Frikort, skatt...

Calypso

Elsker forumet
Kan ikke stort om dette med skatt og sånn, så da spør jeg dere..
Jeg fikk en sønn i september 09 og fikk da frikort ut året, nå har jeg fått frikort for 2010 også. Er dette riktig? Skal jeg ikke skatte?

Jeg har kun OS..
Under grunnlag står det "147 000" bak "pensjon/kår/livrente/introduksjonsstønad - trekkpliktig". Hva betyr det? Er det det jeg får i OS tilsammen, hele 2010?

[8|]

Man skal ikke betale skatt om man kun har os som eneste inntekt [;)]

ORIGINAL: IshavsPia

Hva mener du? at man ikke skal betale skatt av det du tjener utenom? eller at man ikke skal betale skatt av OSn?[8|] Eller skal man betale skatt av begge deler dersom du jobber 3000 grensa i måneden?[8|]

ORIGINAL: IshavsPia

Å.. Jeg trodde det var samme grense uansett, jeg? Frikort inn til 39-tusen-og-noe?
Er det ikke det altså.. hmm! Men jeg kan ikke få baksmell da, eller?

Hadde jo vært kjekt å skatte bittelitt da, for å "spare" på den måten (ved å få igjen)[:-]
Kan jeg fikse det?

Jeg skjønner ikke det.
jeg går over til kun os nå, og jeg fikk skattekort på 18% skatt.

Hvorfor får noen skattekort og noen frikort???

var det jeg gjorde her:) fikk foreldrepenger fram til des.
så det nye skattekortet jeg fikk var basert på det.

Så jeg sendte inn ny søknad. Og da tok jeg årsinntekt basert på full os, og det jeg vil få i feriepenger for ifjor.?

har enda ikke fått penger dette året.

men dere som får kun os, hva fylte dere inn på skattekortet deres?
11.900,- ganger 12?
ORIGINAL: Nesing

Stjerna_82: skattekortet skrives ut på bakgrunn av inntekten du hadde i 2009. Dersom du har jobbet eller hatt foreldrepenger i fjor og dermed tjent mer, vil ikke skattekortet for 2010 bli korrekt. Du kan selv gå inn på skatteetaten for å endre dette. Legg inn inntekt og skatt hittil i år samt forventet inntekt for hele året i tillegg til en del andre opplysninger, så får du beregnet nytt skattetrekk. 

ja og enda fikk jeg 18%:(
syns selv det er mye, i og med at noen får frikort. skjønner ikke hvorfor noen får det og noen ikke.
full os er ikke så mye. Så trenger alt jeg kan få:)

takk for svar nesing:)

ORIGINAL: Stjerna_82

var det jeg gjorde. Skrev inn forventet inntekt som er full os og det jeg får i skattepenger for ifjor.
ikke fått penger enda i år.

men dere som får kun os, hva fylte dere inn?

Stjerna_82: skattekortet skrives ut på bakgrunn av inntekten du hadde i 2009. Dersom du har jobbet eller hatt foreldrepenger i fjor og dermed tjent mer, vil ikke skattekortet for 2010 bli korrekt. Du kan selv gå inn på skatteetaten for å endre dette. Legg inn inntekt og skatt hittil i år samt forventet inntekt for hele året i tillegg til en del andre opplysninger, så får du beregnet nytt skattetrekk. 

Og selv med de endringene du gjorde skulle du trekkes 18 % skatt? Det høres jo merkelig ut [&:]. Jeg trekkes etter tabell 7230, men jeg har altså varig uføretrygd og ingen OS. Jeg har heller ikke fått korrekt tabell, men foreløpig gjør jeg ikke noe med det fordi det da blir en form for sparing..... Vil jo få tilbakebetalt mye til neste år igjen. Men klarer ikke så høyt trekk gjennom hele året da budsjettet mitt egentlig ikke går i hop fra før av. Vel, håper du finner ut av det på en eller annen måte. Det er fullt mulig å ta en tur til ditt lokale likningskontor/folkeregister, slik at de hjelper deg med utfyllingen.

Takk for et litt oppklarende innlegg, Nesing[:)]
Om jeg vil ha et lite trekk pr.mnd, må jeg vel fikse meg skattekort selv? NAV ordner vel ikke med det, eller?
Er det sånn at jeg må si ifra NÅ om jeg vil ha trekk, eller kan det ordnes når som helst? Greit med litt ekstra de 2 første månedene i året, mener jeg..

Back
Topp