Franchisekontrakter

TePa

Elsker forumet
Noen som vet noe om hvilke krav som blir stilt til en franchisetaker???? Må sette meg ned å studere litt nærmere en dag, men må tenke litt nøyere gjennom evt når det kan være aktuelt før jeg tar kontakt med noen kjeder, så derfor håper jeg noen her vet noe i mellomtiden [:)]

Tenker på innen noe sånt som accessories.

kapital iallefall!  til etablering og startpakke / varebeholdning (kjeden krever ofte at du kjøper inn en minimums-beholdning). endel kjeder setter også krav til beliggenhet av butikken.

varierer vel fra kjede til kjede hva slags krav som stilles, både til økonomi, beliggenhet, varebeholdning og profilering.
Det kan jo lønne seg å ta kontakt med kjedene og høre hva de krever.
CMYK er en ev landets raskest voksende kjeder, ta kontakt ed de og hør hva de sier. [;)]

Franchise

Makt uten ansvar, ansvar uten makt.

Kjeden har all makt, men alt økonomisk ansvar ligger på deg som franchisetaker, og du har ingen reell makt.

Jeg har vært på mange foredrag gjennom LO og HK om franchise, og vil ikke anbefale noen å bli franchisetaker. I tillegg er det sinnsykt mye mer jobb enn du kan ta ut lønn for. Reitangruppen er verstinger. De har jo Narvesen, 7-eleven, Rema ++
De fleste franchiseeiere er også veldig organisasjonsfiendtlige, for tariffavtaler osv gir mindre penger i kassa.

Takker for svar alle sammen [:D] men alle er vel ikke like ille, eller??? [8|]

er akkurat begynt å tenke tanken så har ikke fått undersøkt noe særlig selv ennå. Mye som må finnes ut av før jeg bestemmer meg [:)]

ORIGINAL: sgk

Takker for svar alle sammen [:D] men alle er vel ikke like ille, eller??? [8|]

er akkurat begynt å tenke tanken så har ikke fått undersøkt noe særlig selv ennå. Mye som må finnes ut av før jeg bestemmer meg [:)]

Nei, alle er ikke like ille, men prinsippet er det samme. Alt ansvar hviler på deg, mens kjedeeierne har all makt.. Ville heller satset på en kjede som sentralstyrer sine egne butikker. Da driver du jo stortsett selv, men er mye tryggere. [:)]

Takker for gode råd. Er som sagt en lang vei igjen for meg å gå så tar med meg alle råd jeg kan få [:D] Kan jeg spørre om hva du driver med siden du vet endel om dette emnet? [:)]

ORIGINAL: sgk

Takker for gode råd. Er som sagt en lang vei igjen for meg å gå så tar med meg alle råd jeg kan få [:D] Kan jeg spørre om hva du driver med siden du vet endel om dette emnet? [:)]

Heheh, akkurat nå driver jeg en personalkantine, men har flere verv i Handel og Kontor og har selv vært interessert i franchise. Fagforeningene er jo veldg opptatt av frnachisedrift, spes hk ettersom det hovedsakelig er bedrifter som går under vårt fagområde som drives slik. [:)]

ORIGINAL: Sicily

Franchise

Kjeden har all makt, men alt økonomisk ansvar ligger på deg som franchisetaker, og du har ingen reell makt.

Jeg har vært på mange foredrag gjennom LO og HK om franchise, og vil ikke anbefale noen å bli franchisetaker. I tillegg er det sinnsykt mye mer jobb enn du kan ta ut lønn for. Reitangruppen er verstinger. De har jo Narvesen, 7-eleven, Rema ++
De fleste franchiseeiere er også veldig organisasjonsfiendtlige, for tariffavtaler osv gir mindre penger i kassa.

Typisk at jeg leser dette i dag- for har ikke anledning å sitte her så lenge[;)]

JEg irriterte meg mildt sagt grønn over dine påstand her- ikke fordi at du ikke skal få mene noe annet enn meg- men du fremlegger det jo som om det er "fakta".. Jeg har vært både franchisetaker og har drevet sentralstyrt - og jeg er på INGEN måte enig med deg. Lenge siden du har vært på "foredrag"?? Og har du ting fra media så er det ikke alltid det stemmer...

Uansett: det som er viktig ved franchise er å vite at det er mange former dette blir gjort i- noen innebærer å kjøpe et varelager, mens andre har delvis franchise der du kun stiller bankgaranti. Det er også viktig å vite at formålet skal være et samarbeid mellom f.giver og f.taker, sett deg godt inn i kontrakter og hør med andre om mulig som har samme franchisegiver. Og ikke stole blindt på alt.

Finner du rett franchisegiver, og du er dyktig så er det en fantastisk form å arbeide på[;)] Kunne skrevet i det lange og det breie om forskjellige franchisemodeller, og hvordan det har utviklet seg til det bedre i norge de siste årene- men tiden altså... Ha`kke tid i kveld[:'(]

Hilsen ei som har både makt, og er underarbeidet og overbetalt og ikke minst selvsagt følger tariff til de ansatte!![8D]

Må bare dytte på denne fordi jeg synes snupså sitt innlegg var utrolig bra skrevet[:)]

ORIGINAL: BlessItBe

Må bare dytte på denne fordi jeg synes snupså sitt innlegg var utrolig bra skrevet[:)]

Thank you[;)]

Jeg drev Narvesen kiosk rett før franchieskontraktene kom. Og anbefaler det ikke i hvertfall ikke Narvesen. [:'(]

ORIGINAL: Snupså

Franchise

Typisk at jeg leser dette i dag- for har ikke anledning å sitte her så lenge[;)]

JEg irriterte meg mildt sagt grønn over dine påstand her- ikke fordi at du ikke skal få mene noe annet enn meg- men du fremlegger det jo som om det er "fakta".. Jeg har vært både franchisetaker og har drevet sentralstyrt - og jeg er på INGEN måte enig med deg. Lenge siden du har vært på "foredrag"?? Og har du ting fra media så er det ikke alltid det stemmer...

Nei, det er ikke lenge siden.

Uansett: det som er viktig ved franchise er å vite at det er mange former dette blir gjort i- noen innebærer å kjøpe et varelager, mens andre har delvis franchise der du kun stiller bankgaranti. Det er også viktig å vite at formålet skal være et samarbeid mellom f.giver og f.taker, sett deg godt inn i kontrakter og hør med andre om mulig som har samme franchisegiver. Og ikke stole blindt på alt.

Prisnippet er det samme uansett om du "kun" stiller bankgaranti. jeden har makten, du har alt ansvaret. Du må ikke forveklse personalansvar med å ha mak over dn egen bedrift. Reitan f.eks krever "kun bankgaranti," men du er selv fullstendig ansvarlig for varelageret. Og alt tap i bedriften. 

Finner du rett franchisegiver, og du er dyktig så er det en fantastisk form å arbeide på[;)] Kunne skrevet i det lange og det breie om forskjellige franchisemodeller, og hvordan det har utviklet seg til det bedre i norge de siste årene- men tiden altså... Ha`kke tid i kveld[:'(]

Hilsen ei som har både makt, og er underarbeidet og overbetalt og ikke minst selvsagt følger tariff til de ansatte!![8D]

Jeg mente at mange franchsegivere er org.fiendtlige, ikke takere. Og mange f.givere oppfordrer til å holde arbeidstakerne utenom org. og tariffavtale.

ORIGINAL: Snupså

Franchise

Nei, det er ikke lenge siden.

Prisnippet er det samme uansett om du "kun" stiller bankgaranti. jeden har makten, du har alt ansvaret. Du må ikke forveklse personalansvar med å ha mak over dn egen bedrift. Reitan f.eks krever "kun bankgaranti," men du er selv fullstendig ansvarlig for varelageret. Og alt tap i bedriften. 

Jeg mente at mange franchsegivere er org.fiendtlige, ikke takere. Og mange f.givere oppfordrer til å holde arbeidstakerne utenom org. og tariffavtale.

Bare lurte om det var lenge siden- for foredragene er tydeligvis med noen som er "franchise fiendtlige"- i utgangspunktet en driftsform som er mer vanlig i utlandet- selv om det blir mer vanlig i Norge. Så vi trenger ikke gå inn på en diskusjon for eller mot- for vi har begge sterke meninger og kommer ikke til å bli enige.
Jeg vil bare poengtere at det kan være en god løsning for mange.

Prinsippet bak franchise er det samme- målet er også det samme- man skal ha et SAMARBEID, det er tryggere å drifte franchise i en allered eksisterende kjede enn å starte helt på bunn av med ukjent merke. Dog er jeg også intelligent nok til å vite at slik fungerer det ikke nødvendigvis i praksis. Hvor mye makt man har avhenger av samarbeidspartner, og ikke minst forhandlingsevne[;)] Og du må ikke blande makt og økonomisk ansvar... SELVSAGT har man det økonomiske ansvar- man driver jo sin egen bedrift- men man kan også ha både makt og innflytelse for det om.

Franchisegiveren min ANBEFALER på det sterkeste å følge tariff. Vi er pålagt å følge lover, men tariff er selvsagt ikke pålagt men anbefalt. Tro meg (jeg har vært i begge deler), det er mange medkollegaer av meg som ikke vil følge tariff selv om giver anbefaler det. Jeg vil heller tjene mindre og følge tariff enn å ikke følge tariff og tjene mer (men kanskje fordi jeg tjener mer enn nok uansett?)
Grunnet den tankegangen har jeg også fornøyde ansatte, lite sykefravær og turn over på nesten null...

Leser også en del fra Handel og Kontor, DN og andre relevante magasiner/ nettsider- og Reitan er kåret til den beste franchisegiveren i Europa (mener det var Europa- er en stund siden jeg leste der, og hang meg ikke opp i det egentlig). De har jo lagt om på systemet og kontraktene.

Anyway: ja det er mange fallgruver og mye å passe på før man går inn i et slikt samarbeid. Men det kan være et givende samarbeid for mange.
Enige blir vi aldri- men du kan da vel være enig i at et VELFUNGERENDE franchise samarbeid så skal begge parter tjene på det? (selv om du ikke mener det er slik i praksis)

Så de som vurderer det: les om franchise, snakk med noen som kan litt om det (som er nøytrale i meningene om det), les deg opp kunnskaper om de ulike måtene og de ulike franchisegiverne- snakk gjerne med franchisegivere innen samme firma- helst noen som driver enda og har litt erfaring om hvordan kontraktene er i praksis[;)]

Takker for svar. Som jeg har sagt tidligere har jeg en lang vei igjen å gå, er bare en ide foreløpig. Så derfor fant jeg ut at her var en grei plass å begynne å høre litt siden det er så mange forskjellige folk med forskjellige bakgrunner her. Men har myyyye jobb foran meg ennå [:)]

Back
Topp