Fragmin

Jepp, protein s mangel og tidligere blodpropp så står på det igjennom svangerskap :( syns dem er helt forferdelig å sette da, er jo vant med sprøyter fra ivf forsøkene men fragmin er virkelig værst :(

Ja, både fragmin og albyl-e da jeg har tykt blod og er fare for blodpropp i graviditeten :) noe du lurer på?

Ja blir så veldig øm og fått litt vondt på noen plasser som liksom ikke går over selv om jeg har prøvd å ikke stikke så mye der akkurat nå. Stikker i magen på utsiden av navlen. Redd jeg stikker feil eller gjør noe som er riktig. Fikk ikke noe opplæring. Kan også kjenne små kuler/ bulker under huden. Er dett normalt?

Jepp, protein s mangel og tidligere blodpropp så står på det igjennom svangerskap :( syns dem er helt forferdelig å sette da, er jo vant med sprøyter fra ivf forsøkene men fragmin er virkelig værst :(

Hvordan blir du i magen ette å ha satt dem? Bli så øm og får vondt kjenner også små bulker under hund enkelte plasser. Tok også sprøyter under Ivf men dette er værst
Redd jeg ikke setter disse riktig. Kjedelig å ta det så lenge

Hvordan blir du i magen ette å ha satt dem? Bli så øm og får vondt kjenner også små bulker under hund enkelte plasser. Tok også sprøyter under Ivf men dette er værst

Får sånne små kuler under huden iblandt ja, og det er ømt det jeg har stikki en dag eller to etterpå så må bytte på stikkstedet hele tiden, men tror dette er normalt for har alltid blitt slik på meg og har stått på det mange ganger i livet :(

Får nok ikke satt dem så feil, luftboblen skal ikke fjernes men ligge øverst slik at den kommer sist så man er sikker på at all væsken kommer med. Sett den i magefettet rundt navlen og ta det litt sakte inn :)

Får sånne små kuler under huden iblandt ja, og det er ømt det jeg har stikki en dag eller to etterpå så må bytte på stikkstedet hele tiden, men tror dette er normalt for har alltid blitt slik på meg og har stått på det mange ganger i livet :(

Får nok ikke satt dem så feil, luftboblen skal ikke fjernes men ligge øverst slik at den kommer sist så man er sikker på at all væsken kommer med. Sett den i magefettet rundt navlen og ta det litt sakte inn :)

Setter du den rett inn eller har du litt vinkel på sprøyta.? Jeg har gjort begge deler jeg.

Har tatt klexane, som er det samme (blodfortynnende). Sluttet på den forrige uke.

Dersom du er veldig mager kan du sette de på skrå, hvis ikke kan du stikke den i 90 grader. Som oftest kan man det. Hold oppe en klype med hud, stikk den inn å trykk innholdet sakte inn. Når du har satt inn alt sammen forsetter du å holde hudfolden i noen sekunder før du slipper å lar nålen skli ut på den måten før du tar den spissen helt ut :)

Jeg tar også fragmin og synes ikke det er noe særlig. Hvor lenge skal dere gå på det? Her fikk jeg først beskjed om 2 uker, så 12 uker og nå kan det høres ut som om jeg må gå på det resten av svangerskapet... Har forresten Heterozygot Faktor V Leiden men aldri hatt blodpropp. Får dere ellers noe oppfølging på fragmin?

Jeg tar også fragmin og synes ikke det er noe særlig. Hvor lenge skal dere gå på det? Her fikk jeg først beskjed om 2 uker, så 12 uker og nå kan det høres ut som om jeg må gå på det resten av svangerskapet... Har forresten Heterozygot Faktor V Leiden men aldri hatt blodpropp. Får dere ellers noe oppfølging på fragmin?
Jeg har det samme som deg, men jeg trenger ikke gå på blodfortynnende. Jeg fikk beskjed om at jeg kun trang det om jeg hadde risikofaktorer: hatt blodpropp tidligere, over 36 år eller høy BMI (tror det var over 35). Det er iallefall retningslinjene til sykehuset her.

Jeg har det samme som deg, men jeg trenger ikke gå på blodfortynnende. Jeg fikk beskjed om at jeg kun trang det om jeg hadde risikofaktorer: hatt blodpropp tidligere, over 36 år eller høy BMI (tror det var over 35). Det er iallefall retningslinjene til sykehuset her.
Ok takk! Ingen blodpropp, 24 år og 23 i BMI. Har en far som har samme type leiden og holdt på å dø to ganger på grunn av blodpropper, så kan vel være derfor da?

Setter dem i 90 grader :)

Skal gå på hele svangerskapet og 3 mnd etter fødsel som ved mitt forrige svangerskap, pga protein-s mangel og tidligere blodpropp.

Ved forrige svangerskap hadde jeg ultralyd hver 6 uke hele svangerskapet for å kontrollere blodgjennomstrømning i livmoren, håper på samme oppfølgning denne gang :)

Ok takk! Ingen blodpropp, 24 år og 23 i BMI. Har en far som har samme type leiden og holdt på å dø to ganger på grunn av blodpropper, så kan vel være derfor da?
Ja det kan jo være derfor siden du har hatt det i nær familie. Min mormor døde av blodpropp, men det var ikke nært nok iallefall.

Ja det kan jo være derfor siden du har hatt det i nær familie. Min mormor døde av blodpropp, men det var ikke nært nok iallefall.
Uff så trist...:( Må vel bare være glad for "føre var" prinsippet:)

Uff så trist...:( Må vel bare være glad for "føre var" prinsippet:)
Ja, veldig trist for hun var ikke så gammel heller. Så ja, viktig med føre var, men jeg er glad jeg slipper blodfortynnende hele svangerskapet. Får dere noe informasjon om det innebærer noen større risiko for spontanabort? Eller hvilke risikoer det er under fødsel?

Ja, veldig trist for hun var ikke så gammel heller. Så ja, viktig med føre var, men jeg er glad jeg slipper blodfortynnende hele svangerskapet. Får dere noe informasjon om det innebærer noen større risiko for spontanabort? Eller hvilke risikoer det er under fødsel?
Nei jeg har ikke hørt noe om risiko for spontanabort... Det skal visst være helt trykt for babyen. Det virker som de er mest bekymra for at det skal komme blodpropp i navlestrengen eller morkaka. Så jeg fikk intrykket av at det er babyen som er hovedprioritert og ikke meg;) Har ikke fått noe info om fødsel og sånn, men regner ned jeg får vite litt mer på TUL :)

At blodfortynnende øker risikoen for spontanabort mener du? I såfall er det motsatt, ved høy risiko for blodpropp har man også økt risiko for spontanabort pga små blodpropper i livmoren. Så derfor er det slik at dem som har mistet flere ganger blir satt på fragmin ofte for å prøve å unngå at de mister.

Når riene starter og man står på fragmin så skal man ta kontakt med sykehus med en gang, sist ble jeg innlagt med en gang jeg fikk rier så dem kunne vurdere om jeg skulle ta neste dose fragmin osv. Utenom det er det ikke veldig store risikoer for blødninger, men er restriksjoner mot epidural pga fare for blødning i ryggraden da.... Men er noe med at hvis det er over 24 timer siden man tok fragmin kan man få epidural eller noe, husker ikke helt :)

Nei jeg har ikke hørt noe om risiko for spontanabort... Det skal visst være helt trykt for babyen. Det virker som de er mest bekymra for at det skal komme blodpropp i navlestrengen eller morkaka. Så jeg fikk intrykket av at det er babyen som er hovedprioritert og ikke meg;) Har ikke fått noe info om fødsel og sånn, men regner ned jeg får vite litt mer på TUL :)
Akkurat :) takk for info! Må høre med legen min igjen om det kan være aktuelt, synes det er rart at de sier så mye forskjellig!

Akkurat :) Takk for info! Må høre med legen min igjen om det kan være aktuelt, synes det er rart at de sier så mye forskjellig!
Ja gjør det! Føler det er veldig trykt å gå på de, når jeg vet det er babyen som er viktigst:)

Back
Topp