Fri oppdragelse

Mamma til G

Betatt av forumet
VIP
Hei.
Hva er dine meninger/synspunkt om fri oppdragelse? Og er det noen for kan de forklare meg hvorfor?
Vi har ett familiemedlem som har flere unger der det praktiseres fri oppdragelse, og jeg synes at så mangel på rutine er ekstremt bekymringsverdi. Selv om man står fritt til å velge oppdragelsemåte selv, og barnevernet ikke bryter inn i oppdragelsesmåter (så samt ikke psykisk/fysisk vold) så synes jeg deres holdning til oppdragelse er bekymringsverdig.
La meg gi noen eksempler:
-ungen på 2.5 år sitter i bil uten sele og barnesete. Den bestemmer leggetiden selv, og er ofte oppe til midnatt, og sover til langt på dag (noe foreldrene beskriver som «digg»). De tar snapp til normal leggetid med ungen sovende på gulvet med «oisann, hun sovna på gulvet, haha» for å en time senere sitte å spise kake og sjokolade med en solo i hånden.. Alt dette er eksempler henter ut fra hva de snapper oss, og legger på mystory mm.
-ungen på 7 og 10 har det helt likt, og gjør det de selv ønsker og vill. Jenta trenger ikke å gre håret heller, og snappes ofte store flokeklumper med lattertegn. (Tror hun blir greid når det er så ille hvertfall).
Hver gang vi konfronterer blir de sur. Spessielt når vi kommenterer kjøring uten setebelte mm.. Det er de sin måte å oppdra, og vi har vår måte. De synes vi er ekstremt strengt som har leggetid på alle ungene, til og med i feriene mm.
Men hvorfor velger noen fri oppdragelse i så stor grad?

Jeg aaaaner faktisk ikke hvorfor noen velger å gjøre det du beskriver her - men èn ting har jeg skjønt og det er at vi gjerne tar oppdragelse veldig personlig og mange, sikkert meg selv iblant, liker ikke å få kritiske spørsmål rundt hvordan man oppdrar barna :hilarious:
Du får jo ikke gjort noe med det, men det med bilsikkerhet er jo for det første ulovlig og for det andre bare helt krise idiotisk.
Jeg kjenner ingen som kjører fri oppdragelse som dette, men så en dokumentar hvor det var en familie som gjorde dette og det var litt som du beskriver. Eldste barnet som var i skolealder hadde i tillegg selv valgt at han ikke skulle på skole, og i tillegg valgt at han ikke ville ha hjemmeskole heller.

Det jeg først og fremst tenker med helt fri oppdragelse er jo at man unngår å lære barna en del verktøy som kanskje gjør at de etterhvert kan havne litt utenfor sosialt. :confused005

Kan man ikke melde til barnevernet når loven brytes og de setter barna i fare? Ref. kjøre uten bilbelte.

Ellers høres det ut som en form for omsorgssvikt spør du meg.

Kan man ikke melde til barnevernet når loven brytes og de setter barna i fare? Ref. kjøre uten bilbelte.

Jo, eller melde det til politiet når man observerer det, så sender de ofte bekymringsmelding til barnevernet og det gjentar seg.

Fri oppdragelse generelt - enkelte elementer mener jeg man med fordel kan bruke i oppdragelsen. Som f.eks. barns medvirkning og medbestemmelse. Tenker at barn kan ha mye nytte av å bli hørt og respektert i mange av valgene som tas i løpet av dagen, at de får oppleve autonomi. Men det skal være valg tilpasset barnas nivå. Snart toåringen min er helt kapabel til å bestemme hva han skal ha på seg av klær hver morgen, og han får derfor bestemme det selv. Men han er ikke i stand til å bestemme hva han skal spise til middag eller når han skal sove f.eks. Da hadde vi spist sjokolade hver dag og vært våkene hele natta. Cluet her er hva som er barnets beste.

Fri oppdragelse slik du beskriver - dette bør helt soleklart luftes for barnevernet. Det ER omsorgsvikt å ikke ha setebelte på barnet. En toåring kan IKKE bestemme slikt selv, og dersom de som foreldre ikke forstår det er de virkelig ille ute.

Helt enig med @HåpeSpire , barn kan med fordel få være med og bestemme noen ting og fortjener å bli hørt i ganske så mange settinger, men innenfor rimelighetens grenser. De er fortsatt barn, de kan ikke ta alle avgjørelser for seg selv for både sin og andres sikkerhet. Det som beskrives her er ikke fri oppdragelse, det er null oppdragelse og det kommer til å bite hele familien så kraftig i ræva når de blir eldre.

Jeg er utdannet lærer og sambo er førskolelærer og vi kan begge skrive under på at fri oppdragelse kan ofte være skadelige for barna. Det er regler, forventinger og konsekvenser i samfunnet og barn som får bestemme alt selv uten rutiner og regler å forholde seg til klarer ikke gå sammen med andre. De blir alt for fokusert på "meg" til å klare å se "deg" og "vi" og sliter med samhandlingene med andre. Værste tilfellet jeg har sett personlig var ett barn som vendte seg til å ty til vold når andre barn ikke lot h#n få bestemme. Resten var vant til at det var ett fellesskap hvor man delte, tok og gav, h#n var vant til at når h#n ville noe så var det bare å handle, ingen andre skulle si noe på det. Til slutt ville ingen være med h#n og foreldrene skyldte på alle andre enn eget avkom og egen manglende oppdragelse.

Det er rett og slett skummelt at noen foreldre ikke selv ser at det de gjør på er skadelig og over hode ikke ruster barna for den virkeligheten de møter utenfor husets 4 vegger.

Det er forskjell på fri oppdragelse og å lytte på hva barn mener og ønsker. (Ref innlegg over her).

Jeg syns det du forteller om minner mer om omsorgssvikt enn fri oppdragelse. Hadde dette vært min familie hadde jeg sendt en bekymringsmelding til barnevernet. Det er IKKE greit å utsette barn for fare på den måten. Er folk totalt hjernedøde liksom...

Jo, eller melde det til politiet når man observerer det, så sender de ofte bekymringsmelding til barnevernet og det gjentar seg.

De bor i en liten bygd, og jeg tror ikke politiet har en base der en gang. Når de skal på lengre turer å det er fare for kontroll har ungene belte på seg. Det at de filmer når ungen er løs i bilen, å legger på mystory så rekker jeg sjeldent å se før de er ferdig med turen. Tar jeg skjermopptak vil det være alt for mistenksomt at det er meg. Hadde dette ikke vært i min aller nærmeste familie (søster), hadde jeg nok sendt en bekymringsmelding/hørt hva bvtj. hadde sagt. Men jeg klarer ikke å gjøre dette mot min søster.

De bor i en liten bygd, og jeg tror ikke politiet har en base der en gang. Når de skal på lengre turer å det er fare for kontroll har ungene belte på seg. Det at de filmer når ungen er løs i bilen, å legger på mystory så rekker jeg sjeldent å se før de er ferdig med turen. Tar jeg skjermopptak vil det være alt for mistenksomt at det er meg. Hadde dette ikke vært i min aller nærmeste familie (søster), hadde jeg nok sendt en bekymringsmelding/hørt hva bvtj. hadde sagt. Men jeg klarer ikke å gjøre dette mot min søster.

Kan forstå at du syns dette er veldig vanskelig, spesielt når det er snakk om din egen søster. Jeg tenker at her er det ikke snakk om å gjøre noe "mot" din søster, men å gjøre noe FOR dine tantebarn. Av hensyn til deres beste.
Satt veldig på spissen. Hvis det skulle skje en alvorlig ulykke hvor barna blir skadet/omkommer, f.eks. i forbindelse med dette med manglende bilbelte, vil du kunne tilgi deg selv for at du ikke varslet?
Mener ikke på være slem når jeg skriver dette, men her tenker jeg at hensynet til barna må veie tyngst, selv om det skulle ødelegge forholdet mellom dere søstre.

Støtter det Belka87 skriver. Jeg har selv meldt min egen søster til barnevernet, og selv om det var vanskelig så måtte jeg bare med tanke på tantebarnet mitt sin sikkerhet. Tantebarna dine er totalt avhengige av å ha voksne som tar kloke og trygge valg for dem rundt seg, og det har de ikke akkurat nå. De har voksne som setter dem i fare, og det er ikke holdbart. Hadde jeg hatt et slikt tilfelle rundt meg, så hadde jeg vært nødt til å melde det til barnevernet da jeg har meldeplikt. Barnevernet gjør mer enn å bare ta barn fra foreldre, de tilbyr også veiledning og kursing og det høres ut som om din søster har sårt behov for dette.

Dette høres ikke ut som fri oppdragelse, men heller omsorgssvikt. Som flere over her skriver. Selv om det er din søster, så burdte du meldte fra til barnevernet.
Mange får hjelp av barnevernet uten at det blir noe særlig drama av det. De kan hjelpe foreldrene med kurs, og annen lærdom. Som det kanskje høres ut som om disse foreldrene trenger.
Dette har jo med sikkerheten for barna.

Jeg synes jo dette du beskriver har overgått fri oppdragelse og er i område med omsorgsvikt så her hadde jeg faktisk heller sendt en bekymringsmelding til barnevern, spes bekymringsverdig dette med manglende sikring i kjøretøy, men forøvrig resten også!

Jeg tenker at det er grader av fri oppdragelse og dette du beskriver hørtes helt ekstremt ut.

Barn trenger å ha noen rutiner, de trenger å lære grenser, de trenger å få et nei i blant. De har ikke selv lært å tenke konsekvenser av egne handlinger. Jeg tenker at disse barna som får en slik oppvekst vil nok mangle mye verktøy og ressurser senere i livet sammenlignet med et barn som har lært seg grenser og at man ikke alltid får det som man vill.

Eks skulle vi drevet slik du beskriver over og bare latt barnet holde på etter eget ønske så hadde tenne til jenta mi på snart 3 sikkert råtnet. Hun nekter å pusse tenner. Men hun er jo for lita til å forstå disse konsekvensene, så det er faktisk min jobb som forelder å sette en grense på at JA, det må du faktisk om du vill eller ei for det er viktig.

Hvis det du beskriver stemmer er det omsorgssvikt men det er jammen meg like mye omsorg svikt ifra deg og resten av familien som står og ser på dette her uten å gripe inn på den ene eller andre måten...

Hvis det du beskriver stemmer er det omsorgssvikt men det er jammen meg like mye omsorg svikt ifra deg og resten av familien som står og ser på dette her uten å gripe inn på den ene eller andre måten...

Hei kjære deg.
Det er ikke alltid svart hvitt, og det er ikke alltid like lett å se det som skjer rett foran deg. Det å konstatere at vi også bedriver omsorgssvikt siden vi enda ikke har meldt i fra mener jeg er feil, når du ikke helt vet hele situasjonen.
Jeg skriver selv at jeg mener det de driver med er helt på kanten, og vi har vurdert flere ganger å melde i fra, men sist jeg meldte noe lignende til barnevernet ble der ord mot ord, og vi trenger faktisk tid til å finne konkrete ting vi kan bevise. Barnevernet kommer ikke til å gripe inn på grunnlag av leggetid, da det er det vi har klart å samle opp av ting vi kan bevise.
Det å ødelegge hele forholdet til søster nå, vil føre til at det blir helt umulig for oss å melde fra om dette senere. Det vil også ødelegge for tanteungene våre.
Vi velger derfor å avvente litt, for å kunne dokumentere mer, da de er samtidig forsiktig med å legge ut ting det alt står på hodet. Jeg velger heller å kunne ha mer bevis i dette tilfelle, og vite at det blir hjelp tilrettelagt, enn å forhaste og kanskje ødelegge alt.
Jeg har meldt inn før, og vet hva som skal til av dokumentasjon, og velger derfor å vente til jeg evnt. har mer.
Men, vi velger å også ha en dialog med skole/bhg til tantebarna våre som også er med på å dokumentere og si i fra om de opplever noe. Vi har derfor innstanser inne, selv om vi ikke direkte har tatt kontakt med bvtj. enda. Så at du utifra ett innlegg kan si at vi bedriver omsorgssvikt, uten å vite hva vi faktisk gjør i dette tilfelle mener jeg faktisk er feil, men du skal få lov til å mene dette. Bare vit at man får ikke med seg alt i ett innlegg på nett.

Vet du - jeg er ikke sikker på om barnevernet nødvendigvis er rett vei å gå i første omgang her. Du kjenner søsteren din og barna, kanskje involvere seg i barnas liv er bedre :) ta dem med på noe iblant, ha dem på besøk osv. godt mulig det fører til bedre ting enn noe som gjør at kontakten mellom dere brytes.
Så får du jo bare se hvordan det utvikler seg. Det med bilsikkerhet er jo ikke bra da

Hei kjære deg.
Det er ikke alltid svart hvitt, og det er ikke alltid like lett å se det som skjer rett foran deg. Det å konstatere at vi også bedriver omsorgssvikt siden vi enda ikke har meldt i fra mener jeg er feil, når du ikke helt vet hele situasjonen.
Jeg skriver selv at jeg mener det de driver med er helt på kanten, og vi har vurdert flere ganger å melde i fra, men sist jeg meldte noe lignende til barnevernet ble der ord mot ord, og vi trenger faktisk tid til å finne konkrete ting vi kan bevise. Barnevernet kommer ikke til å gripe inn på grunnlag av leggetid, da det er det vi har klart å samle opp av ting vi kan bevise.
Det å ødelegge hele forholdet til søster nå, vil føre til at det blir helt umulig for oss å melde fra om dette senere. Det vil også ødelegge for tanteungene våre.
Vi velger derfor å avvente litt, for å kunne dokumentere mer, da de er samtidig forsiktig med å legge ut ting det alt står på hodet. Jeg velger heller å kunne ha mer bevis i dette tilfelle, og vite at det blir hjelp tilrettelagt, enn å forhaste og kanskje ødelegge alt.
Jeg har meldt inn før, og vet hva som skal til av dokumentasjon, og velger derfor å vente til jeg evnt. har mer.
Men, vi velger å også ha en dialog med skole/bhg til tantebarna våre som også er med på å dokumentere og si i fra om de opplever noe. Vi har derfor innstanser inne, selv om vi ikke direkte har tatt kontakt med bvtj. enda. Så at du utifra ett innlegg kan si at vi bedriver omsorgssvikt, uten å vite hva vi faktisk gjør i dette tilfelle mener jeg faktisk er feil, men du skal få lov til å mene dette. Bare vit at man får ikke med seg alt i ett innlegg på nett.

nei ser saken er mer komplisert enn så men ut ifra det jeg leste så var du kun oppgitt av den såkalte frie oppdragelsen og ikke ville gjøre noe. Men nå høres det ut som du prøver og da er saken annerledes, og sier ikke å gjøre noe fort og gale er rett men å ikke ville gjøre noe er rett og slett feil. Tenker da spesielt til sikring i bil i Norge, bor de et annet sted i verden er det feil men andre regler i andre land desverre...

Jeg kjenner ikke fri barneoppdragelse godt, men kjenner ei som hadde fri barneoppdragelse. Hun beskrev det som at de fikk lov å oppdage og erfare, og at de dermed lærte seg en del ting selv uten at noen hang over og sa nei til masse ting. Jeg ser helt klart mange fordeler med såkalt fri barneoppdragelse. Pedagogisk sett er det jo slik at de fleste lærer bedre av å erfare selv enn at andre sier nei. Det ER bedre å slå seg selv enn at noen sier "pass på". Tenker at det også er bedre for ungene å erfare til en viss grad at andre også reagerer på deres atferd, ig responderer på den.

Fri barneoppdragelse må likevel ha noen grenser tenker jeg,og slik oppfattet jeg også min venninne. Det er feks grensene som følger loven, ved sikring av barn i bil mm. Det andre er at fri oppdragelse ikke betyr annet enn frihet til å velge en del ting,men at andre også gjør sine valg ut fra barnets valg. Velger barnet å ikke ha setebelte, skal den voksne velge å ikke kjøre noen plass med barnet. Fri oppdragelse er ikke det samme som frihet fra reaksjoner eller konsekvenser gjennom andres reaksjoner.

Jeg hørte for mange år siden om en unge i kassakø som var helt ufordragelig og spyttet på en voksen bak i køen. Da mannen sa fra, svarte mora at hun praktiserte fri barneoppdragelse. Da tømte mannen en pakke fløte på mora, og sa:"mine foreldre praktiserte det samme." :-)

• Liker
Reactions: HCS
Men da skal jeg snu på tankegangen din, du er villig til å gjøre det mot tantebarna dine? det du gjør er jo å sikre de gode oppvekstforhold ved å si fra, men du kan jo i tillegg velge anonymt. Husk at bvtj er et frivillig hjelpetiltak, det er kun i de alvorligste tilfellene at det pålegges tiltak.

Istedet for skjermopptak av snap som søsteren din får beskjed om så kan du filme snappen med en annen mobil eller med iPad.

Back
Topp