Fremfall/underlivsprolaps

Sitronjenta

Glad i forumet
Påskekyllingene 2020
❤️Mailykke 2022❤️
Hei!

Jeg hadde en kjapp og grei fødsel av mitt andre barn for tre uker siden, men i etterkant har jeg har en form for underlivsprolaps (vet ikke hva slags). Det er noe som stikker ut av skjeden - veldig ubehagelig.

Jeg føler stort ubehag hvis jeg går for fort eller for langt, hvis jeg løfter storesøster og til og med hvis jeg går/står for mye hjemme (for eksempel om jeg støvsuger eller lager middag).

Jeg har googlet mye, og lest om alt fra operasjon til hypopressiv trening, men jeg blir også veldig skremt av en del anslag for hvor lang tid det kan ta å bli bra.

Kort sagt er dette ekstremt tungt for meg å bære. Jeg har gledet meg veldig til å gå trilleturer, til å igjen kunne herje med storesøster etter en tung graviditet og eventuelt å bære babyen i bæresele. Sånn som det er nå kan jeg nesten bare sitte/ligge, og livet er uendelig kjipt.

Jeg tror jeg skal oppsøke legen for å få henvisning til gynekolog, men er usikker på om jeg skal vente til seksukerskontroll eller om jeg skal oppsøke hjelp før.

Når det er seks uker siden fødsel skal jeg sette meg inn i hypopressiv trening og kanskje kjøpe et nettkurs.

Jeg vet ikke helt hva jeg vil med dette innlegget. Flere enn meg som sliter med dette eller som har hatt problemet? Hvordan lever man med dette? Her føles veien til fødselsdepresjon kort om ikke jeg blir betydelig bedre i løpet av kort tid (slet en del mentalt i svangerskapet, men ble bedre på slutten og bare lykkelig den første tida etter fødsel).

Jeg er så redd for å ikke kunne gå tur og ha normal funksjon i hverdagen. Redd for hva dette vil få å si for sexlivet vårt og samlivet. Redd for relasjonen til toåringen når mamma ikke orker noen ting og bare har vondt. Nå har jeg også sovet lite de siste to nettene, så jeg er nok ekstra sårbar for negative tanker.
 
Jeg hadde nok ikke så uttalt fremfall som du beskriver, men har ikke kunnet leke, gå ute eller herje så veldig mye så kort tid som 3 uker etter fødsel ❤️
Sjekk ut kvinnelege_gynekolog på Instagram. Hun har hatt flere poster om fremfall og har et lagret «høydepunkt» om emnet mener jeg også. Hun har sagt at muskulatur i underlivet også blir påvirket av hormoner så lenge man ammer, så det kan være det blir gradvis bedre men først helt bra etter ammeperioden. Men sannsynligvis vil det ikke være så ubehagelig som du har det akkurat nå.

Jeg har kjøpt Hypopressiv trening-kurset og vil SÅ INNMARI anbefale det, og å begynne 6 uker etter fødsel (jeg kom ikke igang før 12 mnd etter fødsel pga kolikk/klistremerke/skrikebaby og selvdiagnostisering lettere fødselsdepresjon bare pga slitsom baby oppå alle hormoner). Men det funker. Resultatene krever derimot at man holder det jevnlig i gang, jeg prøver på ca annenhver dag og gjerne bare ti minutter hver dag om jeg er sliten. I tillegg bruker jeg lenger tid før jeg går videre til ny uke i kurset. Bare fordi man skal ha overskudd i å følge neste ukes program også. Jeg har først og fremst hatt problemer med delte magemuskler og heng på magen (pga dette). Etter 4 uker trening var faktisk henget i magen mye bedre på tross av at jeg ikke hadde gått ned i vekt. Jeg har derimot fortsatt 2 cm sprik i magemusklene, men kjenner at treningen har gjort muskulaturen sterkere enn da jeg startet, så har tro på at de vil komme sammen til slutt om jeg fortsetter Hypopressiv og vanlig trening :) Har også blitt strekere i underlivet/mindre fremfall. Kan være litt vanskelig å få tak på pusteteknikken, men det kommer med litt øving :)
 
Fikk underlivsprolaps etter ca. 4 mnd etter fødsel av barn nr. 3.
Jeg starta opp med hypopressiv trening med en gang (gjorde det etter barn nr. 2 også). Fikk det ikke helt inn som rutine til å begynne med, men etter påske har jeg gjort det nesten hver dag.
Det har blitt bedre, men ikke bra. Kjenner de dagene jeg ikke trener at symptomene er mer utbredt enn dagene jeg får trent på morran.
I tillegg trigges det også av at jeg holder inn magen (prøver på "avautomatisere" dette), går med stramme bukser, kniper inn/opp underlivet, ikke får gått på do og løfter/bærer.
Jeg kjenner at skjedeveggen trekker seg opp når jeg slapper av og at det havner lengre ned når jeg strammer magen. Egentlig ganske fascinerende :)
Et lite tips: Pass på å ikke press når du sitter på do, og bruk dokrakk :)
Det har ikke gått utover sexlivet. Tipper at det har litt med at jeg ligger og det ikke merkes så godt da :)
Vil anbefale å få det sjekka ut, egentlig mest for hodet sin del :) Jeg gikk til fysio med fokus på bekkenbunnen, House of Femme i Trondheim.
 
Først, hjerte til deg :Heartbigred
Klart dette er vanskelig.

Har nettopp hørt podcaster som har sagt litt om temaet (bl.a. en episode av "Foreldrerådet", og Trening etter fødsel" episode "når noe ikke er som det skal etter fødselen"). Jeg har ikke egenerfaring med dette, men har en venninne som fikk det.

Du vet sikkert alt dette og mye mer til, men det jeg har fått med meg er at hele 1 av 3 får en form for prolaps i underlivet i forbindelse med fødsel, så det er ganske vanlig. Men vanlig, betyr ikke normalt eller uproblematisk, eller at vi bare må finne oss i og tåle det.

Skal ikke trenge å fortsette å ha det slik på sikt. Mange blir visst bedre av seg selv med tiden, men med en så betydelig prolaps at prolapset kjennes ved sjedeåpningen, bør man visst undersøkes. Kanskje ikke nøye deg med kun selvdiagnostisering og selvbehandling, men ta en tur til fastlege for å henvises videre for undersøkelse? Finnes flere ulike typer prolaps, og flere behandlingsmuligheter enn kun tid og hypopressiv trening (selv om de sikkert er til hjelp de også!). Hvis det var/blir meg, ville jeg bedt om en sjekk. Enten nå, eller på 6-ukerskontrollen, litt avhengig av hvor plaget og bekymret du er.

Et lite hjertesukk: Kvinnehelse virker så underfokusert og -finansiert at jeg kjenner jeg blir skikkelig forbanna. Hvis det hadde vært menn som fikk dette, ville det sikkert eksistert et pakkeforløp og en drøss med gode tilbud for fødselskomplikasjoner som bare sto klar og ventet på alle som trengte det...
 
Last edited:
Tusen takk for svar, alle sammen! Det føles så godt å lufte dette her, og få så mye gode råd og støtte tilbake. Jeg synes også det virker som kvinnehelse er nedprioritert. Leser og hører om så mange som bare får beskjed om å vente og se om det går over av seg selv, så jeg vegrer meg for å oppsøke hjelp. Synes også man burde fått beskjed om at man faktisk kan pådra seg underlivsprolaps etter fødsel om man ikke hviler nok, men det strider vel mot det narrativet at fødekvinner skal være friske og raske og i full fart straks etter fødsel og sendes tidlig hjem fra barsel etc. Jeg trodde virkelig at alt var bra og at jeg bare kunne leve som før og hoppe på trampoline om så var, bare jeg ikke hadde vondt. Ikke at jeg har hoppe på trampoline, men jeg kunne like gjerne gjort det.

Når det er sagt: jeg sendte melding til hypopressiv trening Norge på Instagram, og fikk svar om at det er for tidlig å begynne treningen nå, og råd om at jeg nå bare skal ligge så mye som mulig og ikke gjøre noe av det som forverrer (gå tur, løfte og bære tungt, trykke på do etc). Og jeg har tatt det veldig med ro i nesten en uke nå, og symptomene er mindre uttalte. Derfor tenker jeg at jeg fortsetter å ta det med ro til det har gått seks uker siden fødsel og renselsen er helt ferdig og deretter bestiller seksukerskontroll hvor jeg ber om henvisning til gynekolog.

Jeg kunne ønske House of Femme hadde driftstilskudd, så det ikke nødvendigvis hadde vært så dyrt å dra til fysio der, for de er jo gode på kvinnehelse :) Kanskje jeg likevel koster på meg noen timer der, takk for tips!

De podcastepisodene skal jeg sjekke ut!

Igjen, tusen takk for gode råd og støtte. Dette er skikkelig kjipt hvis det ikke blir bra før jeg er ferdig å amme, for det skal jeg gjøre lenge, men jeg må bare håpe at det blir veldig mye bedre og ikke begrenser meg i hverdagen i den grad det gjør nå veldig lenge.

:Heartbigred
 
Tusen takk for svar, alle sammen! Det føles så godt å lufte dette her, og få så mye gode råd og støtte tilbake. Jeg synes også det virker som kvinnehelse er nedprioritert. Leser og hører om så mange som bare får beskjed om å vente og se om det går over av seg selv, så jeg vegrer meg for å oppsøke hjelp. Synes også man burde fått beskjed om at man faktisk kan pådra seg underlivsprolaps etter fødsel om man ikke hviler nok, men det strider vel mot det narrativet at fødekvinner skal være friske og raske og i full fart straks etter fødsel og sendes tidlig hjem fra barsel etc. Jeg trodde virkelig at alt var bra og at jeg bare kunne leve som før og hoppe på trampoline om så var, bare jeg ikke hadde vondt. Ikke at jeg har hoppe på trampoline, men jeg kunne like gjerne gjort det.

Når det er sagt: jeg sendte melding til hypopressiv trening Norge på Instagram, og fikk svar om at det er for tidlig å begynne treningen nå, og råd om at jeg nå bare skal ligge så mye som mulig og ikke gjøre noe av det som forverrer (gå tur, løfte og bære tungt, trykke på do etc). Og jeg har tatt det veldig med ro i nesten en uke nå, og symptomene er mindre uttalte. Derfor tenker jeg at jeg fortsetter å ta det med ro til det har gått seks uker siden fødsel og renselsen er helt ferdig og deretter bestiller seksukerskontroll hvor jeg ber om henvisning til gynekolog.

Jeg kunne ønske House of Femme hadde driftstilskudd, så det ikke nødvendigvis hadde vært så dyrt å dra til fysio der, for de er jo gode på kvinnehelse :) Kanskje jeg likevel koster på meg noen timer der, takk for tips!

De podcastepisodene skal jeg sjekke ut!

Igjen, tusen takk for gode råd og støtte. Dette er skikkelig kjipt hvis det ikke blir bra før jeg er ferdig å amme, for det skal jeg gjøre lenge, men jeg må bare håpe at det blir veldig mye bedre og ikke begrenser meg i hverdagen i den grad det gjør nå veldig lenge.

:Heartbigred
Hvordan går det med deg? Håper du er bedre. :Heartred Testet du ut hypopressiv trening? :)

Jeg fikk dessverre selv prolaps etter fødselen, og prøvde å følge mitt eget råd og be om undersøkelse hos lege og på sykehus. Ble henvist og undersøkt, men ingen hjelp å få, skuffende nok... Vurderer nå andre tiltak, som privat gynekolog eller hypopressiv trening.
 
Det er ingen hjelp å få offentlig. Jeg ble henvist til gynekolog etter andremann pga prolaps av bakre vegg og fikk klar melding om at sånn hadde alle det og det var bare å venne seg til, de fleste må holde vegg på plass når de besjer og heller vurdere å bli sjekket på nytt om det er like ille ett år etter ferdig amming.

Fikk samme beskjed etter ett år, på tross av at livmortappen omtrent lå 1-2 cm fra åpningen. Jeg har gått til fysioterapeut som spesialiserer seg i kvinnehelse og trent opp selv. Offentlig har ikke peiling og bryr seg ikke med mindre det er farlig for deg. Dessverre.

Anbefaler på det varmeste trening i regi av kyndige folk som vet hva de driver med. Prolaps har jeg framdeles men trening og de riktige øvelsene har gjort det mye bedre.
 
Back
Topp