Fremre fontanelle

millemarie

Forelsket i forumet
Når babyen min var på 6 ukers kontroll var fontanellen 0,5 cm.
Og nå når hun er 4 mnd er den nesten lukket. Har fått henvisning til sykehus, barnelege på helsestasjon sier at det ikke gjør noe at den lukker seg så lenge hode vokser.
Hode er nå 40,4 cm, har vokst jevnt og trutt.

noen som har erfaringer med dette? :)

Fontanellen til nummer to her var sånn som du beskriver. Helsesykepleier og lege på helsestasjonen sjekket opp hver gang vi var der og den lukket seg en gang etter fire måneder og før seks måneder. Det er vanlig med variasjon, noen har mindre fontanelle enn andre og hvis helsestasjonen er usikker henviser de for videre sjekk.

Hos oss var det ingenting og vi har en aktiv jente på halvannet år som har utviklet seg helt normalt.

Min eldste datter hadde aldri noen fontanelle. Og min yngste datter hadde en svært liten (som en fingertupp) fontanelle. Vi har aldri blitt henvist noen steder, en barnelege sjekket hodet på eldste på en av spedbarnskontrollene at festene i hodet virket løse, og det gjorde de. Ellers har de bare målet at hodet vokser normalt på begge, på vanlige barnekontroller.

Kan tilføye at eldste er over 8 år og yngste er over 1 år, og det er helt normal utvikling på begge.

Back
Topp