Fri barneoppdragelse *inspirert*

*lykkeligst*

Forumet er livet
Er det noen som har det på barna sine her inne?
Hvordan funker det egentlig?
Jeg har intrykket av at de som har fri barneoppdragelse egentlig bare lar noen andre oppdra barna sine fordi de ikke vil gjøre det selv...

Jeg prøver å la jenta vår ordne opp selv i konflikter med andre barn, men det er jo ikke alltid det går, og vi må gripe inn.
Og i konflikter med andre voksne (som takk og lov har skjedd bare 2 ganger på 4 år) går vi selvfølgelig inn. Å prøve å ta veska til ei voksen dame fordi den var så fiiiiiin er jo på en måte litt søtt, men jeg må jo si ifra om at slikt ikke er lov, hvordan skal hun ellers lære?

fri barneoppdragelse handler om å lære av egne erfaringer. man skal ikke på forhånd veilede og fortelle barna hva som er rett og galt, men at de skal lære av konsekvensene handlingene deres gir. det er ganske slemt rett og slett synes jeg, fordi små barn kan ikke forutse alle konsekvenser av handlinger, og de får ingen forvarsel (som f.eks. å ikke fortelle barnet at det gjør vondt å ta på en varm ovn, men la det brenne seg). i tillegg kan konsekvensene variere eller være fraværende noe som er veldig forvirrende for barnet. voksne bør kunne dele sin kunnskap om verden og veilede de og forklare hvorfor/hvorfor ikke, slik at barna selv kan på grunnlag av den informasjonen de får ta egne valg. unger er ikke i stand til å ta ansvar for seg selv, derfor må voksne ta mange valg for de og forklare barna hvorfor. min mening hvertfall;)

*lykkeligst* skrev:
Jeg har intrykket av at de som har fri barneoppdragelse egentlig bare lar noen andre oppdra barna sine fordi de ikke vil gjøre det selv...

Jeg prøver å la jenta vår ordne opp selv i konflikter med andre barn, men det er jo ikke alltid det går, og vi må gripe inn.
Og i konflikter med andre voksne (som takk og lov har skjedd bare 2 ganger på 4 år) går vi selvfølgelig inn. Å prøve å ta veska til ei voksen dame fordi den var så fiiiiiin er jo på en måte litt søtt, men jeg må jo si ifra om at slikt ikke er lov, hvordan skal hun ellers lære?

med fri barneoppdragelse er det opp til dama med vesken. om hun sier at "nei den vesken er min, den får du ikke ta" eller at hun blir sint så lærer hun. om dama lar henne ta vesken uten å si noe lærer hun også - bare at det er greit. i en barnegruppe vil dette bli et samfunn basert på "den sterkestes rett".

Mrs Lutz skrev:

*lykkeligst* skrev:

med fri barneoppdragelse er det opp til dama med vesken. om hun sier at "nei den vesken er min, den får du ikke ta" eller at hun blir sint så lærer hun. om dama lar henne ta vesken uten å si noe lærer hun også - bare at det er greit. i en barnegruppe vil dette bli et samfunn basert på "den sterkestes rett".

Facinerende. Men det styrker tanken min om at folk slipper å oppdra ungene sine selv ved å kjøre på med fri barneoppdragelse. Da er det jo dama med veska som oppdrar ungen. Er det ikke foreldrenes oppgave å oppdra lengre?

*lykkeligst* skrev:

Mrs Lutz skrev:

*lykkeligst* skrev:

Facinerende. Men det styrker tanken min om at folk slipper å oppdra ungene sine selv ved å kjøre på med fri barneoppdragelse. Da er det jo dama med veska som oppdrar ungen. Er det ikke foreldrenes oppgave å oppdra lengre?

"det trengs en hel bygd for å oppdra et barn!" heter ett ordtak. det er ingen barn som kun oppdras av foreldrene - de lærer gjennom opplevelser i møte med andre barn og voksne. men er enig med deg i at foreldrene burde ta hovedoppgaven.

Fri barneoppdragelse er bare noe tull! Enig med ho over her at det bare blir å gi andre jobben med å oppdra ungen.

Back
Topp