Fri oppdragelse

Får vond av lese dette innlegget. Stakkars barn.
Kake legge tid you name it den har jeg opplevd hos andre familie medlemer på mannen sin side. Bilstol og bilbelte og:rolleyes: vi har prøvd x antall ganger si det til de og forklare at de risikerer livet til barna men nei da de kjør sin egen vilje. Det er ikke i Norge ellers hadde jeg meld in anonym.
Men derimot så har vi sakt at vi vil ikke at vår barn skal kjøre med de visst de ikke har bilstol eller belte. Og vi tar ikke med andre barn i vår bil visst de ikke skall følge våre regler i bilen. Jeg har faktisk nekta ett barn sitte i vår bil før hun ville ikke ha på belte og sko helst stå i bilen. Tog barnet ut av bilen og det blev en helt katastrofe show fra resten av familie medlemer med det driter jeg i. Heldigvis hadde jeg mannen på min side:p

Har du prøvd å hevise til loven iht sikring i bil? Forklare henne hva konsekvensene og straffen kan vere? Kanskje hun faktisk ikke er klar over det? Vi har et vennepar som har sikret sin datter på 1år(!!) med superløse seler hele livet hennes. Med andre ord, hun har sittet i bilstol, men selene har alltid vært på det slakkeste. Oppdaget det tilfeldigvis en gang for noen uker siden, sa bare pent at de måtte huske å stramme godt. Viste hvordan og prøvde å fortelle hvor sykt viktig det er, UTEN å leke mammapoliti. Det var ikke kult. Men sykt viktig. Gjorde det 100% for dattera sin del. Tenker foreldrene kan vere så sure de bare vil for at vi blander oss, men de vil takke oss den dagen det smeller.

De bor i en liten bygd, og jeg tror ikke politiet har en base der en gang. Når de skal på lengre turer å det er fare for kontroll har ungene belte på seg. Det at de filmer når ungen er løs i bilen, å legger på mystory så rekker jeg sjeldent å se før de er ferdig med turen. Tar jeg skjermopptak vil det være alt for mistenksomt at det er meg. Hadde dette ikke vært i min aller nærmeste familie (søster), hadde jeg nok sendt en bekymringsmelding/hørt hva bvtj. hadde sagt. Men jeg klarer ikke å gjøre dette mot min søster.
Da hadde jeg sendt bekymringsmelding til barnevernet. Du kan jo velge å melde anonymt.

Hei.
Hva er dine meninger/synspunkt om fri oppdragelse? Og er det noen for kan de forklare meg hvorfor?
Vi har ett familiemedlem som har flere unger der det praktiseres fri oppdragelse, og jeg synes at så mangel på rutine er ekstremt bekymringsverdi. Selv om man står fritt til å velge oppdragelsemåte selv, og barnevernet ikke bryter inn i oppdragelsesmåter (så samt ikke psykisk/fysisk vold) så synes jeg deres holdning til oppdragelse er bekymringsverdig.
La meg gi noen eksempler:
-ungen på 2.5 år sitter i bil uten sele og barnesete. Den bestemmer leggetiden selv, og er ofte oppe til midnatt, og sover til langt på dag (noe foreldrene beskriver som «digg»). De tar snapp til normal leggetid med ungen sovende på gulvet med «oisann, hun sovna på gulvet, haha» for å en time senere sitte å spise kake og sjokolade med en solo i hånden.. Alt dette er eksempler henter ut fra hva de snapper oss, og legger på mystory mm.
-ungen på 7 og 10 har det helt likt, og gjør det de selv ønsker og vill. Jenta trenger ikke å gre håret heller, og snappes ofte store flokeklumper med lattertegn. (Tror hun blir greid når det er så ille hvertfall).
Hver gang vi konfronterer blir de sur. Spessielt når vi kommenterer kjøring uten setebelte mm.. Det er de sin måte å oppdra, og vi har vår måte. De synes vi er ekstremt strengt som har leggetid på alle ungene, til og med i feriene mm.
Men hvorfor velger noen fri oppdragelse i så stor grad?
Ehhh, dette er jo omsorgsvikt faktisk. Er ekstremt bekymringsverdig og barnevernet burde vært i denne saken.

For meg høres dette mer it som omsorgssvikt, ikke fri oppdragelse

De bor i en liten bygd, og jeg tror ikke politiet har en base der en gang. Når de skal på lengre turer å det er fare for kontroll har ungene belte på seg. Det at de filmer når ungen er løs i bilen, å legger på mystory så rekker jeg sjeldent å se før de er ferdig med turen. Tar jeg skjermopptak vil det være alt for mistenksomt at det er meg. Hadde dette ikke vært i min aller nærmeste familie (søster), hadde jeg nok sendt en bekymringsmelding/hørt hva bvtj. hadde sagt. Men jeg klarer ikke å gjøre dette mot min søster.

Dette har ingenting med fri barneoppdragelse å gjøre, kun latskap fra foreldrene og systematisk omsorgssvikt. Snap kan du filme med annen mobil eller nettbrett, og involver gjerne både politi og barnevern i det. Når det gjelder resten av»oppdragelsen» så er det ikke opp til deg å samle bevis, men melde bekymring til barnevernet når du er bekymret. Du har nevnt flere bekymringer enn bare leggetid her, så du har allerede flere småting. Hadde det kun vært leggetiden som var problemet, så hadde det ikke vært noen barnevernssak, men her er det jo fullstendig fravær av oppfølging.

Jeg forstår ikke hva du mener med at dere har valgt dialog med barnehagen til tantebarna dine, for barnehagen har selvsagt taushetsplikt og det er absolutt ingen mulighet for dere å ha dialog med dem. Dere kan kun informere, ikke få informasjon.

Ikke svikt tantebarna dine, og gjør hva du kan for dem. Er det ikke bedre at din søster blir litt sur enn at du ser på at tantebarnas liv blir ødelagt? Vil de klandre deg når de ikke er i stand til å ta en utdannelse og stå i en jobb?

Jeg kjenner ikke fri barneoppdragelse godt, men kjenner ei som hadde fri barneoppdragelse. Hun beskrev det som at de fikk lov å oppdage og erfare, og at de dermed lærte seg en del ting selv uten at noen hang over og sa nei til masse ting. Jeg ser helt klart mange fordeler med såkalt fri barneoppdragelse. Pedagogisk sett er det jo slik at de fleste lærer bedre av å erfare selv enn at andre sier nei. Det ER bedre å slå seg selv enn at noen sier "pass på". Tenker at det også er bedre for ungene å erfare til en viss grad at andre også reagerer på deres atferd, ig responderer på den.

Fri barneoppdragelse må likevel ha noen grenser tenker jeg,og slik oppfattet jeg også min venninne. Det er feks grensene som følger loven, ved sikring av barn i bil mm. Det andre er at fri oppdragelse ikke betyr annet enn frihet til å velge en del ting,men at andre også gjør sine valg ut fra barnets valg. Velger barnet å ikke ha setebelte, skal den voksne velge å ikke kjøre noen plass med barnet. Fri oppdragelse er ikke det samme som frihet fra reaksjoner eller konsekvenser gjennom andres reaksjoner.

Jeg hørte for mange år siden om en unge i kassakø som var helt ufordragelig og spyttet på en voksen bak i køen. Da mannen sa fra, svarte mora at hun praktiserte fri barneoppdragelse. Da tømte mannen en pakke fløte på mora, og sa:"mine foreldre praktiserte det samme." :)
Kanskje jeg skrev det her inne? Mannen var på butikken og dette skjedde foran han. Her er mange for fri barneoppdragelse tydeligvis og vi får kjeft for å irettesette spesielt ett av våre barn på butikken. Hu en erholdt kjeft når min sønn da stod i køen og kjørte handlekurven i beina hennes. Samme butikken forresten.

Det du beskriver er langt forbi fri barneoppdragelse. Vi kjenner noen som har det. De barna er overalt og i enkelte tilfeller frekke. Men de har faste leggetider, enkelte ting er jo bare nei da det er ulovlig og de har aldri sitti løse i bil. Dette ville jeg anmeldt til enten politi eller barnevernet. Her sitter styrer i bhg med oversikt over parkeringsplassen og nøler aldri med å ringe hvis Hu ser sånt. Jeg har selv en eks svigerinne jeg er litt usikker på. Men der mangler det en DNA test før jeg egentlig kan blande meg. Men der sitter 3 åringen enten uten eller med pute og selen bak ryggen. Jeg har kranglet med hu før når hu var på besøk her ang bilsikring. Denne personen kjører ikke bil selv og da mnete barnet hennes på 13 mnd skulle sitte fremovervendt i bilen min. Jeg hadde satt inn bakovervendt. Hu kan ha sine egne meninger men jeg bryter ikke loven for det. Hu drev også med skrikekur men en kveld kalle vi passe ungen og da ble det kosestund til barnet sovnet, det tok ca 10 min. Men som sagt så venter jeg på DNA prøve først. Jeg har tatt screenshot av de bildene med ulovlig sikring i bil. Hu reagerte ikke på det.

Kanskje jeg skrev det her inne? Mannen var på butikken og dette skjedde foran han. Her er mange for fri barneoppdragelse tydeligvis og vi får kjeft for å irettesette spesielt ett av våre barn på butikken. Hu en erholdt kjeft når min sønn da stod i køen og kjørte handlekurven i beina hennes. Samme butikken forresten.
Nei, dette var min søster som fortalte meg for mange år siden, en hun kjente som hadde reagert slik eller sett dette, men det er mange år siden.

Back
Topp