Fragmin eller Albyl-e?

Daisybloom

Glad i forumet
Sommerfuglene
Jeg har fått beskjed av klinikken at de vil jeg skal gå på fragmin ved neste innsett/stimulering. Jeg skal også gå på prednisolon og har jo hørt at det ofte matches med albyl-e. Når jeg spurte legen min på klinikken virket hun helt uforstående til dette, og mente at fragmin (som jo også er blodfortynnende) uansett var bedre. Jeg som ikke vet så mye om virkeområdene til de forskjellige medisinene kunne ikke si så mye på det, egentlig. Men jeg ble usikker. Særlig siden hun virket så overrasket over at jeg spurte. Jeg er satt opp på blodfortynnende fordi jeg selv spurte om det var lurt (legen var enig, forsåvidt). Men jeg hadde jo sett for meg albyl-e, siden jeg også skal gå på prednisolen. Jeg kjører lang protokoll denne runden, og går i tillegg på melatonin og DHEA (tilskudd) som legen har gitt resept på. Planen er å stimuleres med pergoveris, og ta fragmin og prednisolon som støttemedisin. Legen mistenker endometriose og vi kjører protokoll med tanke på at jeg muligens har det.

Så, er det noen som har erfaring med fragmin vs albyl-e? Som vet noe om virkeområde og om det, som legen min sier, er fragmin som er best? Eller er det noe spesielt med kombinasjonen prednisolon og albyl-e som jeg mister ved å ta fragmin?

Jeg kan ikke så mye om dette, men har også forstått det at fragmin er bedre. Det er vel også forsket på, albyl e derimot har ikke vist seg å ha noe effekt ved fertilitet, men brukes jo som en støttemedisin uten klinisk bevis. Fragmin er vel også sprøyter? og virker på en litt annen måte.

Begge deler er jo for å redusere risiko for blodpropper. Det er jo det den gjør men på forskjellige måter. Albyl e hemmer blodplatenes evne til å klumpe seg sammen og Fragmin hemmer dannelsen av fibrin som påvirker blodets evne til å koagulere :) hvilken som er best er over mitt kunnskapsnivå :P

Albyl e og prednisolon er jo medisiner som de har forsket mye på men som har lite klinisk evidens som de sier. Allikevel er det mange, inkludert meg selv som blir gravid med den kombinasjonen. Jeg hadde 5 innsett og utfra embryo graderingen så var det minst sannsynlig at datteren min skulle bli et barn. Allikevel ble jeg gravid med det dårligste embryoet på prednisolon og albyl e :)

:Heartred Takk for svar alle sammen!

Jeg får satse på at fragmin fungerer godt med prednisolon uansett, og at det blir en bra kombo!

@DinaD Så fantastisk! Tenk at noen ganger så er det virkelig et mirakel når det klaffer:Heartred

Back
Topp