Fredrikstad har ikke lystgass lenger!!

Lovebelly

Forumet er livet
Tilgangsansvarlig
VIP
Aprilbarna`15
Hva skal jeg gjøre?? De kuttet ut lystgassen i vår pga ventilasjonsproblemer. Jordmødrene gikk å var påvirket store deler av dagen, og det var ett høyt antall aborter blandt jordmødrene...

Men da er egentlig ikke Fredrikstad noen alternativ for meg lenger.... Da blir det Ahus... Har hørt litt avhvert om Ahus, så om noen har noe positivt/negativt å komme med så fyr løs :)

Veldig fornøyd med Ahus, uten tvil! :-) God oppfølging i forrige svangerskap med velstavvik, fint pasienthotell, god oppfølging på nyfødtavdelingen den uken vi måtte bli ekstra. Mye negativt i media til tider men slik er det jo på alle sykehus og tror ikke gyn/føde har fått så mye pepper?

Veldig fornøyd med Ahus, uten tvil! :-) God oppfølging i forrige svangerskap med velstavvik, fint pasienthotell, god oppfølging på nyfødtavdelingen den uken vi måtte bli ekstra. Mye negativt i media til tider men slik er det jo på alle sykehus og tror ikke gyn/føde har fått så mye pepper?
Mannen min fikk helt hetta når han hørte at alternativet var Ahus;) men jeg er av den oppfatning at man hører jo stort sett kun det negative, og sjeldnere det positive...

Har en venninne som har født sine 3 barn der, ho er strålende fornøyd og har bare sagt positive ting om ahus :-)

Her er det mange år siden de kuttet tilbud om lystgass :/ Rart de ikke klarer lage bedre ordninger, særlig når det er vist hvor mye bedre det er for mange.. Og så mange steder, både innen og utenlands, de klarer det..

Hva skal jeg gjøre?? De kuttet ut lystgassen i vår pga ventilasjonsproblemer. Jordmødrene gikk å var påvirket store deler av dagen, og det var ett høyt antall aborter blandt jordmødrene...

Men da er egentlig ikke Fredrikstad noen alternativ for meg lenger.... Da blir det Ahus... Har hørt litt avhvert om Ahus, så om noen har noe positivt/negativt å komme med så fyr løs :)
Ja, det er en god stund siden de kuttet lystgassen.
Forstår jo at de ikke ønsker å jobbe oppi det, men rart at det ikke kunne ordnes også.

Selv har jeg alltid født uten smertestillende ved Fredrikstad sykehus, og skal det denne gangen også, så for meg har det liten betydning.
Men forstår at mange gravide kan bli "skremt" fra å føde der om de føler at de ikke kan tilby den smertelindringen de ønsker.

Ja, det er en god stund siden de kuttet lystgassen.
Forstår jo at de ikke ønsker å jobbe oppi det, men rart at det ikke kunne ordnes også.

Selv har jeg alltid født uten smertestillende ved Fredrikstad sykehus, og skal det denne gangen også, så for meg har det liten betydning.
Men forstår at mange gravide kan bli "skremt" fra å føde der om de føler at de ikke kan tilby den smertelindringen de ønsker.
Jeg fødte 1mann med epidural og 2mann med bare lystgass. Det var jo ro vist forskjellige fødsler;) men jeg vet jo at jeg ikke må ha epidural, og lystgassen hjalp meg veldig psykisk også. Da fokuserte jeg på pusten, og ikke smerten ;)

Har full forståelse for at de ikke kunne jobbe under slike forhold, og de gidder vel ikke gjøre noe med det på Fredrikstad pga det nye sykehuset....

Jeg fødte 1mann med epidural og 2mann med bare lystgass. Det var jo ro vist forskjellige fødsler;) men jeg vet jo at jeg ikke må ha epidural, og lystgassen hjalp meg veldig psykisk også. Da fokuserte jeg på pusten, og ikke smerten ;)

Har full forståelse for at de ikke kunne jobbe under slike forhold, og de gidder vel ikke gjøre noe med det på Fredrikstad pga det nye sykehuset....
Antakelig har det med det nye sykehuset å gjøre ja...
De vil nok ikke pusse opp/forbedre en avdeling som skal nedlegges om litt.
Men med termin i april vil jo ikke vi kunne føde på det nye sykehuset.

Er lite spørsmål om lystgass, kan man bli kvalm av det? Hadde ikke muligheten til å få lystgass sist jeg fødte, men kan få det nå! Håper jeg slipper å bruke epidural denne gangen!!! :p

Jeg var kjempefornøyd med Ahus sist! Jeg bor i Oslo, men fikk ikke plass på Ullevål. Denne gangen søkte jeg meg direkte til Ahus fordi jeg likte meg så godt der. Moderne fødestuer og kjempefint barselhotell. Alle jordmødrene og barnepleierne jeg traff på var veldig hyggelige. Ikke noe å være redd for :-) Jeg brukte kun lystgass ved forrige fødsel, og ønsker det denne gangen også.

Steriltvannspapler er sterilt vann de sprøyter inn i mage og rygg. Det er det verste jeg har vært borte i:eek: Ikke hadde det noen smertelindrende effekt på meg heller.

Og ja, man kan bli kvalm av lystgass:)

Jeg fødte på ahus for 3 år siden og var veldig fornøyd :) Så håper det blir en positiv opplevelse denne gangen også ;)

Forresten noen som vet hva Steriltvannspapler er??

Har hørt at man kan bli kvalm av lystgass, ja. Jeg fikk lystgass sist, men måtte legge den fort vekk. Jeg syns det var så ekkelt for det var tydelig at det var gass. Kjentes ut som veldig uren luft som bare føltes ekkelt i lungene. Men mange er veldig fornøyd med lystgass. :)

(Quotet deg på feil innlegg, men du skjønner ;) )

Steriltvannspapler er sterilt vann de sprøyter inn i mage og rygg. Det er det verste jeg har vært borte i:eek: Ikke hadde det noen smertelindrende effekt på meg heller.

Og ja, man kan bli kvalm av lystgass:)
Takk! Greit å vite at jeg ikke skal prøve det!!! Når jeg fødte på Riksen sist gang helte de en slags varm olje på akkurat i det hode til gutten kom ut! Jeg glemte å spørre hva det var men det lindret veldig! Og sikkert i forhold til å unngå rift...Har du hørt om no sånt?

Jeg har bare posetive opplevelse med ahus. Både på føden, hotellet og intensiven :)

Jeg fødte på Ahus for 2 1/2 år siden og brukte kun lystgass. Hadde en fantastisk fødselsopplevelse og har ingenting å utsette der. Jeg var litt skeptisk på forhånd, nettop på grunn av all den negative omtalen, men fikk da beskjed om at det ikke gjaldt føden.. Absolutt alle vi møtte var hyggelige og dyktige i jobben sin. Skal tilbake på Ahus denne gangen også :)

Fikk veldig bra oppfølging både før og under fødsel på Ahus. Skal dit denne gangen også, selvom det hadde vært mer naturlig med Fredrikstad :-)

M
Takk! Greit å vite at jeg ikke skal prøve det!!! Når jeg fødte på Riksen sist gang helte de en slags varm olje på akkurat i det hode til gutten kom ut! Jeg glemte å spørre hva det var men det lindret veldig! Og sikkert i forhold til å unngå rift...Har du hørt om no sånt?
nei, det har jeg ikke hørt om.. Endre i ks her. Men kan tenke meg at varm olje lindrer. Husker jeg syntes det var godt med varme håndklær på nedre del av mage under veene:)

Æsj, så dumt! For meg gikk siste fødsel så fort at jeg fikk ikke tatt stilling til noen smertelindring før hun var ute, så jeg satser på Fredrikstad likevel denne gangen også. Er i grunn mer bekymret for å rekke fram i tide ;) Ellers så vet jeg mange som er fornøyde med å føde på Ahus, og det er vel både og på alle sykehuser tror jeg. Vet om mange som IKKE vil på Fredrikstad heller, men jeg var veldig fornøyd.

Back
Topp