødliste" går ut på, når du blir dag-innlagt?

Håper dette hjelper så dere sitter med en spire snart :love017
Ja, veldig fint å slippe å høre at toget har gått, selv om fet kanskje har det. Jeg vil jo VITE. Det var ei lang liste med blodprøver, FSH, AMH og alt som tenkes kan, biopsi, ultralyd ++ husker ikke alt haha

Så herlig å endelig få ordentlig hjelp/utredning, og en plan å gå etter :Heartred Da håper jeg virkelig det vil hjelpe dere på veien mot en etterlengtet spire:Heartpink:love7

Så herlig å endelig få ordentlig hjelp/utredning, og en plan å gå etter :Heartred Da håper jeg virkelig det vil hjelpe dere på veien mot en etterlengtet spire:Heartpink:love7
Tusen takk, veldig kjekt å bli tatt på alvor. Kanskje kommer det et svar etter hvert også :Heartred

Long time, no see ...

Men i dag har jeg hatt første time på et sykehus her hos en spesialist. Han så på bildene av livmoren og mente vi kunne utelukke formen på livmor som årsak. Han mente at den største faktoren for hele 8 SA/MA er alderen min, men samtidig begynte vår reise da jeg var 36, og at vi har mistet så mange ganger, også før første barn, indikerer en underliggende årsak. Derfor skal vi utredes SKIKKELIG.
Det er ei hel smørbrødliste vi skal gjennom av blodprøver (mannen ikke fullt så mange), i tillegg skal jeg igjennom biopsi og kardiologi. Det kan være noe med immunsystemet mitt, det kan vel egentlig være hva som helst. Når den lange smørbrødlista skal tas, blir jeg på en måte "dags-innlagt" – dvs jeg blir det i minst 8 timer til alt er gjort.

Han mente at IVF ikke ville hjelpe, litt overrasket over det, men han sa at siden vi blir gravide, er det jo ikke der problemet ligger. Sant nok. Men kanskje man kan lykkes raskere, eller ikke. Jeg vet ikke.

Dette er en prosess som kommer til å ta noen måneder, og det er i orden, imellomtiden kan vi prøve som før.
Så flott å bli tatt sånn på alvor og få en skikkelig utredning og god plan! Høres hun som han vet hva har driver med. Og så bra at du blir lagt inn og at de gjør alt på en gang, her følte jeg jeg måtte fly histen og pisten for å få tatt de nødvendige prøvene og det var et styr. Dersom det er noe med immunforsvaret som hindrer implantasjon f.eks. så er det jo veldig kjekt å finne ut av det så en kan fikse det. Åh kjente jeg fikk mer håp av dette, håååper dere snart sitter med en liten ny spire i magen :love017 :shy:

Så flott å bli tatt sånn på alvor og få en skikkelig utredning og god plan! Høres hun som han vet hva har driver med. Og så bra at du blir lagt inn og at de gjør alt på en gang, her følte jeg jeg måtte fly histen og pisten for å få tatt de nødvendige prøvene og det var et styr. Dersom det er noe med immunforsvaret som hindrer implantasjon f.eks. så er det jo veldig kjekt å finne ut av det så en kan fikse det. Åh kjente jeg fikk mer håp av dette, håååper dere snart sitter med en liten ny spire i magen :love017 :shy:
Ja, jeg er så glad for at de er villige til å ta denne runden i håp om å gi oss et svar i det minste. Jeg er jo litt redd også, for jeg håper de ikke finner noe mer alvorlig :nailbiting: Men jeg har tenkt på både betennelse i livmor (uoppdaget), og dette med immunsystemet som støter fra seg en blastocyst når den vil implementere. Og kanskje, kanskje kan det jo skje noe imens. Vi fikk i alle fall fortsette å prøve. Her er grensa for ivf når man er 43 uansett privat eller offentlig, og han sa at det ikke hadde noe for seg, så jeg vil tro det ikke blir ivf her, at vi om så må forsøke det i Norge. Jeg blir jo 43 senere i år. Jeg vet jo at dette kommer til å koste en del, så jeg vet rett og slett ikke mtp ivf i det hele tatt. Men om det er mulig å fikse problemet for oss, om de finner et svar, kanskje vi lykkes på egen hånd innen rimelig tid. Og går det ikke, har vi i alle fall prøvd. Det er jo rart det der hvor ung man føler seg og allikevel så er nesten toget gått for å lage barn.

Ønsker deg masse lykke til og håper at utredningen viser en vei videre mot baby ❤️
Jeg husker deg fra da jeg var gravid og hang her inne i 2022
Tusen takk :Heartred Så snill du er!

I går ble 1bolk med blodprøver mm. unnagjort. Det fløy noen tusenlapper. Men håper jo til sist at vi vil tenke at det er verdt det :Heartred Er i dpo-land nå, og vil finne ut om jeg er gravid eller ikke før neste sykehustime. Håper jo på at det er en spire der, og at den sitter, ellers blir alt bare forskjøvet. Hvis ikke det skjer noe, blir ellers den dagen å gå som planlagt. Det er en "dags-innleggelse" med tester, biopsi og ultralyd av livmor. Biopsien er for å sjekke for endometriose.

Ellers har vi jo ei aktiv og herlig frøken på 2,5 år, så uendelig takknemlig for henne! Vi er inne i aktiv fase for bleieslutt, ingen uhell i går. Vi har akkurat begynt, men har sett at hun er klar for dette og forstår "konseptet". Hun gir så mye kos og glede, er så omtenksom og snill, og ganske trassig innimellom hehe som vi ser på som et sunnhetstegn, selv om svetten kan bryte ut på ryggen iblant når feks "gjøre selv" bare blir søl :hilarious::hilarious:

I går var jeg dagsinnlagt på sykehus for siste del av utredningen. De tok sikkert 15 sånne glass med blod, ultralyd, biopsi osv. Fikk sengepost, frokost og lunsj. Ble godt ivaretatt selv om biopsien var skikkelig ubehagelig (de knotet litt). De undersøkte til og med brystene for kreft.

Noen av prøvesvarene kom allerede i går. Noen vi tok for en stund siden har det også kommet svar på. Så langt er alle funn normale.
Det gjenstår å få svar på noen prøver, så de vil komme dryppvis de neste 3 ukene, deriblant biopsien. Men ultralyd viste ingen tegn til endometriose. De sjekket leeeenge, til og med nyrene så de på. Ingen polypper eller noe annet rusk i systemet. Har nok egg (normal mengde for min alder).

Jeg har fått skrevet ut en skikkelig kur med progesteron i fall jeg blir gravid imens. Og har ny time for en konklusjons-samtale i april. Hvis ingen av disse undersøkelsene gir noe svar, vurderer de å gi meg immunologisk behandling. Det er ikke sikkert jeg vil få det, men da gjenstår bare det.

Jeg mistenker vel noe sånt, at kroppen går i forsvar ved graviditet og vil kvitte seg med "fremmedlegemet", eller at jeg har en betennelsestilstand i livmor, men det vil i så fall biopsien vise.

Når alt dette er sagt, er jo alderen min en overordnet årsak, men pga. så mange spontanaborter over 6 år, så må det være mer til dette enn alder alene.

Skriv svaret ditt ...
Back
Topp