Fredslilje

shewolf

Gift med forumet
Hvordan får man fredsliljen til å blomstre?

Fredsliljen vår hadde fine, hvite blomster da vi fikk planten. Men så visnet blomstene, og de har aldri kommet tilbake. Planten er blitt stor og fin. Den pleier å få vann når bladene henger mot gulvet. Den ser ut som den er på dødens rand da. Men den er nok udødelig har jeg funnet ut. Den har stått i vinduskarmen i håp om at lys gjorde at den blomstret, og den er nå flyttet i et område av stua der det ikke kommer dagslys. Men den blomstrer fortsatt ikke. Hva gjør jeg galt?

si det du .. den bare kommer litt her og der....

Jeg og vanner når det ser ut som bladene skal krype av seg selv ned på gulvet.[:D]

Ikke gi opp har jeg finni ut, plutselig får den blomster [:D] Men , tror ikke det trenger direkte lys [:)]

det kan gå lang tid mellom hver gang den blomstrer....

cluet er nok vann en gang i uka, og lys... også kan det være lurt med gjødsel.. men de fredsliljene er ganske hardføre ja...så de dør ikke så lett..

Min fredslilje har plutselig kommet med blomst etter hvertfall 5 år uten... Den får vann når den ser tørr ut og står i lys, men ikke i vinduet. Den sto på en mørkere plass før, men etter en ommøblering i sommer kom den litt nærmere lyset og det likte den tydeligvis.. Den får gjødsel en gang hvert jubelår, og ellers lite oppmerksomhet....

Har ingen råd å komme med angående blomstring men vil bare etter mine to blomsterepisoder peke på (i tilfelle dere ikke vet) at fredsliljene er GIFTIGE! Pass på at de står så høyt at barna ikke har mulighet til å rekke dem!!!

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/planter/giftige_planter/fredslilje_har_irriterende_plantesaft_136154

ORIGINAL: liv09

Har ingen råd å komme med angående blomstring men vil bare etter mine to blomsterepisoder peke på (i tilfelle dere ikke vet) at fredsliljene er GIFTIGE! Pass på at de står så høyt at barna ikke har mulighet til å rekke dem!!!

http://www.helsedirektoratet.no/giftinfo/planter/giftige_planter/fredslilje_har_irriterende_plantesaft_136154

Oisann, trodde ikke de var det jeg. Eldstedatteren min spiste 3(!!) blader da ho var liten før jeg merka det! Huff, skummelt. Gikk heldigvis bra da!

ORIGINAL: liv09

Ja, jeg er klar over at den er giftig. Derfor står den oppunder taket oppå en nesten 2 meter høy høyttaler. Ble klar over at den var giftig ved en tilfeldighet. Kattene drev og tygde på planten en periode da den sto på et hjørnebord, så jeg fant ut at jeg skulle google om det var farlig for dem.

hvis planten står med sollys får den blomster, men bladene kan bli litt brune, å står den med litt mindre sollys blomstrer den ikke men får grønne blader =)

Jeg har funnet ut at det lønner seg å flytte litt på den jeg da. Har hatt min på stua i mange år, også flyttet jeg den i trappa for litt siden og nå blomstrer den jammen meg...

Back
Topp